به گزارش گروه سیاسی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری فارس، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امروز(سهشنبه 22 اسفند) در جلسه استیضاح خود و بعد از اظهارات موافقان استیضاح اظهار داشت: این سومین باری است که برای استیضاح خدمت شما میرسم و 4 بار هم به عنوان سؤال خدمت شما بودهایم. در این چند نوبت فکر میکنم توضیحات من برای شما عزیزان قانع کننده بود و شما لطف کردید و توضیحات بنده را پذیرفتید.
وی با بیان اینکه این بار هم امیدوارم بر مبنای آمار و اطلاعات و توضیحات کارشناسی، آنچه در وزارت راه و شهرسازی رخ داده را عرض کنم و باز هم مورد عنایت شما قرار گیرد تصریح کرد: همواره از این پرسش و پاسخها لذت بردهام و میبرم. چون واقعیت این است که مردمسالاری و دموکراسی همین است که همواره امکان پرسشگری از مسئولین به نمایندگی از مردم وجود داشته باشد و مسئولین خود را مؤظف به پاسخ به نمایندگان و قاطبه مردم بدانند و این باید موجب خرسندی ما شود.
آخوندی افزود: از این بابت، نه تنها گلهای ندارم بلکه بسیار خرسند و خوشحال هستم که چنین اتفاقی رخ میدهد و مسئولین مجبور به پاسخ به نمایندگان میشوند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آغاز استیضاح بر اساس سقوط هواپیما در منطقه دنا بود وظیفه خود میدانم اولاً خدمت خانواده عزیز جانباختگان و تمام مردم عزیز تسلیت بگویم و بابت تمام کاستیها و کمبودها از تمام ملت عزیز پوزش بخواهم.
وی با بیان اینکه ما در فرودگاه یاسوج در مدت گذشته بیش از سی میلیارد هزینه کرده بودیم اظهار داشت: علاقهمند بودیم در همین دهه فجر برای افتتاح این فرودگاه به یاسوج برویم که شوربختانه این اتفاق رخ داد.
آخوندی ادامه داد: بی شک حوادث اخیر و نحوه طرح آنها در رسانه نگرانیهایی را برای مردم ایجاد کرد و البته حق هم است چرا که عزیزتر از جان مردم و حفظ ایمنی آسایش و رفاه آنها چیز مهم تری نیست. من هم که توضیح میدهیم به هیچ وجه در مقام فرافکنی و توجیه نیستم. مسئول صادق باید مسئولیت کار خود را بپذیرد و در برابر مردم پاسخگو باشد.
وی افزود: لذا قبل از هر چیزی به عنوان بالاترین مسئول دستگاه حمل کشور از هرگونه درد و رنجی که برای مردم ایجاد شده بی قید و شرط اعم از اینکه تقصیر و قصوری متوجه من و همکارانم باشد پوزش میطلبم.
وی با بیان اینکه بی گمان کار هیچ دستگاه اجرایی بی کاستی نیست و همواره قابل نقد و ارتقاء و بهبود است تصریح کرد: آنچه بهبورد شرایط را منجر میشود این است که نگاه فرایندی به حوادث داشته باشیم و اطلاعات را به شکل درست در اختیار مردم کشور قرار بدهیم.
آخوندی ادامه داد: واقعیت این است که حمل و نقل یک سیستم بسیار پیچیده و باز است و میلیونها نفر در آن ایفای نقش میکنند؛ از تولیدکننده ماشین گرفته تا مسئولان ساخت و نگهداری زیرساخت ها تا میلیون نفری که پشت فرمان میایستند و سازمانها امدادی و هلال احمر همه و همه درگیر بحث ایمنی و حمل و نقل ایمن هستند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی از سانحه سخن میگوییم، از یک عامل سخن نمیگوییم بلکه از مجموعه این عوامل صحبت میکنیم اظهار داشت: اگر هم میخواهیم رسیدگی کنیم تا سوانج کم شود و به سمت صفر گرایش پیدا کند باز هم وظیفه ما این است که اولاً فرایندی نگاه کنیم، دوم اینکه اطلاعات را آنچنان که وجود دارد بدون تغییر در اختیار مردم قرار دهیم، و من به هر دو این اصول پایبند هستنم.
