کارشناس علوم دینی: اصل معراج کاملا اثبات شده و اختلافات بر سر جزئیات آن می باشد
23 خرداد 1396 ساعت 1:17
کارشناس علوم دینی در خراسان جنوبی گفت:
موضوع معراج پیامبر اکرم (ص) موضوعی می باشد که اختلاف نظرهای فراوانی در مورد آن می باشد اما اصل معراج کاملاً اثبات شده و قابل دفاع است و مشکلات و اختلافات بر سر جزئیات آن می باشد که ما آن ها راجزء اصول دین نمی دانیم که بگوییم اختلاف بر سر اصول دین میباشد.
حجت الاسلام علیرضا نخعی پور در گفتگو با خبر نگار خراسان تایم اظهار کرد:
بحث معراج یک بحث دامنه دار و گسترده می باشد، اما اگر بخواهیم به صورت اجمالی موضوع معراج را بررسی کنیم ابتدا به سراغ آیات ابتدایی سوره اسراء میرویم که خداوند می فرماید:<< سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ>> و با توجه با این آیات در می یابیم که موضوع معراج در قران کریم از سوره اسراء شروع می شود و در سوره نجم به ادامه این مبحث پرداخته می شود.
وی افزود:معراج پیامبر اکرم(ص) دو مرحله داشته است در مرحله اول پیامبر از مکه به سمت بیت المقدس طی الارض کرده اند که به این اسراء گفته می شود، اسراء در میان اعراب به عنوان سیر در شب به کار می رود و این یعنی پیامبر اکرم مسیر مکه به بیت المقدس را در شب طی کرده اند و مرحله دوم معراج از بیت المقدس شروع میشود به آسمان که با نالم عالم ملکوت یا عالم بالا بیان می شود واین موضوع در سوره نجم آیات ۱۳ الی 18 به آن اشاره شده است.
کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی با بیان اینکه: کلمه معراج به معنی وسیله ای که بالا برنده است می باشد و پیامبر اکرم نیز از عالم ماده به عالم ملکوت حرکت کردندگفت:
پیامبر به سمت بالا رفت تا آیات الهی را ببیند<< لقد راءى من ايات ربّه الكبرى >> آیاتی که به قول معروف پشت پرده است و برای ما قابل دیدن نمی باشد.
وی افزود: در این مسیر پیامبر اکرم یکسری مواردی را دیدند که به طور کلی در عالم ملکوت برای ما زمینیان با چشم عادی قابل دیدن نیست و زمانیکه از معراج برگشتند این موارد را به مرور زمان در قالب حدیثهایی بیان نمودند که معروف می باشد به احادیث معراجی پیامبر اکرم که توسط افرادی جمعآوری شده است ،این احادیث شامل مواردی است که پیامبر اکرم در معراج مشاهده نمودند ، مواردی که ما ظاهر آن میبینیم و پیامبر اکرم باطن آن را دیدند، بمانند غیبت که در ظاهر همان حرف زدن عادی است ولی باطن آن خوردن گوشت برادر مرده می باشد.
حجت الاسلام نخعی پور خاطر نشان کرد:
اصل معراج پیامبر اکرم (ص) بر همه ثابت شده و قطعی است چه علمای شیعه و چه علمای اهل سنت اما این که پیامبر اکرم(ص) در معراج به چه مکان هایی رفتند و چه چیزهایی را دیدند مورد اختلاف هست و احادیث متعددی بیان شده است که ما بعضی از این احادیث را نمیتوانیم بپذیریم زیرا با اصول دین ما مخالفت دارد به طوریکه برای مثال گفته شده است پیامبر اکرم(ص) بر تختی نشسته اند و با خدا صحبت کرده اند، واین با اصول دین ما که می گوید خداوند دیده نمی شود و برا ی او جسم قائل نیستیم تناقض دارد .
کارشناس علوم دینی یاد آور شد:
رسول اکرم (ص)با خداوند صحبت کرد و تولید صوت شد و حتی ما در روایات داریم خداوند با صدای امیرالمومنین (ع) با پیامبر اکرم(ص) صحبت کردند و آنجا وقتی پیامبر سوال کردند به او گفته شد چون از نظر شما بهترین صوت ،صوت امیرالمومنین (ع) می باشد این گونه با شما صحبت شد.
وی افزود: ما مشابه این گونه صحبت کردن را برای پیامبران دیگر از جمله حضرت موسی (ع) داریم که خداوند از طریق درخت تولید صوت کرد و این با اصول دین با تناقض ندارد زیرا ما ارتباط پیامبران و یا پیامبر اکرم(ص) را با خداوند تقسیم بندی می کنیم که یا به وسیله فرشته و جبرائیل و یا به وسیله ایجاد صوت و یا هم به وسیله ارتباط مستقیم با خدا البته نه به صورتی که خداوند را به صورت جسم تلقی کنیم،می باشد.
