حسین خسرویچاهک
یک بام و دوهوای روحانی
26 دی 1396 ساعت 16:41
باید هوشیار بود و البته دانست چرا رهبری تأکید بر آن دارد که تاریخ تحلیلی صدر اسلام مورد مطالعه بیشتر قرار گیرد تا اینچنین مورد سوءاستفاده قرار نگیرد پیش از این نیز روحانی برای توجیه برجام آن را با مسئله صلح امام حسن(ع) مقایسه کرده بود که البته تعبیر کاملا نابجایی بود چراکه ما در موضع قدرت قرار داشتیم.
به گزارش گروه سیاسی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری فارس، حسین خسرویچاهک در یادداشتی نوشت:
روز دوشنبه 18 دیماه بود که رئیسجمهور در جمع فعالان اقتصادی در سخنانی تأملبرانگیز گفت: "ما در کشور امام معصوم نداریم حالا امام دوازدهم اگر ظهور کرد، البته آنوقت هم میشود نقد کرد، حتی پیغمبر هم اجازه نقد میداد بالاتر از پیغمبر که نداریم وقتی پیغمبر صحبت میکرد طرف بلند میشد روبروی پیغمبر و میگفت: أ من الله أو منک این حرفی که میزنی نظر خودت هست یا خدا به تو وحی کرده اگر میگفت من الله خوب امر خداست اگر میگفت از طرف من انتقاد میکرد میگفت: من قبول ندارم نقد میکرد ما در زمان حکومت معصوم نقد داریم."
به این سخنان از دو جنبه میتوان نگریست:
اول: به لحاظ آیات قرآن است که خدا در سوره نجم آیه سوم میفرماید: "و ما ینطق عن الهوی" پیغمبر از روی هوا و هوس سخن نمیگوید و بدین ترتیب جایگاه رفیع سخنان پیغمبر را یادآور میشود اگر مردم زمان عصر ایشان از روی جاهلیت از او سؤال میکردند این سخنان از خود توست یا از خدا بهنوعی دلیل نزول اینچنین آیهای روشن میگردد
دوم از لحاظ تاریخ تحلیلی:
1 – این سخنان از روی جهالت و بیادبی بود آنها مراعات شأن پیامبر نمیکردند گاهی او را با نام کوچک و نه با کنیه صدا میزدند که بهنوعی در عرب بیادبی است یا در کوچه میایستادند و از کنار دیوار خانه پیغمبر فریاد میزدند "یا محمد اخرج الینا" حال آنکه خدا در قرآن او را با ندای "یا ایها الرسول" خطاب میکند، شدت بیادبی به حدی رسیده بود که صدای خود را پیش پیغمبر بالا میبردند تا آن زمانی که آیات سوره حجرات نازل شد و آنان را از بلند سخن گفتن در پیشگاه پیامبر بازداشت و حتی آنها را نهی کرد که مثل آنکه با هم سخن میگویند با پیامبر سخن نگویند و هشدار داد در صورت انجام چنین عملی اعمالشان نابود خواهد شد
2 – برخی با سوءنیت میخواستند با انجام برخی اعمال و گفتن برخی سخنان از منزلت و شأن پیامبر تعمداً در پیشگاه مردم بکاهند و او را که برترین خلق خدا بود انسانی عادی جلوه دهند تا پس از رحلت او به نقض فرمایشاتش بپردازند و مسیر خلافت را به سمت خود بکشانند.
حال در 14 قرن پس از عصر رسول خدا شخصی که خود ردای دین در بر دارد آن اعمال قبیحه را ستایش میکند یا حداقل مجاز میداند این از سر بیسوادی نیست چراکه او به درجه اجتهاد رسیده است بلکه از سر غرضورزی است.
بدون تردید مورد خطاب اعتراضات اخیر رئیسجمهور است و انگشت معترضان بهسوی او نشانه رفته و او را مسبب این اوضاع میدانند حال وی میخواهد با نقد همه و بهتبع آن ولایت فقیه ناکارآمدی خود را توجیه کند حتی علیرغم اینکه خود میداند برجام هیچ فایدهای برای ملت ما نداشت در اظهاراتی قابلتوجه پس از اعتراضات گفت: مردم از عملکرد دولت اطلاعی ندارند برجام موفقیتی است که همه در آن شریکاند هم دولت هم مجلس هم رهبری! و بهنوعی دیگران را هم بر سر گناه برجام شریک میسازد به نظر میرسد برای او ایام انتخابات هنوز تمام نشده و سعی میکند با گفتن اینچنین سخنانی هم در پی آن است که اذهان مردم و رسانهها را سرگرم تأیید یا رد این گفتهها کند و هم از رفعت جایگاه ولی فقیه بکاهد به خاطر داشته باشید بیش از 130 نماینده مجلس طرح سؤال از رئیسجمهور را تقدیم هیئترئیسه کردند و روحانی که خود را دستخالی میبیند در حال فرافکنی برای فرار از پاسخگویی است تا بنا بر مصالحی پای تریبون پاسخگویی حاضر نشود
باید هوشیار بود و البته دانست چرا رهبری تأکید بر آن دارد که تاریخ تحلیلی صدر اسلام مورد مطالعه بیشتر قرار گیرد تا اینچنین مورد سوءاستفاده قرار نگیرد پیش از این هم روحانی برای توجیه برجام آن را با مسئله صلح امام حسن(ع) مقایسه کرده بود که البته تعبیر کاملاً نابجایی بود چراکه ما در موضع قدرت قرار داشتیم.
به هر حال امیدواریم همگان خصوصاً حوزههای علمیه در برابر چنین سخنانی که بعضاً دشمنان اهلبیت را شاد میکند ساکت ننشینند.
انتهای پیام/4
کد مطلب: 11527
آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/news/11527/یک-بام-دوهوای-روحانی