وی با اشاره به سانحه برف اظهار داشت: در حوزه تهران 32 سانتیمتر در مهرآباد برف داشتیم و در فرودگاه امام 70 سانت برف با دمای منهای 12 درجه داشتیم. در منطقه کرج، 33 سانت برف با دمای منهای 13 درجه داشتیم. سؤال این است که آیا میشد جادهها و فرودگاه را در این شرایط عملیاتی نگه داشت؟
آخوندی ادامه داد: فکر میکنم شما در همین دو ماه گذشته آمار کشورهای مختلف را ملاحظه کردهاید. آمار همین دو ماه را از رسانه ملی گرفتهام. در 25 حادثهای که همزمان با حادثه برف تهران رخ داد، در تمام کشورهای اروپایی، آمریکایی، ژاپن و چین و کشورهای پیشرفته، با برفی بسیار کمتر و سرمایی بسیار کمتر از این اتفاق افتاد.
وی با ذکر آماری از لغو پروازها و تردد قطارها در آمریکا و کشورهای اروپایی اظهار داشت: نمیگویم رخ دادن این اتفاق، کار خوبی است ولی حواسمان باشد وقتی میخواهیم این موضوع را بحث کنیم ببینیم آیا میشد کاری انجام شود و همکاران ما انجام ندادهاند یا این اتفاقی است که در تمام دنیا رخ میدهد و اگر هم بخواهیم تابآوری را بیشتر کنیم باید سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم.
آخوندی با بیان اینکه منظورم از این سؤالها توجیه نیست اظهار داشت: این اتفاقات در تمام دنیا رخ میدهد و هیچ کدام نمیآیند مسئولان یا کشور خود را سرزنش کنند.
وی ادامه داد: نکته بعد این است که آیا میشود اقدامات بهتر از این کرد؟ حتما میشد؛ حتماً از طریق آموزش و سرمایهگذاری بیشتر میشود کار بهتر انجام داد و باید صحبت کنیم و متحد شویم که چه برای دریا چه راه آهن منابع بیشتری بگذاریم که کمتر دچار مشکل شویم.
وی در زمینه موضوع تابآوری در برابر حوادث و اقداماتی که دولت و مجلس باید انجام دهند اظهار داشت: طول راههای منتهی به تهران 900 کیلومتر است. حداقل سازمان مورد نیاز برای راهداری این میزان راه، 500 نفر نیروی انسانی و 200 دستگاه برف روب و نمک پاش است. این در حالی است که کل دستگاه برف روب و نمک پاش ما در حوزه تهران 42 دستگاه با عمر 25 سال است.
آخوندی ادامه داد: تصور میکنید که ما میتوانیم با این مقدار تجهیزات بتوانیم یک عملکرد 100 درصدی داشته باشیم؟ معلوم است که کاستی وجود دارد.
وی با بیان اینکه سالانه در کشور راه روستایی، راه فرعی، اصلی، بزرگراه و آزاداره افتتاح میشود اظهار داشت: میزان راههای کشور به 217 هزار کیلومتر رسیده است. طبق استاندارد جهانی اگر بخواهیم این میزان راه را نگهداری کنیم سالی حدود 10 هزار میلیارد فقط پول راهداری باید داشته باشیم. این در حالی است که کل اعتبار ما در بهترین حالت برای راهداری دو هزار میلیارد تومان است.
آخوندی تصریح کرد: همه ما دوست داریم بهترین وضعیت را داشته باشیم. ولی آیا امکان تخصیص منابع بیشتر از این وجود دارد؟
وی با بیان اینکه نیامدهام عجز و لابه کنم و مصیبت بخوانیم تصریح کرد: ولی حواسمان باشد اگر میخواهیم از کسی بازخواست کنیم باید ببینیم که با چه امکاناتی دارد کار میکند.
وزیر راه و شهرسازی خطاب به نمایندگان گفت: مگر شما تصویب نکردید که از محل ماده 70، سالانه حدود 500 میلیارد تومان برای راهداری تخصیص دهید؟ سال 94، 95 و 96 عدد تخصیص داده شده، صفر بوده است. این واقعیت اعتبارات ایران است. این واقعیت دستگاه اجرایی است.
