به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری فارس، تاکسیرانان از اقشار زحمتکش و خدمتگزار جامعه هستند که از صبح تا شب برای لقمهای حلال فعالیت میکنند.
بیشتر از افراد در طول هفته به علت نوع فعالیت و خدمتی که دارند سر و کار آنها به تاکسیهای خطی میخورد اما در این میان برخی از همشهریان گلایههایی از نرخ کرایهها دارند.
هرچند عدهای کرایه قانونی را از مسافر میگیرند اما برخی از رانندگان گاهی وقتها نیز بدون مصوبه قانونی نرخها را افزایش میدهند.
*مسافرانی که بدون جروبحث اقدام به پرداخت کرایه میکنند/حق با چه کسی است؟
البته ناگفته نماند برخی نیز دغدغه کم و زیاد شدن نرخ تاکسیها را ندارند چرا که پول برای آنها مهم نیست و به دلیل وضعیت اقتصادی خوبی که دارند هر چه که رانندگان مطالبه کنند، میپردازند و عدهای نیز برای اعصاب خود بیشتر از کرایه تاکسی اهمیت قائل هستند و کرایه درخواستی رانندگان را بدون چک و چانه میپردازند.
اما در این میان نیز عدهای افرادی که نان شب برای خوردن ندارند گاهی وقتها ناچار هستند از تاکسی استفاده کنند که متأسفانه با نرخ بالای برخی رانندگان تاکسی مواجه میشوند.
وقتی که با جروبحث راننده تاکسی و مسافر روبرو میشوی میمانی که حق با چه کسی است، راننده تاکسی از افزایش بنزین و فرسوده بودن تاکسی و هزینههای زیاد خودرو و مسافر نیز از نرخ بالای تاکسی و نوع خدمات گلایه دارند.
همچنین مسافربرهای شخصی نیز یکی از چالشهای مهم حملونقل درون شهری است که یکی از دلایل آن میتواند نظارت سطحی باشد اما اینکه مسؤول نظارت بر مسافربری با خودروهای شخصی چه کسی است به ابهام بزرگی تبدیل شده است.
*مسیرهایی که با کمبود تاکسی مواجه هستند
خانم سبزبان، یکی از همشهریان بیرجندی در خصوص خدمات تاکسیرانی در گفتوگو با فارس بیان کرد: برخی از تاکسیهای شهرستان کرایه بالایی از مسافر دریافت میکنند.
سبزبان افزود: با توجه به نوع فعالیتی که دارم بسیاری از مواقع سوار تاکسیهای خطی میشوم اما نرخ ثابتی ندارند و هر وقتی یک نرخ را به مسافر میگویند.
وی با بیان اینکه تاکسیهای خطی نرخ آژانس را حساب میکنند، ادامه داد: در برخی از مسیرها مانند پاسداران و غفاری نیز تاکسی کم است و برای استفاده از تاکسی باید زمان زیادی منتظر بمانید.
این همشهری بیرجندی تصریح کرد: در بسیاری از نقاط شهر ایستگاه تاکسی وجود دارد اما هیچ وقت تاکسی در این ایستگاهها توقف نمیکند.
سبزبان با بیان اینکه افزایش نرخهای تاکسی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، گفت: اکثر تاکسیها نیز در سطح شهر به صورت دربستی مسافر سوار میکنند.
وی اضافه کرد: هر وقت که نسبت به نرخ کرایهها نیز معترض میشویم، برخی رانندگان جواب سربالا میدهند.
*تاکسیرانانی که نرخ ثابتی ندارند
یکی دیگر از همشهریان بیرجندی نیز در گفتوگو با فارس نسبت به نوع خدمات و نرخ بالای کرایهها گلایه دارد و میگوید: برخی رانندگان تاکسی از خیابان طالقانی تا مهرشهر را 6 هزار تومان حساب میکنند که این بی انصافی است.
خانم حسینی عنوان کرد: گاهی وقتها برای یک مسیر مشابه از دو تاکسی استفاده کردم اما نرخ این دو تاکسی ثابت نبود و یکی از رانندگان 3 هزار تومان و دیگری 3 هزار و 500 تومان یا 4 هزار تومان دریافت کردند.
وی با بیان اینکه برخی از رانندگان نیز برخورد خوبی دارند و نرخ قانونی را از مسافر میگیرند، گفت: اما برخیها از مسافر خود کرایه بالایی را میگیرند.