حجت الاسلام نخعی پور با بیان اینکه فهم این موضوع برای ما مشکل است زیرا ما در عالمی زندگی میکنیم که عالم ملکوت را ندیده ایم
تصریح کرد: همانند بچه ای که در رحم مادر میباشد وظرفیت فهم دنیای خارج را ندارد و نمی توانیم اتفاقات این دنیا را به او بفهمانیم ، ما نیز در رحم دنیا هستیم و پیامبر اکرم(ص) از رحم دنیا خارج شد و وارد دنیای دیگر شد و با خداوند صحبت کرد حال اینکه چگونه با خداوند صحبت کرده است برای ما قابل فهم نیست.
وی افزود:آن چیزی که بر همگان عیان است این می باشد که پیامبر اکرم (ص) به درجه ای رسید که با حقیقت مطلق که خداوند می باشد ارتباط مستقیم برقرار کرد و برای ما نیز باید مهم این نکته باشد که انسانی به درجه ای از بزرگی می رسد که خدای عالم او را در شرایطی قرار میدهد، به مکانهای میبرد و چیزهایی میبیند که برای انسان های عادی قابل دیدن نیست و زمانی که برمیگردد حقایق عالم را با زبانی که برای انسانها قابل فهم باشد و به اندازه ای که برای آنها قابل فهم می باشد بیان می کند.
کارشناس علوم دینی با بیان اینکه در روحانی یا جسمانی بودن معراج اختلاف دیدگاه های متفاوتی می باشد،
گفت:چهار دیدگاه و تعبیر وجود دارد،بعضی ها قائل می باشند که معراج روحانی بوده است، اما این روحانی بودن دو تعبیر دارد تعبیر اول این است که پیامبر اکرم(ص) در خواب بودند و این موارد را در خواب دیده اند که البته اکثر علمای اسلامی این تعبیر را قبول نداردو تعبیر دوم در مورد روحانی بودن این می باشد که پیامبر اکرم(ص) خواب نبوده اند ولی روح از بدنشان جدا شده است به صورتی که روح به آسمان رفته است ،البته این از تعبیر اول قابل دفاع تر و بهتر است و مرحوم علامه طباطبایی و بعضی از بزرگان گفته اند میشود روی این تعبیر اندیشید .
وی افزود:تعبیر بعدی این می باشد که پیامبر در قسمت اول که اسراء میباشد یعنی از مکه به مدینه حرکتشان هم روحی بوده و هم جسمی و از بیت المقدس به آسمان یا همان عالم ملکوت روحانی بوده است که این تعبیر نیز طرفداران خاص خود را دارد.
نخعی پور در ادامه بیان داشت : قول و یا تعبیر چهارم که قول معروفی می باشد و قابل دفاع تر از بقیه قول هااست و بیشتر عالم ها ی دینی از جمله عالم های شیعه این قول را تایید می کنند این می باشد که معراج پیامبر در هر دو مرحله از مکه به بیت المقدس و از بیتالمقدس به عالم ملکوت، هم روحانی می باشد و هم جسمانی زیرا خداوند می فرماید:<< سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ >> پاک و منزه است خدایی که بنده اش ( محمد ) را شبانه از مسجد الحرام به مسجدالاقصی که پیرامونش را برکت داده ایم ، سیر داد تا از نشانه های خود به او نشان دهیم ، همانا او شنوا و بیناست.
همان طور که می بینید در این آیه از واژه عبد استفاده شده است و عبد به کسی گفته می شود که در واقع انسان میباشد و ما انسان را با جسم و روح او میشناسیم .
وی افزود:نکته دوم که به آن تاکید دارند این میباشد که وقتی پیامبر اکرم از معراج برگشتند و واقعه معراج پخش شد، مشرکین به مخالفت با این موضوع بر خواستند ، اگر واقعاً روح پیامبر می بود و می گفتند که روح پیامبر به ملکوت رفته است خوب این جای درگیری زیاد نداشت مشکل این بود که مشرکین ومخالفان با جسم مشکل داشتند و برای آنها قابل فهم نبوده است که جسم انسان بتواند به بالا عروج پیدا کند.
کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت :در حالت کلی مخالفین معراج به مباحث علمی روی می آورند که یک انسان در آن زمان نمی توانسته از جاذبه زمین عبور کند ووقتی وارد فضا خارج از جو زمین شد به مشکلاتی همچون کمبود اکسیژن و...برخورد نکند و از نظر علمی این امکان پذیر نیست ،البته پاسخ هایی هم به این گروه از منتقدان داده شده است که در نگاه دینی و توحیدی و جهان بینی تمامی این محدودیت هایی که بیان می کنند اینها خودشان به وجود نیامده است و اینها را خداوند ایجاد کرده است پس خداوند می تواند این محدودیتها را برای پیامبر خود که انسان برگزیده می باشد کنار بگذارد که البته عقل آن را درک نمی کند ولی آن را رد هم نمی کند.
کد مطلب: 6521