آخوندی با بیان اینکه من نه میخواهم به دولت طعنهای بزنم نه به مجلس چیزی بگویم، اظهار داشت: ولی ما در چنین شرایطی کار میکنیم و من شرمنده روی همکاران خودم هستم. در همان شرایط برف، هشت هزار نفر از همین کارگران زحمتکش راهدار، سه ماه بود حقوق نگرفته بودند. در همین شرایط بسیار سخت، سه ماه بیشتر بود که کارگران نگهداری ریل، حقوق نگرفته بودند.
وی ادامه داد: همه ما در یک کشتی نشستهایم و با هم داریم کار میکنیم؛ ما که نمیخواهیم به هم طعنه بزنیم؛ باید ببینیم چطور میتوانیم به هم کمک کنیم تا کشور بهتر اداره شود.
آخوندی در پاسخ به این انتقاد که چرا در حادثه برف تهران، راهها بسته نشد اظهار داشت: آقای رضایی ناظر و حاضر هستند که در حضور خود ایشان با رئیس پلیس تماس گرفتم که راه تهران کرج را ببندید که گفت تهران 16 راه ورودی دارد و اصلاً مگر کسی میتواند راه تهران کرج را ببندد؟ ما ساعت 12 شب که راه تهران قم را بستیم 6 کیلومتر صف در تهران ایجاد.
وی ادامه داد: راه تهران- ساوه که بسته شد، 5 و نیم کیلومتر صف در تهران و 2 کیلومتر صف در قم ایجاد شد. 80 هزار خودرو میخواستند از تهران خارج شوند. شما فکر میکنید میشود شب این تعداد خودرور را نگه داشت؟ اگر بخواهیم مقداری واقعنگر باشیم میبینیم که اداره این مسائل، کار بسیار دشواری است و اینطور نیست که پلیس، راهداری، هلال احمر یا ما بی توجه باشیم.
وی افزود: وقتی اتفاقی رخ میدهد که بزرگتر از توان دستگاههای اجرایی است، قهر طبیعت بر ما غلبه میکند. همچنان که در آمریکا و انگلستان و چین هم غلبه میکند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کسی هست که بگوید در حوادث هوایی هیچ چیز مهمتر از ایمنی نیست، مشخص است که این شاخصه مهمترین اصل در حمل و نقل هوایی است، دید ما در فرودگاه مهرآباد کمتر از 300 متر بود و در فرودگاه امام به کمتر از 100 متر رسید، این در حالی است که برای پرواز حداقل 500 متر دید و برای فرود 800 متر دید نیاز داریم.
وی افزود: باور کنید که فارغ از مسئله یخبندان امکان عملی کردن وجود نداشت و اگر از هر کارشناسی بپرسید که میتوان عملیات را نگه داشت، در یک پنجم این برف فرودگاهها این مسئله را عملیاتی میکردند مگر نمیخواهند که رضایتمندی مردم را داشته باشند؟
آخوندی با بیان اینکه همکاران با زحمت فراوانی فرودگاهها را به حالت عادی برگرداندند، تصریح کرد: خواهش میکنم به فداکاری، صداقت و تلاش این همه راهدار و کسانی که در حوزه ریل، بندر و فرودگاه کار میکنند ایمان داشته باشند، چرا که همه آنها فداکارند و در سختترین شرایط کار میکنند.
وی با اشاره به حادثه اخیر هواپیما بیان کرد: در قانون گفته شده که باید ستاد رسیدگی به بحران سانحه تشکیل شود و گزارشهای لازم ارائه شود، بنابراین من نیز مانند شما منتظر اظهارنظر قطعی این ستاد هستم و هرگونه اظهارنظری که بنده بکنم خارج از قانون است.
وی ادامه داد: شما دیدید که ستاد رسیدگی به سانحه، کوچکترین اطلاعاتی را نه از شما بلکه از مردم نیز پنهان نمیکند و جزئیات مسئله را همانطور که بوده براساس CDR ، FDR، ارائه میکند. اگر ما بخواهیم ایمنی داشته باشیم باید اطلاعات را در اختیار همه قرار دهیم تا فرودگاه، برج مراقبت و سازمان هواپیمایی بتوانند کار خود را انجام دهند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: چرا ما باید کسی را محکوم کنیم؟ یقین بدانید که تمام اطلاعات را ریز به ریز منتشر کرده و در اختیار همگان قرار میدهیم و هرکس که قصوری داشته باید پاسخگو باشد، بنابراین در جهت انتشار اطلاعات کوچکترین تعللی نخواهیم کرد.