این همشهری بیرجندی افزود: بنده در مجموع رضایت چندانی ندارم و مسؤولان نیز برای نرخ تاکسیها نظارت و پیگیری کنند.
*مسؤولان به جای قول دادن، عمل کنند/مسافربرهای شخصی مزاحم تاکسیرانان
اما با عدهای از تاکسیرانان در میدان ابوذر بیرجند هم در رابطه با مشکلات آنها سخن میگویم که برخی تمایل به صحبت کردن ندارند چرا که اعتقاد دارند حرف آنها به جایی نمیرسد و مسؤولان به جای عمل کردن تنها قول میدهند.
یکی از این رانندگان درباره این موضوع افزود: متأسفانه مسؤولان به مشکلات رسیدگی نمیکنند و اگر هم به آنها حرفی بزنیم با ما برخورد میکنند و شاید همین یک لقمه نان که به دست میآوریم را قطع کنند.
وی با بیان اینکه گاهی وقتها با تهدید و لحن بسیار تند برخی از مسؤولان مواجه میشویم، بیان کرد: با این رفتارها بنده جرأت حرف زدن ندارم.
این راننده تاکسی که نخواست اسمش گفته شود، ادامه داد: قانون نباید تنها برای عدهای از افراد ضعیف و ناتوان باشد بلکه این قانون برای همه باید اجرا شود.
وی عنوان کرد: اگر بنده یا همکارم جلوی دوربین حرفی بزنیم که حق است فردای آن روز به ما میگویند چرا این حرف را زدید.
وی تصریح کرد: بسیاری از خودروهای شخصی بدون هیچگونه مجوزی اقدام به جابجایی مسافر میکنند اما کسی بر این موضوع نظارت ندارد، این خودرهای شخصی برای تاکسیها مزاحم هستند.
این راننده تاکسی اظهار کرد: چند ماه قبل به نشانی اعتراض جمعی از رانندگان تاکسی در مقابل استانداری تجمع کردند که مسؤولان نیز قول پیگیری دادند اما حرفها فقط در حد قول بود نه عمل.
وی تمام مشکلات امروز را به علت بی قانونی دانست و گفت: متأسفانه حرفهای ما به جایی نمیرسد اما از مسؤولان میخواهیم به مشکلات رسیدگی کنند.
*کرایه تاکسیها باید سبب استقبال بیشتر مشتری شود
همچنین یکی دیگر از رانندگان تاکسی در میدان شهدا بیرجند در گفتوگو با خبرنگار فارس بیان کرد: تاکسیرانان بیرجند در این برهه از زمان و با این وضعیت اقتصادی بیشترین ضرر را میکنند.
این راننده تاکسی گفت: خودروهای شخصی که اقدام جابجایی مسافر میکنند یکی از مشکلات تاکسیرانان است و متأسفانه هیچگونه نظارتی از سوی سازمان و پلیس راهنمایی و رانندگی صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: متأسفانه بیمه تاکسی 30 درصد از خودروهای شخصی بیشتر است و حتی برای تهیه لاستیک خودرو نیز مشکل داریم و باید با قیمت بالایی لاستیک را خریداری کنیم.
وی اذعان داشت: همچنین هرچند وقت 10 درصد کرایه تاکسی افزایش دارد اما در همان سال نیز تمدید پروانه 15 درصد افزایش پیدا میکند.
این راننده تاکسی با بیان اینکه نباید مشکلات اقتصادی سبب شود که تجمعی صورت بگیرد، بیان کرد: تاکسیمتر وجود دارد اما بسیاری از مسافران به تاکسیمترها توجه ندارند.
وی با بیان اینکه نباید کرایهها در شهر تفاوت زیادی داشته باشد، افزود: باید کرایه تاکسیها مناسب باشد تا مشتریها نیز استقبال کنند، متأسفانه برخی با اینکه میدانند حرف ما حق است ولی برخورد میکنند.
*نوسازی 64 دستگاه تاکسی در شهرستان
مدیرعامل سازمان حملونقل درون شهری و ترافیک شهرداری بیرجند در گفتوگو با فارس عنوان کرد: 700 دستگاه تاکسی در شهرستان بیرجند فعالیت و روزانه به طور میانگین حدود 150 نفر مسافر را جابجا میکنند.
