کارشناس مذهبی:
امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت نرم افزاری باشد
27 شهريور 1397 ساعت 11:07
کارشناس مذهبی: امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت نرم افزاری باشد و در موارد خاص سختافزاری باشد یعنی طوری زندگی کنیم که به صورت آهن ربا مردم را جذب کنیم مردم را در میدان معنویت خودمان نگه داریم.
به گزارش خراسانتایم هر ساله در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان بحث هایی مبتنی بر انحرافات در بعضی هیات و همچنین سبک مداحی و سخنرانی مداحان و واعظان مطرح می شود در همین راستا گفت و گویی داشتیم با حجت الاسلام و المسلمین احمد عزتی از سخنرانان کشوری که امسال سخنران مسجد باقر العلوم(ع) شهرستان بیرجند بوده اند.
خراسانتایم: برپایه فرموده امام خمینی(ره) ماه محرم و صفر سبب جاودانگی دین اسلام شده است، علت این امر را چگونه ارزیابی می کنید؟
حجت الاسلام عزتی: آن چیزی که در این خصوص بسیار اهمیت دارد این است که امام حسین (ع) کاری که کرد رفع جهالت بود که در زیارت اربعین به آن اشاره شده است که خونش را داد تا مردم از جهالت خارج شوند آن هم چه جهالتی، جهالتی که مردم فکر می کردند در مقابل یک امیر ظالم هم باید ساکت باشد چون از دیدشان امیرالمومنین است.
این اشتباه است، باید در مقابل امیر و حاکمی که ظلم می کند ایستادگی کرد و نباید ظلم او را تحمل کرد، در جایی داریم امام حسین (ع) در مورد یزید از بدی هایش میگفت که معاویه دید سپاهیان او سست شدند برگشت و با تمام زرنگی خود به امام حسین (ع) گفت که یابن رسول الله چرا غیبت می کنید؟ که اینجا در تاریخ داریم که سپاهیان امام حسین (ع) کمی نسبت به امام متزلزل شدند و سپاهیان معاویه مستحکم تر شدند چون دیدن معاویه در ظاهر راست می گوید اینکه چرا امام حسین (ع) غیبت میکند در صورتی که امام میخواست این را بفهماند که این غیبت نیست این افشاگری است و جاهایی نیاز است، لذا امام حسین (ع) چیزی که به مردم ارائه داد و باعث شد که دین اسلام جاودانه باشد و بین دین اسلام خللی در آن به وجود نیاید. این اسلام خالص را و دین خالص را مطابق با حق مطابق با جریان طبیعی و فطری عالم انسان معرفی کرد و زمانی که حق مداران حقانیت، درستی و خالصی آن را مشاهده کنند قطعاً جذب خواهند شد و دین اسلام هیچ موقع بی طرفدار و بی حمایت نخواهد بود.
خراسانتایم: واعظان و مداحان برای انتقال پیام حقیقی نهضت امام حسین(ع) باید چه عملکردی داشته باشند؟
حجت الاسلام عزتی: در قسمت اول در خصوص مداحان باید گفت که مداحان باید در انتخاب شعرشان دقت کنند به گونه ای که شعرشان هم حاوی شور باشد و هم حاوی شعورسازی باشد مثلا میشود ما بگوییم خدا عزادار حسین است این حرفی خوب است که میشود به صورت شعر هم گفت و می شود به صورت خیلی ساده نیز گفت که خدا عزادار حسین است می شود همانند محتشم کاشانی گفت (هست از ملال گر چه بری ذات ذوالجلال او در دل است و هیچ دلی نیست بی ملال! ) لذا درست است ذات خدا تحول ندارد و در آن حالت ملال ایجاد نمیشود ولی جایی هست که خدا در آنجا نباشد؟ دلی هست که خدا در آن نباشد؟ چون تمام دل ها حق مدار آن عالم وقتی مظلومیت امام حسین(ع) را میبینند عزادار میشوند از خدا نیز عزادار میشود پس میشود ما در قالب این گونه شعر عزادار بودن خدا را بیان کنیم و نیز می شود به صورت ساده و با ادبیات کوچه و بازار این مطلب را بیان کرد.