وی رابطه شرکتهای عملیاتی در سیستمهای هواپیمایی با سازمان هواپیمایی کشوری را مانند رابطه راننده با یک ماشین و پلیس دانست و اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری در واقع پلیس هوایی محسوب میشود و اگر اتفاقی رخ دهد، ما پلیس را محکوم میکنیم یا بررسی میکنیم که چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: سازمان هواپیمایی کشوری دارای هیچ نفعی در اینکه بخواهد کوچکترین خطایی در گزارش ارائه کند نیست، بلکه وضع کننده مقررات بوده و پلیس صنعت هوانوردی است.
وی تصریح کرد: اگر اتفاقی رخ میدهد نباید گزارشهای موجود را حمل بر مسائل دیگری کنیم، در حوزه مسائل اخلاقی باید دو نکته را بازگو کنم. در ابتدا همه شما مستحضر هستید که به محض وقوع سانحه اولین کاری که بنده انجام دادم تشکیل ستاد سانحه بود و بلافاصله به منطقه رفتم.
آخوندی اظهار داشت: بنده در منطقه سانحه دیده در حال پرواز بودم و در همان شرایط سخت ابری تمام منطقه را رصد کردیم و با همه خانوادهها صحبت کرده و از آنها دلجویی کردم، بنابراین به لحاظ اخلاقی این حداقل کاری بود که میتوانستم انجام دهم.
وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه چرا استعفا نداده است، گفت: اگر قرار باشد بعد از بروز هر حادثهای وزرای مربوطه استعفا دهند دلیلی وجود ندارد. باید بررسی کنیم که یک وزیر چه زمانی بعد از وقوع حادثه استعفا میکند. پاسخ این است که دلیل استعفای یک وزیر در کشوری پیشرفته برای همبستگی اجتماعی و برداشتن موانع جهت رسیدگی به حوادث است. اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کنارهگیری میکردم.
وی ادامه داد: فردای روزی حادثه قطار تبریز ـ مشهد ساعت 8:30 صبح به آقای جهانگیری زنگ زدم و گفتم که از وزارت کنار میروم تا به ابعاد حادثه رسیدگی شود چون این اتفاق در حوزه راهآهن رخ داده بود و مربوط به وزارتخانه بنده بود. اما این حادثه در حوزه وزارتخانه ما نبوده که بنده بخواهم استعفا دهم. همان قدر که استعفا درست است، استعفای نادرست هم غلط میباشد.
آخوندی با بیان اینکه وقتی عملیات در حوزه ما نبود استعفای بنده به معنای کتمان حقیقت است و اینکه من مسئولیت خود را نپذیرفتم تصریح کرد: قطعا اگر عملیات در حوزه من بود همچون دفعه قبل اولین کسی بود که استعفا میدادم. پس نباید علامت غلط به جامعه دهیم و به دنبال آن نتیجهگیری غلطی هم کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با طرح این سوال که ایران چقدر در برابر حوادث تابآور است، گفت: تمام حمل و نقل تهران وابسته به حمل و نقل جادهای است مثلا وقتی ما میخواهیم به فرودگاه امام برویم اما جاده بسته باشد امکان دسترسی نیست. در شهر تهران روزانه 550 هزار خودرو وارد یا خارج میشود و وقتی یک برف اتفاق میافتد گرفتاری سختی را شاهد هستیم.
