پوریا نخعی سازنده سازهای سنتی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خراسانتایم بیان کرد: بنده سازنده سازهای تار، سنتور و مخصوصا سازهای محلی خراسانجنوبی، دوتار خراسانی هستم. در عین حال که میتوانستم از روشهای صنعتی و سریکاری در ساخت سازهای سنتی استفاده کنم، در کارگاه خودم از ساخت سازهای سنتی بهروش سنتی استفاده میکنم. کارگاههای سنتی مثل کارگاه من در سطح شهر، بهصورت محدود کار میکنند، چون در این روش روند کار کند است اما در عین حال، در این روش ساز با ارزشتری حاصل خواهد شد.
وی در ادامه اشاره کرد: تفاوت در ساخت سازهای سنتی، به روش سنتی و صنعتی دقیقا مانند تفاوت بین فرشهای دستباف و صنعتی است. مصالح خامی که از آن در ساخت سازها استفاده میکنم، مصالح محلی است. خیلی از افراد بهدلیل تمایل به سازهای لوکس از نظر ظاهری، ممکن است از چوبهای آبنوس استرالیایی در سازها استفاده کنند که این نوع مصالح اولیه با سازهای سنتی ایرانی بسیار غریبه است. بهنظر من چوب عناب محلی بیرجندی که من در فرآیند ساخت سازهایی که میسازم از آن استفاده میکنم، از بهترین مصالح و چوبهایی در ایران است که برای ساخت سازهای سنتی و ایرانی میتوان استفاده ک درست است که منطقه بیرجند و اطراف آن تنوع چوبی کمی دارد اما همین چوب کم آن، علارغم کمیت کمی که دارد، از کیفیت بسیار خوب و قابل قبولی برخوردار است.
نخعی در ادامه افزود: بهطور کلی چوب کویر از لحاظ صدادهی، دوام برای کار نجاری و امور مختلفی نظیر ساخت قطعات مختلف بسیار مناسب است. من در کارگاه خودم از چسب سریشوم که در صنعت ساخت بسیار قدمت دارد، استفاده میکنم که قدمت آن به 100 سال پیش میرسد.
وی در مورد شروع کار خود در بیرجند گفت: شروع کار من در این شغل برمیگردد به علاقه ذاتیای که در این هنر داشتم که به
صورت خیلی اتفاقی، زمانی که دبستان میرفتم با این هنر آشنا شدم و با اینکه مدرک من مهندسی عمران است، بعد از چند سال فعالیت در رشته تخصصی خودم و فعالیت در ساخت و سازهای عمرانی در بیرجند، دوباره به این شغل که در آن علاقه داشتم روی آوردم. در آن زمان که بهشدت با کمبود امکانات مواجه بودم، با عشقی که به این هنر داشتم، این شغل را ادامه دادم و همین جدیت باعث شد که امروز بتوانم در این شغل کسب درآمد و امرار معاش کنم.
کلمات کليدی: خراسانتایم , ساز , نخعی