نسبت به وعاظ نکته ای که اهمیت دارد این است که آن ها باید توجه کنند تمام ابعاد قیام امام حسین از دید اجتماعی، فردی که توجه به نماز بود مناجات با خدا بود اما مهمتر از همه این ابعاد بعد اجتماعی قیام امام حسین(ع) بود که همان نگاه امر به معروف و نهی از منکر و جلوی ظلم ایستادن و ظلم پذیر نبودن بود زیرا مظلوم بودن گناهش کمتر از ظالم بودن نیست نباید بگذاریم که ما مظلوم باشیم در روایات داریم مومن حق ندارد هیچ ظالمی را بپذیرد که نفسش ذلیل شود یعنی حکام او را تخریب کنند.
امام باقر(ع) می فرمایند«عده به دنبال نماز و روزه می روند که کار آسان است اما امر به معروف و نهی از منکر را رها میکنند چون کار سختی است» ایشان می فرمایند این ها از دایره ایمان خارج شدند لذا توجه به بعد اجتماعی قیام امام حسین(ع) به خصوص بحث امر به معروف و نهی از منکر باید توجه ویژه ای باز شود.
خراسانتایم: چکار کنیم تا سبک زندگی حسینی در تمام متون زندگی ما تجلی یابد؟
حجت الاسلام عزتی: مهمترین کاری که باید انجام داد این است که همان دعایی که در متن نماز عید فطر می خوانیم« اللهم ادخل فی کل خیر...»«خدایا ما را در هر خیری که محمد و آل محمد را وارد کردی ما را هم وارد کن» یعنی نمی شود که ما در سطح زندگی مان مسیرمان جور دیگری باشد و نوع زندگی ما مدل دیگری باشد اما نوع زندگی امام حسین(ع) و اهل بیت به گونه ای دیگر باشد پس اگر می خواهیم سبک زندگی حسینی در ما نهادینه شود مهمترین کار این است که اعمال ما با معیار و اعمال امام حسین(ع) سنجیده شود اخلاقمان با ایشان محک بخورد طوری با اخلاق باشیم در جامعه که خیلی از وقت ها زیاد به گفتن امر به معروف نباشد بهگونهای ما خوش اخلاق و با اخلاق شویم و در رفتار و گفتارمان دقت کنیم و تمام آن نکات لازم که اسلام گفته است را رعایت کنیم در این صورت مثل یک آهنربا می شویم که تمام مردم را به سمت خودمان جذب می کند شهید مطهری که کتابی در مورد امر به معروف و نهی از منکر دارد ایشان در این کتاب مهمترین نکته ای که در امر به معروف و نهی از منکر قائل هستند همین است که امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت نرم افزاری باشد و در موارد خاص سختافزاری باشد یعنی طوری زندگی کنیم که به صورت آهن ربا مردم را جذب کنیم مردم را در میدان معنویت خودمان نگه داریم.
خراسان تایم: چگونه می توان با هیئات سکولار و زائیده انگلیس مقابله کرد؟
حجت الاسلام عزتی: اولا باید بدانیم که سکولار یعنی چی؟ سکولار قائل به جدایی دین از سیاست است که خود این از اصول لیبرالیسم و امانیسم گرفته شده است یعنی انسان را در این عالم حاکم می دانند و خدا را می گذارد کنار و می گویند انسان در هر کجا که پیشرفت کند پیش رود.
حالا اگر ما بخواهیم جلوی این جریان ایستادگی کنیم باید چه کنیم اولین کار و مهمترین کاری که ما باید انجام دهیم این است که خودمان در ایجاد هیات و مراسم عزاداری دنبال ایجاد هیاتی باشیم که کاملا این نگرش در آن نفی شود به طوری که سخنرانی که در آن مجلس دعوت شده است سمت و سوی صحبتهایش نفی سکولاریسم با بیان شیوا و نگاه منطقی باشد.تمامی محتوا و حواشی هیئت نفی سکولار باشد این اولین راهی است که در واقع جنبش نرم افزاری باید شود یعنی خودمان به سمت و سوی ایجاد نفی سکولار برویم .
نسبت به هیئت هایی که این نگاه ها در آن هیئت ها رسوخ کرده است کار اول این است که اگر میتوانیم خودمان واکسینه باشیم و در این فضایی که مسموم هست نفوذ کنیم و خودمان دچار آلودگی این افکار غلط نشویم حضور پیدا کنیم حضور های دسته جمعی با افرادی که پخته هستند و حرفهایی که در آن هیئت زده میشود چه از جانب سخنران و چه گعده هایی که قبل و بعد از هیئت صورت می گیرد باید بتوانیم کمکم با جریانسازی در آن هیات و انس و الفت و محبت و رفاقت با افراد جریان آنها را کم کم جذب نگاه صحیح کنیم نه اینکه به صورت سخت افزاری بخواهیم با آنها مقابله کنیم البته در خصوص معاندان بحثش جداست که این در اختیار قانون است.
