به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری ایسنا، لیلا محمودی، امروز( هفتم آبانماه)، در کارگاه بازاریابی اجتماعی در اردوگاه امام خمینی(ره) کمیته امداد استان اظهار کرد: در سال 1950، نخستین بار مفهوم بازاریابی اجتماعی در هند با عنوان برنامه سلامت خانواده مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن در 1970 دولت سوئد، استرالیا و کانادا نیز از همین رویکرد برای ترویج رفتارهای اجتماعی صحیح در حوزه سلامت بهره بردند.
وی بیان کرد: زمانی که آموزههای بازاریابی را در حوزه اجتماعی به کار گیریم، به آن بازاریابی اجتماعی اطلاق میشود.
مسئول هماهنگی دبیرخانه آسیبهای اجتماعی جهاد دانشگاهی خراسانجنوبی با بیان اینکه بازاریابی تجاری و بازاریابی اجتماعی تفاوتهایی با یکدیگر دارند، افزود: هدف اصلی در بازاریابی تجاری، کسب سود است اما در بازاریابی اجتماعی، سودآوری مطرح نیست.
محمودی ادامه داد: اما هدف در بازاریابی اجتماعی، تغییر رفتارها، افزایش دانش و ادراک و تغییر سبک زندگی، روشها و باورها است.
وی با بیان اینکه در واقع هدف نهایی در بازاریابی اجتماعی، رفاه فرد و اجتماع است، تصریح کرد: اما وجه اشتراک این دو نوع بازاریابی در روش کار و به کارگیری آمیزههای بازاریابی است.
مدیر پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسانجنوبی اظهار کرد: به اندازهای که دین اسلام، پیشنهادهای مفید و اثربخشی و ایدههای متعالی برای بهتر زیستن ارائه دادهاست، نتوانستهایم روشمند و متناسب با متغیرهای زمانی به ترویج آن بپردازیم.
محمودی ادامه داد: متأسفانه نتوانستیم به درستی در حوزه مفاهیم اسلام مانند انفاق و صدقه، بازاریابی اجتماعی را عملی کنیم و در واقع این مفاهیم را در جامعه ترویج دهیم.
وی با بیان اینکه آنچه که باعث نقص در این مورد شده است، عدم روشمندی ما است، افزود: بازاریابی اجتماعی یک نظام برای پیاده سازی چگونگی گسترش مفاهیم دینی و مذهبی پیشنهاد میدهد.
مسئول هماهنگی دبیرخانه آسیبهای اجتماعی جهاد دانشگاهی خراسانجنوبی بیان کرد: بازاریابی اجتماعی به ما کمک میکند که مفاهیم دینی از جمله انفاق را گسترش داده و پذیرش جامعه در این مورد را افزایش دهیم.
وی افزود در دبیرخانه علمی آسیبهای اجتماعی استان رویکرد بازاریابی اجتماعی مورد اتفاق نظر آراء اعضاء است و کلیه فعالیتهای این گروه با رویکرد بازاریابی اجتماعی ساماندهی شدهاست.
انتهای پیام/4
کلمات کليدی: خراسانتایم , مبانی دینی , بازاریابی