بخش دوم/ گفتگو با کارشناس امور بانکداری اسلامی
باید های نظام بانکی / نظریه شهید صدر بهترین نظریه پیرامون بانکداری اسلامی
19 اسفند 1395 ساعت 13:44
کارشناس فرهنگی و ناظر بانکداری اسلامی از نظریه شهید صدر به عنوان بهترین نظریه ارائه شده در زمینه بانکداری اسلامی یاد کرد و ادامه داد: شهید صدر می فرماید بهترین راه این است که نظام بانکداری فعلی را به صورت اسلامی تبدیل کنیم.
سید ابوالقاسم حسینی در گفتگو با خبرنگار خراسان تایم در تعریف بانک گفت: بانک یک موسسه انتفاعی است که با سرمایه خود و سپرده های مشتریان به منظور کسب سود اقدام به جمع آوری سپرده ها و دادن وام و اعتبارات و نیز ارائه خدمات بانکی می کند.
وی با تشبیه نظام بانکداری به قلب انسان گفت: همان طور که وظیفه قلب رساندن عصاره غذایی خون از طریق رگ ها به سایر بخش های بدن است نظام بانکداری هم موظف است سرمایه افرادی را که توانایی کار با آن را ندارند به گردش بیاندازد.
کارشناس فرهنگی و ناظر بانکداری اسلامی تاکید کرد: رسالت اصلی بانک این است که باید سرمایه های راکد و غیر مولد را از تمامی کشور جمع آوری و به بخش های مولد اقتصادی پمپاژ نماید تا آنهایی که توانایی کار دارند لکن سرمایه ندارند بتوانند اقدامی در جهت تامین معاش انجام بدهند.
حجت الاسلام حسینی با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال بسیج سازندگی به کمک بانک مهر اقتصاد دقیقا همین کار را انجام می دهد و سرمایه را از صاحبان سرمایه می گیرد و در اختیار آن کسانی قرار می دهد که در قصد دارند در کنار امرار معاش کارهای تولیدی انجام بدهند.
وی ادامه داد: با این اقدام هم صاحبان سرمایه اولیه به سود پول خود می رسند و هم آن جوانی که سرمایه نداشته است با راه اندازی یک کارگاه بعد از مدتی به سود می رسد.
کارشناس فرهنگی و ناظر بانکداری اسلامی از بانک ها به عنوان دلالان اقتصادی یاد کرد و گفت: در حقیقت بانک ها موظف هستند سرمایه های غیر مولد را به عنصر مولد تبدیل و در راستای تولید و اشتغال به کار بیاندازند که اگر این طور باشد این همان نظام بانکداری سالم است.
حجت الاسلام حسینی افزود: اما اگر بانک نقش واسطه گری را ایفا نکند و پول صاحبان سرمایه را به جای اینکه به جوانان و افراد مستعد کار برساند برای اهداف خاص خود صرف کند اقتصاد مقاومتی دچار مشکل خواهد شد.
وی با بیان اینکه در زمینه بانکداری اسلامی سه نظریه از سوی مسلمانان ارائه شده است، تصریح کرد: جناب رشید رضا قائل به این هستند آن ربایی که در قرآن به منزله جنگ با خدا مطرح شده است، ربای رایج در جامعه و نظام بانکداری نیست در حالی که این نظریه یک توجیه است و قابل قبول نیست.
کارشناس فرهنگی و ناظر بانکداری اسلامی گفت: نظریه دوم مربوط به جامعه نظریه پردازان مصری است که عنوان می کنند نظام بانکداری فعلی را به طور کل تعطیل و اقدام به تاسیس یک نظام بانکداری اسلامی کنیم که این نظر هم آرمانی و قابل قبول نیست.
حجت الاسلام حسینی از نظریه مرحوم شهید صدر به عنوان بهترین نظریه ارائه شده در زمینه بانکداری اسلامی یاد کرد و ادامه داد: شهید صدر می فرماید بهترین راه این است که نظام بانکداری فعلی را به صورت اسلامی تبدیل کنیم.
وی افزود: فرض کنید یکی از مشتریان برای خرید خودرویی نیاز به پول دارد و لذا به بانک مراجعه می کند؛ طبق نظریه شهید صدر بانک بایستی به جای اینکه پول را در اختیار مشتری قرار بدهد؛ خودرو را خریداری کند و به صورت اقساطی با سود به مشتری بدهد که از نظر شرعی هم حلال است.
کارشناس فرهنگی و ناظر بانکداری اسلامی ادامه داد: یعنی اگر ما به دنبال سود گرفتن و سود دادن هستیم به جای اینکه بانک پول بدهد و سود بگیرد، خودرو را بدهد و سود پولش را به طور قسطی دریافت کند.
ادامه دارد ...
برای مطالعه بخش نخست کلیک کنید
کد مطلب: 4268