وی افزود: تنها راهحل تهران، حمل و نقل حومهای است. ما باید به سمتی برویم که حمل و نقل را به سوی راهآهن سوق دهیم تا وقتی که ترددها متکی به جاده است همین مسائل را داریم. ما در برنامه ششم پیشنهاد کردیم شرکت راهآهن حومه تشکیل شود. اولین کاری که کردیم همین بود که از امکانات موجود تهران استفاده کردیم. در حال حاضر خطهای راهآهن در مسیرهای تهران ـ گرمسار، تهران ـ کرج، تهران ـ قم و تهران ـ پرند اجرا شده است. کدام یک از اینها قبل از این دوره وجود داشت؟ ما با همین امکانات محدود به دنبال فعال کردن راهآهن حومه بودیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 700 میلیون یورو برای 450 ریلباس در چند ماه گذشته با کرهایها قرارداد بسته شده، گفت: ما 100 میلیون مسافر را در روز را برای مترو پیشبینی کردهایم و برای اینکه حمل و نقل ما راهآهن محور شود، سیاست شهرسازی ریلپایه را در شورای عالی شهرسازی به تصویب رساندیم که بر این اساس 33 ایستگاه را به عنوان مرکز توسعه شهرها پیشبینی کردیم. فقط در اهواز ایستگاه راهآهن به ایستگاهی با 320 هزار متر مربع در حال توسعه است تا به عنوان مرکز توسعه شهر اهواز شناخته شود.
باس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاح خود که عصر امروز در صحن علنی مجلس برگزار شد، خاطرنشان کرد: ما 33 ایستگاه را مرکز توسعه شهرها میکنیم مثل تهران، مشهد، قم، قزوین و جاهای دیگر؛ فقط در اهواز ایستگاه آن در حال توسعه به ایستگاهی با 320 هزار متر مربع است.
وی اضافه کرد: اگر بخواهیم این شهرها را در برابر این حوادث تابآور کنیم باید به سمت شهرسازی ریلپایه برویم.
آخوندی اظهار داشت: من به عنوان عضو کابینه این چند جمله را میگویم. به عنوان کسی عضو شورای پول و اعتبار است عرض میکنم. شرایط اقتصادی کشور شرایط بسیار سختی است. نیاز به یک اندیشه مشترک بین دولت و مجلس وجود دارد. اجازه بدهید من این عبارت را به کار ببرم من واقعاً نگرانم و نگران وضعیت اقتصادی ایران هستم.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: این نگرانی باعث فرار نیست بلکه باعث فداکاری و تلاش بیشتر است. میزان بدهیهای دولت به اقتصاد 650 هزار میلیارد تومان است که میشود 52 درصد GDP. یعنی متلاشی شدن تمام شرکتها، متلاشی شدن شرکتهای صنعتی ایران آیا ما و شما در برنامه ششم برای این 650 هزار میلیارد تومان بدهی اندیشهای کردیم، آیا میدانید این 650 هزار میلیارد بدهی چگونه پرداخت خواهد شد.
آخوندی ادامه داد: به من میگویند فردی که منتقد است، بله من منتقدم و فکر میکنم که اقتصاد کلان ایران نیاز به یک تصمیمات فوقالعاده سخت دارد. چهار سال است من در دولت این مطالب را خدمت آقای رئیس جمهور و همکاران عزیزم و آقای جهانگیری عرض کردهام. ما نیاز داریم تصمیمات سخت بگیریم.
وی اظهار داشت: نمیتوانیم با همدیگر تعارف کنیم کشوری که 52 درصد GDP دولت و شرکتهای دولتیاش بدهی دارند این کشور از نظر شرایط اقتصادی در شرایط سخت به سر میبرد. میزان بدهی معوقات بانکی 120 هزار میلیارد تومان است. میدانید معنی 120 هزار میلیارد بدهی معوقات بانکی چیست. یعنی اینکه ما در سال 86 تقریباً 38 درصد GDP و 38 درصد تولید ناخالص ایران بانکها قدرت پرداخت تسهیلات داشتند الان به 12 درصد رسیده است و تنها 12 درصد GDP قدرت وامدهی است.
آخوندی بیان داشت: آیا فکر میکنید با 12 درصد GDP میتوان یک کار بزرگ در بخش خصوصی انجام داد. رشد سرمایهگذاری کشور در 10 سال گذشته در اکثر سالها به صورت نزولی و چیزی تقریباً نزدیک به صفر است. بنابراین ما در یک شرایط اقتصادی بسیار سختی داریم زندگی میکنیم. تقریباً صددرصد بودجه کشور به بودجه جاری تخصیص داده میشود و بودجه عمرانی ما از محل اوراق مشارکت است. شمایی که از من انتظار دارید کارهای بزرگی انجام دهم با این وضعیت بودجه امکانپذیر است؟
وی خاطرنشان کرد: شرایط اقتصاد کلان ما بسیار سخت است چه از نظر مسائل سیاست خارجی، بدهی دولت و چه از نظر بانکها، انرژی و سیستم قیمتگذاری که همه اینها شرایط سختی است.