یدالله غلامپور بیان کرد: بیش از 200 دستگاه تاکسی در شهرستان با عمری بالای 10 سال فرسوده هستند که بر اساس بخشنامه ابلاغی نوسازی ناوگان از این تعداد 64 دستگاه نوسازی شدند.
وی با بیان اینکه برای 20 دستگاه تاکسی تشکیل پرونده صورت گرفته تا برای نوسازی این ناوگان اقدام شود، گفت: سایر تاکسیرانان میتوانند برای نوسازی در سایت سازمان ثبتنام کنند.
مدیرعامل سازمان حملونقل درون شهری و ترافیک شهرداری بیرجند افزود: خودروهایی در اولویت نوسازی هستند که عمری بالای 10 سال داشته باشند و به این تاکسیرانان وام بلاعوض 20 میلیون تومانی با سود 16 درصد چهارساله تعلق میگیرد.
غلامپور با بیان اینکه رانندگان از طریق این تسهیلات میتوانند نوسازی ناوگان را انجام دهند، بیان داشت: کرایه تاکسیها همه ساله در شورای شهر تصویب میشود.
*پیشنهاد تغییر در کرایهها برای سال آینده به شورای شهر/نرخ تاکسی به صورت مبدأ و مقصدی شود
وی با بیان اینکه برای سال 97 به شورا پیشنهاد داده شده تا تغییراتی در کرایهها ایجاد شود، عنوان کرد: نرخ تاکسی به صورت مبدأ و مقصدی شود یعنی برای هر تاکسی مبدأ و مقصدی تعریف میشود و شهروند وقتی وارد تاکسی شد میداند نرخ مسیر مبدأ تا مقصد وی چقدر است.
مدیرعامل سازمان حملونقل درون شهری و ترافیک شهرداری بیرجند ادامه داد: پیش از این ورودی تاکسیهای 133 تا مسافت 6 کیلومتر 3 هزار و 200 تومان و آژانس 2 هزار و 500 تومان بوده است و این تفاوت سبب میشد تا مسافری به سمت تاکسی 133 گرایشی نداشته باشد.
غلامپور خاطرنشان کرد: برای اینکه تفاوت چندانی وجود نداشته باشد در تعرفههای جدید پیشبینی شده که ورودی تاکسیهای 133 مبلغ 2 هزار تومان شود و بر این اساس تا مسافت 6 کیلومتر قیمت 3 هزار تومان خواهد بود.
*شهروندان تخلفات را گزارش کنند
وی با بیان اینکه تاکسیهای درون شهری بر اساس تاکسیمتر نرخها را تعیین میکنند، گفت: شهروندان با مشاهده هرگونه تخلفی میتوانند به شمارههای 32338034 و 32311500 و 32226545 تماس بگیرند تا به تخلفات رسیدگی شود.
مدیرعامل سازمان حملونقل درون شهری و ترافیک شهرداری بیرجند با بیان اینکه تاکسیهای خطی در مکانهایی اقدام جابجایی مسافر میکنند که به صرفه باشد، افزود: برای خیابانهایی مانند غفاری و پاسداران ایستگاههایی در میدان آزادی و میدان ابوذر تعبیه شده تا تاکسیرانان مسافران به مقصد این خیابانها را جابجا کنند.
غلامپور با اشاره به دربستی بودن برخی از تاکسیها، بیان کرد: رانندههای تاکسی حق ندارند که مسافر را به صورت دربستی جابجا کنند بلکه خود مسافر درخواست دربستی کند.
*جابجایی مسافر از سوی خودروهای شخصی تخلف است/پلیس با متخلفان برخورد میکند
وی با بیان اینکه مسافربرهای شخصی یکی از معضلات تاکسیرانان هستند، اضافه کرد: بر این اساس تفاهمنامهای با پلیس راهنمایی و رانندگی امضا شده و در صورت مشاهده تخلف از سوی خودروهای شخصی، پلیس با آنها برخورد و اعمال قانون خواهد کرد.
مدیرعامل سازمان حملونقل درون شهری و ترافیک شهرداری بیرجند اظهار کرد: جابجایی مسافر از سوی خودروهای شخصی تخلف است و تاکنون در چند ماه اخیر با تعدادی از مسافربرهای شخصی برخورد شده است.
انتهای پیام/4