به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از ایسنا، روستاییان و عشایر جمعیت زیادی از کشور را تشکیل میدهند که اگر به هنر و اشتغال آنان توجه شود، از مهاجرت این جمعیت عظیم به شهرها جلوگیری و به معادنی از گنجینه بیبدیل ایران تبدیل خواهند شد.
یکی از راههای فروش محصولات روستاییان و عشایر، فروش و عررضه این محصولات و دست ساختهها در نمایشگاهها است که این امر سهم مهمی در توانمندسازی روستاییان دارد.
نمایشگاه ملی توانمندیهای روستاییان با شعار مناطق روستایی و عشایری، کانون تولید و ارزش آفرینی، در تهران برگزار و توانمندیهای روستاییان و عشایر خراسانجنوبی در آن به نمایش گذاشته شد.
صنایع دستی خراسانجنوبی، نیازمند برندسازی و بسته بندی
علیرضا شهدادی نماینده شهرستان خوسف در نمایشگاه ملی توانمندیهای روستاییان در گفتوگو با ایسنا گفت: در غرفه شهرستان خوسف، انواع پارچههای محلی، حولههای محلی، جاجیم محلی، مواد غذایی و سنگهای قیمتی را برای عرضه و فروش به نمایش میگذاریم.
وی با بیان اینکه سعی کردیم در این غرفه توانمندیهای این شهرستان را به نمایش بگذاریم، افزود: باید در بخش بسته بندی و شناساندن محصولات خراسانجنوبی تلاش شود.
دهیار روستای گوشه سفلی با بیان اینکه متاسفانه محصولات خراسانجنوبی، از نظر بسته بندی و برندسازی ضعیف است، تصریح کرد: محصولات خراسانجنوبی نماد این استان هستند و نباید کمرنگ دیده شوند.
شهدادی با بیان اینکه محصولات استان نیاز به معرفی گسترده دارد، اظهار کرد: بسته بندی محصولات نقش مهمی در شناساندن آنان به مردم مناطق دیگر کشور دارد.
مدیر شرکت تعاونی صنایع دستی روشنیبخش روستای گوشه سفلی بیان کرد: با بسته بندی بهتر محصولات میتوانیم آنها را بهتر معرفی کنیم چرا که بسته بندی، سهم زیادی در افزایش فروش محصولات دارد.
شهدادی با بیان اینکه به منظور معرفی و احیای صنایع دستی فراموش شده این منطقه، شرکت تعاونی را راه اندازی کردیم، افزود: این شرکت شش کارگاه دارد و بیش از خود ۱۵ بانو در آن فعال هستند.
وی با بیان اینکه سفالگری، پارچه بافی، جاجیم بافی، گوهرتراشی و قالیبافی را در این شرکت احیا کردیم، افزود: این گونه نمایشگاهها سهم موثری در معرفی محصولات دارد.
لزوم سرمایهگذاری بر روی سنگهای قیمتی خراسانجنوبی
نیره صالح نیا، مسئول غرفه شهرستان فردوس در این نمایشگاه در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در این نمایشگاه محصولات گوهر تراشی و جواهر تراشی را برای عرضه و فروش ارائه میدهیم.
مدیر مجموعه آگاتون شهرستان فردوس ادامه داد: در این مجموعه برای اولین بار در استان توانستیم سنگهای تراش داده شده را شناسنامهدار کنیم و این امر، کار شاخصی برای اصالت سنگ محسوب میشود چرا که برای شناسایی اصالت سنگ از این شناسنامه استفاده میشود.
وی بیان کرد: سنگهای قیمتی خوبی در استان وجود دارد اما این سنگها برای تراش از استان و یا کشور خارج میشد، شناسنامه دار شده و دوباره به کشور باز میگشت.
مسئول غرفه شهرستان فردوس در این نمایشگاه ادامه داد: برای رفع این مشکل از حدود یک سال پیش، برای شناسنامهدار کردن سنگهای قیمتی استان و فرآوری این سنگها اقدام کردیم.