وزیر راه در مورد اقدامات خود در این وزارتخانه تصریح کرد: در حالی که بودجه سال 96 ماه چیزی حدود 8 هزار میلیارد تومان است بودجه سال 97 ما به چیزی حدود 5 هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است خواهش میکنم به این چند رقم توجه کنید. در این مدت ما 1120 کیلومتر آزادراه در دست اجرا داریم با پیشرفت 55 درصد که مبلغ سرمایهگذاری آن چیزی حدود 12 هزار میلیارد تومان است در همین چند وقت 1260 کیلومتر آزادراه دیگر قرارداد بستهایم که مبلغ آن چیزی حدود 9 هزار میلیارد تومان است. در همین چند وقت 856 کیلومتر آزادراه دیگر به هیأت دولت بردیم و در حال وضع قرارداد هستیم که مبلغ آن 11 هزار میلیارد تومان است.
آخوندی ادامه داد: تفاهمنامه 1600 کیلومتر آزادراههای دیگر بستهایم که مبلغ آن 16 هزار میلیارد تومان است در حالی که بودجه سال آینده من در حوزه کمتر 5 هزار میلیارد تومان است 46 هزار میلیارد تومان فقط سرمایه بخش خصوصی جلب کردهام آیا در حوزه دیگری یک همچنین جذب سرمایهای را سراغ دارید.
وی در مورد سرمایهگذاری خارجی در حوزه ریل گفت: قرارداد قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان 2.5 میلیارد دلار قرارداد فعال است این قرارداد به چیزی حدود 9 میلیارد دلار سرمایهگذاری و فاینانس افزایش پیدا میکند. در حوزه تهران - مشهد 2 میلیارد دلار سرمایهگذاری، در حوزه شیراز - اصفهان 800 میلیون دلار تأمین سرمایه جدید امضا کردهایم این فقط از کشور است. از طرف روسیه نیز 1.2 میلیارد یورو تأمین مالی برای برقی کردن قطار گرمسار، اینچهبرون و به سمت گنبد انجام شده است. برای دو خطه کردن بافق به سمت خواف 800 میلیون یورو در حال مذاکره است. برای تأمین ناوگان ریلی برای بخش خصوصی 3 میلیارد یورو در حال جذب مالی است برای اولینبار 20 هزار واگن باری ما تأمین مالی کردهایم. 12 هزار واگنش قطعی شده و 2 هزار واگنش وارد ایران شده است. برای هزار واگن خصوصی با روسها تأمین مالی کردهایم و قرارداد آن قطعی شده است. کل واگنهای مسافری ایران 2200 واگن است. برای 500 لوکوموتیو به تکنولوژی آلمان قرارداد قطعی کردهایم و 70 واگن آن قراردادش قطعی است که در حال انجام است.
وزیر راه افزود: در هند 2.2 میلیارد دلار تأمین مالی کردهایم 800 میلیون دلار برای راهآهن زاهدان به سمت چابهار، 800 میلیون دلار برای تأمین 250 واگن با تکنولوژی GM، میزان 400 میلیون دلار برای بحث سوزن و ریل انجام دادهایم. فقط 1.5 میلیارد یورو از آلمان تأمین مالی کردهایم. یک میلیارد و 320 میلیون آن تبدیل به قرارداد شده است. با کشور آذربایجان فقط 570 میلیون دلار برای راهآهن رشت به آستارا جذب سرمایه کردهایم با کره جنوبی 700 میلیون یورو برای ایرباسها، با ژاپن 115 میلیون دلار برای سیگنالینگ قطارهای تهران به تبریز، با اتریش 62 میلیون یورو جذب سرمایه کردهایم. من به ضرس قاطع میگویم قطعاً درتاریخ ایران در حوزه راه و شهرسازی تاکنون به هیچ وجه نمونه نداشته است.
