پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۶
بخش چهارم/ مصاحبه اختصاصی با کارشناس امور بانکداری اسلامی

سه شرط محقق شدن ربای قرضی / آنچه از ربای قرضی باید دانست

کارشناس فرهنگی و ناظر بانکداری اسلامی گفت: هر گونه "زیاده" ای که در "ضمن عقد قرض" به نفع مالک "شرط" بشود ربای قرضی نام دارد و اگر یکی از سه ارکان وجود نداشته باشد ربای قرضی به آن مترتب نمی گردد.
سه شرط محقق  شدن ربای قرضی / آنچه از ربای قرضی باید دانست
 
سید ابوالقاسم حسینی در گفت و گو با خبرنگار خراسان تایم در توضیح ربای قرضی گفت: هر گونه زیاده ای که در ضمن عقد قرض شرط شده باشد ربای قرضی نام دارد.
 
وی تاکید کرد: هر گونه "زیاده" ای که در "ضمن عقد قرض" به نفع مالک "شرط" بشود ربای قرضی نام دارد و اگر یکی از سه ارکان وجود نداشته باشد ربای قرضی به آن مترتب نمی گردد.
 
کارشناس فرهنگی و ناظر بانکداری اسلامی افزود: اگر شخصی اتومبیل خود را به کسی قرض بدهد و بگوید در قبال این قرض باید 100 هزار تومان به من پرداخت کنید از آنجایی که "قرض به شرط زیاده" صورت پذیرفته است این حالت ربای قرضی نام دارد و حرام است.
 
حجت الاسلام و المسلمین حسینی ادامه داد: راهکار فرار از ربای قرضی عقد اجاره است بدین صورت که صاحب اتومبیل خودروی خود را اجاره بدهد و در قبال این اجاره پول بگیرد که در این صورت معامله حلال و ایراد شرعی ندارد.
 
وی گفت: اگر احمد شرط کند در قبال 30 هزار تومانی که به علی می دهد، علی به ایشان 31 هزار تومان بازگرداند این ربای قرضی و حرام است اما اگر در ابتدای قرض دادن هیچ گونه شرطی فی ما بین صورت نگیرد و علی آقا خودش 31 هزار تومان به قرض دهنده برگرداند نه تنها حرام نیست بلکه این عمل علی آقا مستحب نیز می باشد.
 
کارشناس فرهنگی و ناظر بانکداری اسلامی خاطرنشان کرد: حالت دیگر این است که احمد در قبال 30 هزار تومانی به علی آقا می دهد "هیچ شرطی نکند" و تقاضای گرفتن بیش از 30 هزار تومان نداشته باشد لکن احمد آقا "امید دارد" که علی در قبال قرضی که می گیرد بیشتر به او بازگرداند؛ در اینجا علما می فرمایند چون شرطی در هنگام قرض دادن صورت نگرفته و صرفا امید به زیاده گرفتن بوده است اگر قرض گیرنده بیشتر از مقدار قرض به صاحب آن بازگرداند ایرادی ندارد و حرام نیست.
 
حجت الاسلام حسینی افزود: به عنوان مثال اگر کسی به امید برنده شدن در قرعه کشی بانک در آن حساب باز کند چون به شرط برنده شدن خودرو حساب باز نکرده است و صرفا امید برنده شدن در میان بوده است حرام نیست.
 
  وی از "قرض ربوی در عقد قرض به شرط زیاده" "قرض غیر ربوی خوب" "قرض غیر ربوی نازل" به عنوان انواع قرض نام برد و گفت: زمانی قرض ربوی می شود که اولا در عقد قرض باشد، دوما در آن شرط صورت بگیرد و سوما در قبال قرضی که داده می شود زیاده درخواست بشود.
 
کارشناس فرهنگی و ناظر بانکداری اسلامی در توضیح قرض غیر ربوی گفت: قرض غیر ربوی خوب یعنی فرد فقط برای رضای خدا قرض بدهد و دقیقا عین قرض خود را پس بگیرد و قرض غیر ربوی نازل یعنی فرد قرض می دهد ولی امید دارد که قرض گیرنده بیشتر به او بازگرداند که این حالت حرام نیست لکن ثواب آن کمتر خواهد بود.
 
ادامه دارد ...


برای مطالعه بخش نخست کلیک کنید
برای مطالعه بخش دوم
کلیک کنید
برای مطالعه بخش سوم
کلیک کنید

 
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۴۷۹۲
کلمات کليدی: ربای قرضی ، ربا ، قرض ، معامله ، ماشین ؛ سواری ؛ خودرو ؛