خراسانتایم: رسانه ها در گسترش و نهادینه کردن آیین و فرهنگ واقعه عاشورا از چه نقشی برخوردار هستند؟
حجت الاسلام عزتی: کار رسانه توزیع و نشر تمام جلسات عزاداری است جلسات سخنرانی و چه جلسات مداحی به طور کلی القای این معارف هرچه که باشد رسانه باید در توزیع و نشر این جلسات بکوشد و اگر یک جلسه خوب در تهران برگزار شود این بسیار خوب است که رسانهها این جلسه را برای روستاها و شهرستانهای دور بتواند با بسته های شیک و هنری این مطالب را تهیه کنند و در اختیارشان قرار دهد تا دیگران نیز از جلساتی که با دقت و عمق مطالب بیشتری می باشد استفاده کنند و محروم نباشد .
نکته دوم اینجا این است که رسانه باید اگر دشمن کار هنری انجام می دهد جواب کار هنری او را هنرمندانه بدهد نباید صرفاً کار کند بلکه ابتکار نیز باید داشته باشد کار هنری در فضای رسانه باید در جواب کار و ابتکار دشمن باشد .
خراسانتایم: به عنوان سوال اخر آیا می توان قیام امام حسین(ع) را با دیگر قیام هایی که در طول تاریخ علیه حکام جور صورت گرفته مقایسه کرد؟
حجت الاسلام عزتی: ببینید جواب این سوال هم بله است و هم خیر، باید ببینیم انقلابی که مقابل دستگاه ظلم واقع شده است چه هدفی دارد اگر صرفاً میخواهد ظلم ستیزی کند و فضای جامعه را از ظلم خالی کند و رفاه نسبی داشته باشد این شاید تامین بکند نیاز جامعه را همانطور که در قرآن داریم هر کسی که دنیایش را بخواهد ما دنیا را به او میدهیم میخواهد در دنیا رفاه داشته باشد و ظالم بالای سرش نباشد اما این جریان را می توان با جریان امام حسین(ع) مقایسه کرد؟ مشخصا خیر زیرا جریان امام حسین(ع) جریانی است که میخواهد ظلم ستیزی کند و امنیت را برای مسلمانان بیاورد تا در این جامعه هم بتوانند بهتر خدا را عبادت کنند و این جامعه رنگ و بوی اسلام بگیرد که آن آیه شریفه گویای این مطلب است که خدا وعده داده است که مومنین بعد از اینهمه که خوف و سختی میکشند امنیت برایش بیاورد اما امنیت برایشان می آید که راحت تنبلی کنند و بیخیال باشند و دنبال رفاه شان باشند؟ در صورتیکه خداوند در ادامه آیه می گوید که امنیت مطرح شده باید فضایی را فراهم کند که عبودیت بیشتر خدا در آن صورت گیرد یعنی جامعه همه بفهمند که نباید پشت سر یک بنده خدا باشند بنده خدا با بنده دیگر در بندگی هیچ تفاوتی ندارد و هیچ وقت ما نباید مطیع آن شخص باشیم در تمامی اوامر و نهی ها، البته اگر آن شخص از جانب خدا حق امر و نهی دارد بحث آن جداست اما صرفاً چون حاکم شده است و باید به حرف او گوش کنند به این دلیل نمیشود.
در طول تاریخ قیام های شبیه به قیام امام حسین(ع) همانند قیام زید که امام سجاد(ع) آن قیام را تایید کرد اینها همه در راستای قیام سیدالشهدا می باشد یمن نیز اینگونه است فضای یمن و حرکت یمن دنبال این است که ظلم ستیزی کند تا فضای عبودیت را برای مسلمانان بیشتر فراهم کنند اینطور نیست که صرفاً بخواهد امنیت یمن را فراهم کند اما نکته مهم این است که اگر همه این قیام ها در راستای قیام امام حسین(ع) باشند هیچ کدام از این قیامها نه شدت قیام امام حسین(ع) برای حق طلبی را دارد و نه مظلومیت آن فضایی که مطرح شده بود را دارند.
کد مطلب: 18008
آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/interview/18008/امر-معروف-نهی-منکر-باید-صورت-نرم-افزاری-باشد