دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند:

گفتمان‌سازی، یکی از وظایف اصلی جنبش‌های دانشجویی است.

9 مرداد 1396 ساعت 12:53

فاطمه اکبری: تشکل‌ها باید بتوانند بر محیط دانشجویى تاثیرگذار باشند، چرا که فعالیت تشکلهای دانشجویی درسطح دانشگاه، فرصتی مناسب برای ایجاد یک فضای تعامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.


فاطمه اکبری دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خراسان‌تایم مبنی بر رسالت تشکل‌های دانشجویی و تاثیرات آنان بر محیط‌های دانشجویی اظهار داشت: گفتمان‌سازی، یکی از وظایف اصلی جنبش‌های دانشجویی است. به اطمینان می‌توان گفت نقش گفتمان‌ساز جنبش دانشجویی در سال‌های اخیر به حاشیه رفته و در حد فعالیت‌های رسانه‌ای تقلیل یافته است. اما با در نظر گرفتن اهمیت گفتمان‌سازی در منظومه‌ی سیاسی جمهوری اسلامی، توجه به نقش گفتمان‌ساز تشکل‌های دانشجویی از اهمیت و اولویت بالایی برخوردار می‌شود.
وی ادامه داد: به‌ویژه اینکه تشکل‌های دانشجویی از قابلیت‌هایی برخوردارند که عمق و پایداری نقش آن‌ها در گفتمان‌سازی را متمایز می‌نماید. استمرار در تعامل با مخاطب به‌واسطه‌ی طولانی بودن دوره‌ی دانشجویی، امکان بیشتر در تعامل دوطرفه با مخاطبان، وجود زمینه و فرصت کافی برای بحث و گفت‌وگو و تنوع قالب‌ها در فعالیت‌های دانشجویی، از جمله‌ی این فرصت‌هاست. استفاده‌ی درست از این قابلیت‌ها باعث می‌شود گفتمان‌سازی انجام‌شده توسط جنبش دانشجویی نسبت به سایر فعالیت‌ها نظیر فعالیت‌های رسانه‌ای، عمیق‌تر، پایدارتر و زمینه‌ساز تحولات بیشتری باشد.
اکبری در ادامه گفت: رهبر انقلاب اسلامی بارها در مطالبات خود از جنبش دانشجویی و به‌ویژه در تبیین چگونگی ایفای نقش جنبش دانشجویی، بر اهمیت گفتمان‌سازی در این قشر تأکید کرده‌اند و فرمودند: «ببینید عزیزان، فکر شما و کاری که کردید و راه‌ نویی که پیدا کردید، پیشنهادی که به نظرتان رسیده، تأثیرگذاری‌اش فقط این نیست که این فوراً به دستگاه اجرایی منتقل شود و فوراً یک ترجمه‌ی عملیاتی بشود و اجرایی و عملیاتی شود. نه، این تنها تأثیر نیست. یکی از مهم‌ترین تأثیرات همین فکر کردن‌ها، این است که شما فضاسازی می‌کنید، گفتمان‌سازی می‌کنید. در نتیجه، در یک فضای معتقد به یک مبنای فکری یا عملی، رئیس‌جمهور هم همان‌جور فکر می‌کند، وزیر هم همان‌جور فکر می‌کند، مدیرکل هم همان‌جور فکر می‌کند، کارکنان هم همه همان‌جور فکر می‌کنند. این خوب است و شما این کار را انجام می‌دهید. فکر کنید، بگویید، بنویسید، در مجامعِ خودتان منعکس کنید. آن کرسی‌های آزاداندیشی را که من صد بار (با کم و زیادش) تأکید کردم، راه بیندازید و این‌ها را هی آنجا بگویید. این می‌شود یک فضا. وقتی یک فضای گفتمانی به وجود آمد، همه در آن فضا فکر می‌کنند، همه در آن فضا جهت‌گیری پیدا می‌کنند، همه در آن فضا کار می‌کنند. این همان چیزی است که شما می‌خواهید.»
وی در مورد تاثیرگذاری تشکل‌ها بر محیط دانشجویی اذعان داشت: تشکل‌ها باید بتوانند بر محیط دانشجویى تاثیرگذار باشند، چرا که فعالیت تشکلهای دانشجویی درسطح دانشگاه، فرصتی مناسب برای ایجاد یک فضای تعامل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. تشکل های دانشجویی همواره باید نگاهی وحدت گرایانه، همسو و منطقی داشته باشند، چه در زمینه فرهنگی و چه در بستر سیاسی، در غیر این‌صورت زمینه بروز اختلافت فراهم خواهد شد. عوامل متعددی از جمله عقیده، اراده و سلیقه و غیره در علاقه به انجام کارهای فرهنگی تاثیر بسزایی دارند و اگر این عوامل درفردی وجود نداشته باشد، کار فرهنگی به نتیجه نمی‌رسد. تشکل‌ها با حرکت درست می‌توانند نظر دانشجویان و حتی مردم را به خود جلب کنند، زیرا مردم اندیشه شما را قضاوت خواهند کرد و احیاناً اگر اندیشه مخالفی نیز باشد، باید بدانیم که اندیشه مخالف موجب رشد و تعالی می‌شود.


کد مطلب: 7269

آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/interview/7269/گفتمان-سازی-یکی-وظایف-اصلی-جنبش-های-دانشجویی

خراسان تایم
  http://www.KhorasanTime.ir