وی گفت: آیا همچنین سرمایهگذاری و تأمین مالی خارجی در این شرایط سخت اقتصادی اصلاً صورت گرفته است. راهآهن قزوین - رشت سالها بود ماده بود این الحمدالله کارهایش انجام شد و به زودی افتتاح میشود. مردم کرمانشاه آرزویشان این بود که دسترسی به ریل پیدا کنند ریل کرمانشاه اجرا شده و به زودی افتتاح میشود. بحث اسفراین را دوستانی که اینجا تشریف دارند گواهی میدهند که با چه سرعتی در حال اجرا است. راهآهن همدان وصل شد، راهآهن کرمانشاه به سمت قصرشیرین در حال اجرا است دهها و دهها پروژه ریلی در حال اجرا است. بیش از 3300 کیلومتر ریل در حال اجرا است.
آخوندی اظهار داشت: در شرکت ساخت 516 کیلومتر ریل جدید ایجاد کردهایم. در خود راهآهن 700 کیلومتر خط راه آهن دوم، راهآهن تبریز به بستانآباد رسیده و کارهایش در حال انجام است. اصلاً کدام قطعه است که فعال نباشد. تا حالا سابقه نداشته ما در بخش راهآهن سرمایهگذاری بخش خصوصی داشته باشیم. 600 کیلومتر سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه راهآهن در مناطقی چون سیرجان به کرمان و چادرملو به اردکان را انجام میدهیم که 1800 میلیارد تومان سرمایهگذاری است.
وی اضافه کرد: ما برای اولین بار از بحث بازار سرمایه 800 میلیارد تومان صکوک برای راهآهن تصویب کردهایم.500 میلیارد برای هواپیمایی تصویب کردهایم، 500 میلیارد تومان برای راهداری تصویب کردهایم هیچ امکان تأمین مالی، داخلی، خارجی، بازار سرمایه، سیستم سرمایهگذاری خصوصی را از دست ندادهایم. اگر قرار بود فقط به این 4- 5 هزار میلیارد متکی باشیم میبایست کلاً کار را تعطیل میکردیم.
آخوندی گفت: همین بحث را در سیستم دریا داریم هفته پیش 2 هزار میلیارد تومان فاز سه بندر شهید رجایی را شروع کردیم. بیش از 6 هزار میلیارد تومان در حوزه دریا جلب سرمایهگذاری بخش خصوصی داشتیم. فاز سه بندر چابهار را با 6.5 میلیون ظرفیت افتتاح کردهایم. همین چندی پیش سربندر به خرمشهر را با سرمایهگذاری بخش خصوصی قرارداد انجام کردیم. اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سرمایهگذاری در حال انجام است. همین بحث را هم در زمینه فرودگاهها داریم. 700 میلیارد تومان در فرودگاههای امام برای ترمینال سلام را داریم چیزی حدود 250 هزار میلیارد تومان توسعه فرودگاه شیراز را در حال اجرا داریم.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه نظام مهندسی من خودم جزو کسانی هستم که پیشنویس قانون نوشتهام، قانون را اجرا کردهام، عضو شورای مرکزی بودم، عضو هیأت مدیره نظام مهندسی تهران بودم و یکی از اعضای فعال نظام مهندسی هستم و به من می گویند جزو بنیانگذاران سازمان مهندسی. بنابراین من هیچ وقت دنبال تضعیف سازمان نظام مهندسی نیستم. من در حوزه نظام مهندسی گفتم که کارمند من در وزارت راه و شهرسازی که باید مهندسها را کنترل کند نمیتواند خودش دو طرف میز بنشیند از آن طرف طراحی کند و از این ور تصویب کند آیا این کار غلط است یا درست است، آیا این جزو کارهایی است که برای جلوگیری از فساد است یا خیر.
آخوندی گفت: من گفتهام کارمند شهرداری نمیتواند هم در شهرداری باشد و هم طراحی و کنترل نقشه کند من میگویم کسی که در شرکت گاز است نمیتواند هم خودش نقشه طراحی کند و هم خودش تصویب کند این کاری که من کردم در واقع عین مبارزه با فساد و سلامت است. بیش از 200 هزار نفر در این دستگاهها شغول مضاعف دارند. اگر این کار یک سر سوزن اشکال قانونی داشت دیوان عدالت آن را رد میکرد. من فکر میکنم به این اتفاقی که افتاده باید دقت کنید و ببینید چه اتفاق بزرگی در حوزه مهندسی افتاده است.