صالح نیا با بیان اینکه سعی کردیم نمایندگی پنج استان دیگر را نیز بگیریم، تصریح کرد: باید در معرفی سنگهای قیمتی خراسانجنوبی تلاش شود چرا که بسیاری از مردم کشور، سنگهای قیمتی این استان را نمیشناسند و این نمایشگاه راهی برای حل این امر است.
وی با بیان اینکه باید تمام سرمایه گذاری روی معرفی این محصولات و سنگهای قیمتی استان صورت بگیرد، افزود: در غرفه فردوس در این نمایشگاه محصولات حوزه روستایی مانند زعفران و خشکبار و همچنین پسته ارگانیک را ارائه میدهیم.
مسئول غرفه شهرستان فردوس در این نمایشگاه بیان کرد: حضور در نمایشگاه بین المللی کیش و کسب رتبه برتر دست آفریدههای سنگی و حضور در نمایشگاههای روسیه و ژاپن از جمله فعالیتها برای شناسایی سنگهای قیمتی استان بوده است.
نمایشگاه توانمندیهای روستاییان، راهی برای شناسایی محصولات استانها
فاطمه صفری، نماینده شهرستان بیرجند در نمایشگاه ملی توانمندیهای روستاییان نیز در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در غرفه شهرستان بیرجند تابلوهای چوبی، ترمههای هفت سین، حولههای محلی و انواع محصولات خراسانجنوبی و بیرجند ارائه میشود.
وی افزود: شرکت در نمایشگاهها تاثیر زیادی برای معرفی محصولات استان دارد چرا که بسیاری از مردم کشور محصولات بیرجند و استان را نمیشناسند.
نماینده شهرستان بیرجند در نمایشگاه ملی توانمندیهای روستاییان بیان کرد: در زمینه تولیدمحصولات چرم و تابلوهای چوبی فعالیت میکنم.
صفری با بیان اینکه برای تهیه ابزار کار و فروش محصولات نیازمند حمایت هستیم، خاطرنشان کرد: با حمایت از این محصولات و شرکت بیشتر در این گونه نمایشگاهها راهی برای شناساندن بیشتر محصولات استان باز خواهد شد.
نمایشگاه توانمندی روستاییان، قفل بازاریابی محصولات خراسانجنوبی را باز میکند
مهلا مومنی، نماینده شهرستان سربیشه در این نممایشگاه نیز در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در بخشی از این غرفه عروسکهای بومی خراسانجنوبی را برای عرضه و فروش به نمایش گذاشتهایم.
وی ادامه داد: در ابتدا پروژه ترسیب کربن برای اولین بار در خراسانجنوبی انجام شد و جایگزین کردن شغلهایی به جای دامداری برای جامعه روستایی در راستای جلوگیری از تخریب مراتع، از اهداف این پروژه است.
نماینده تعاونی روستایی الغدیر با بیان اینکه یکی از این مشاغل عروسک سازی در روستاهای سربیشه بود، افزود: در این راستا اولین عروسک در روستای تاجمیر تولید شد و اکنون این عروسکها با برند دوتوک برای عرضه و فروش در این نمایشگاه ارائه شده است.
مومنی بیان کرد: این عروسکها نشان دهنده نوع پوشش، نشانه ها و نمادهای اعتقادی و فرهنگی مردم منطقه هستند و به همین علت، آدتاب و رسوم مردم خراسانجنوبی را بیشتر نشان میدهند.
وی با بیان اینکه توانستیم موزه عروسک را در شهرستان بیرجند راهاندازی کنیم، یادآور شد: بازاریابی این عروسکها برای توانمندسازی روستاییان بسیار حائز اهمیت است که این نمایشگاه در این راستا بسیار موثر است.
نمایشگاههایی مانند نمایشگاه ملی توانمندیهای روستاییان، مرکزی برای معرفی محصولات و توانمندی استانها است و در راستای معرفی محصولات و در نهایت توانمندسازی روستاییان گامی مهم به شمار میرود و این توانمندسازی در نهایت باعث کاهش مهاجرت از روستاها و جلوگیری از بسیاری آسیبهای اجتماعی خواهد شد.
انتهای پیام/4