وی بیان داشت: اگر افرادی صبح تا شب به شما پیامک میزنند بدانید که این داستان به این سادگی نیست که ما به آن بیتوجهی کردهایم من در جهت اصلاح فعالیتها این کار را کردهام و در جهت مبارزه با فساد و امضا فروشی این کار را کردهام و تمام حرفم این است که مهندس باید کار مهندسیاش را انجام دهد و مسئولیت کار مهندسیاش را نیز برعهده بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: من به شما گزارش میلیاردها دلار جذب سرمایه خارجی دادهام و گزارش هزاران میلیارد دلار سرمایهگذاری داخلی دادهام اگر شما توانستید در قراردادهای خارجی یک سنت بتوانید رشوه پیدا کنید هرچه بگویید من قبول میکنم در این حجم سرمایهگذاری داخلی اگر یک ریال ادعای جابهجایی شدن دارد بیاید به من بگوید. ما اولین امضایی را که از هرکسی که بخواهد با ما قرارداد بنویسد میگیریم میگوییم تمام قراردادهایت مستقیم است و حق ندارید با کوچکترین واسطهای تماس بگیرید اگر کسی با واسطه وارد وزارتخانه شود فردایش او را ممنوعالورود به وزارتخانه میکنیم و میگوییم فقط و فقط مذاکرات مستقیم نکته دیگر این است هر کسی که میخواهد با این وزارتخانه مذاکره کند باید یک اظهارنامه بدهد که به یک نفر حق مشاوره و واسطهگری نداده است من میفهمم چرا اینقدر به من فشار است و این همه شایعه علیه من برای چه است هواپیمای A320 که خریدیم 47 میلیون دلار، 55 میلیون دلار در همین وزارتخانه معامله میکردند هر یک هواپیما 7 میلیون دلار دلالی داشت. بله وقتی من میروم 200 هواپیما میخرم و یک سنت دلالی نمیدهم فکر میکنید دلالهایی که اینجا پایشان بریده شده از من تقدیر و تشکر میکنند. خوب معلوم است همه جا نامهنگاری میکنند قیافه زینالعباسی میگیرند و این ور و آن ور میروند.
وی خاطرنشان کرد: این همه حرف در این چهار ساله بود. یک بار یک ریالش صادر شد. آقای محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 در اینجا حضور دارند از ایشان بپرسید این همه حرف که در این مطالب و سخنرانیها زده شد ایشان همهاش را در کمیسیون اصل 90 رسیدگی کردهاند، یک بار یک مورد هم به نتیجه نرسید. از من یک تصویری ساختهاند که آدم ثروتمندی هستم. آقای قاضیپور من اهل سالوس و ریاکاری نیستم. اول دوره جدید وزرا باید اموالشان را خدمت رئیس قوه قضاییه گزارش میکردند. این وزیری که برایش شایعه درست کردند 7 هزار میلیارد تومان سرمایه دارد برید بپرسید مبلغ حساب من 4.5 میلیون تومان بود. وزیر 7 هزار میلیارد تومان آقای قاضیپور کل موجودیش 4.5 میلیون تومان بود.
آخوندی افزود: کل موجودی حساب دختر من 638 هزار تومان بود چرا این بحثها را مطرح میکنید. کسی که میخواهد بحثی را مطرح کند یک سر سوزن میرود بررسی میکند. پدر بزرگ من به من گفته همیشه باید لباس مرتب بپوشی، من به وصیت ایشان عمل میکنم ولی لباس مرتب پوشیدن که دلیل این حرفها نیست. کسی که در واقع دارد شایعه درست میکند من نمیخواستم این حرفها را بزنم از بس این فشارها آمد و این حرفها گفته شد اینها را گرفتم و امیدوارم همهمان بتوانیم به این کشور خدمت کنیم و در راه مبارزه با فساد پایمرد و ثابتقدم باشیم و از هیچ گزافهگویی نرنجیم.
انتهای پیام/4