چهارشنبه ۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۳
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی:

بی‌تفاوتی جامعه ارزشی به امور جامعه خیانت به دین است/امام جواد(ع) سیاست مبتنی بر عقل و عزت را به ما می‌آموزند

معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه علم را باید با زبان علم پاسخ داد و نباید در این مسیر بی‌توجهی و بی‌منطقی داشت، گفت: بی‌تفاوتی جامعه ارزشی به امور بر خلاف سیره ائمه اطهار(ع) و خیانت به دین است.
بی‌تفاوتی جامعه ارزشی به امور جامعه خیانت به دین است/امام جواد(ع) سیاست مبتنی بر عقل و عزت را به ما می‌آموزند
 
به گزارش گروه فرهنگی خراسان‌تایم به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مجتبی شیدایی اظهار کرد: یکی از مسائل مطرح در مورد امام جواد(ع) کم بودن سن ایشان است و در مباحث کلامی و اعتقادی ایشان بسیاری از علما و مردم دچار تحیر  می‌شوند.
وی افزود: امام رضا(ع) وصیت کرده و ایشان را به عنوان امام بعدی برای بدنه شیعه معرفی کرده بودند اما برای شیعیان موضوع سن امام جواد(ع) قابل هضم نبود اما پس از مدتی و طی مراحلی مانند تبیین استدلال‌های قرآنی، علما و مردم به امامت ایشان ایمان آورند.
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: یکی از استدلال‌های قرآنی در مورد حضرت عیسی(ع) بود که حضرت در نوزادی سخن گفتند و فرمودند که خدای متعال من را نبی خود قرار داده و به من کتاب عطا کرده است.
شیدایی ادامه داد: تبیین این مسئله نشان داد که بحث نبوت از نوزادی قابل طرح است و زمانی که خداوند اراده کند نوزاد نیز شروع به سخن گفتن می‌کند و بنابراین فرد نوجوان نیز می‌تواند معارف الهی را داشته باشد.
وی تجربه‌های میدانی را نیز مسئله‌ای مهم در پذیرش امامت ایشان عنوان کرد و گفت: مردم از امام جواد(ع) در مورد موضوعات مختلف سؤال می‌کردند تا ایشان رابه چالش بکشاند اما ایشان در همه تجربیات موفق بودند و در بحث شیعیان به سؤالات پاسخ‌های حکیمانه می‌دادند و موضع‌گیری‌های قوی سیاسی و اجتماعی داشتند که نشان از الهی بودن افکار و علم ایشان داشت و در نهایت اطمینان را برای مردم ایجاد کرد.
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با اشاره به حضور قوی و علمی امام جواد(ع) در برابر عباسیان، گفت: در زمان معتصم امام جواد(ع) در چندین نوبت با علمای اهل سنت مباحث و مناظراتی را داشتند و در مجموع در این مناظرت و شبه مناظرات پیوسته موفق بودند و در نهایت بدنه شیعه در قبول امامت ایشان آرام گرفت.
 شیدایی یادآور شد: فسلفه امامت به رسالت و نبوت برمی‌گردد و امری الهی است و شیعیان شاخصه‌های امامت را در امام جواد(ع) مشاهده کردند.
وی با اشاره به اهمیت دادن امام جواد(ع) به مباحث فکری، افزود: بنی‌عباس به دنبال این بود که یک مرجعیت فکری جدا از مکتب اهل بیت(ع) ایجاد کند و یا اینکه تفکرات وارداتی را داشته باشند و مرجعیت علمی اهل بیت(ع) را کمرنگ و پایه‌های حکومتی خود را محکم کنند.
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: امام جواد(ع) در شرایطی زندگی می‌کنند که افکار و دیدگاه‌های مختلف مطرح است اما ایشان برخورد هوشمندانه و محکمی را در برابر فرقه‌های مختلف مانند زیدیه و واقفیه داشتند و هیچ‌گاه منفعل و ساکت نبودند و اعلام موضع داشتند.
شیدایی با بیان اینکه تفکر امام جواد(ع) به ما نشان می‌دهد که در برابر افکار مختلفی که در جامعه نشر پیدا می‌کند نباید بی‌تفاوت باشیم، گفت: متأسفانه تفکری وجود دارد که می‌گوید مردم دینشان را حفظ می‌کنند و اگر ما به مسائل فکری و استدلالی دامن نزنیم خود مردم تدینشان را حفظ می‌کند و این موضوع غلطی است چرا که اگر قرار بود خود به خود این اتفاق بیفتد ائمه اطهار(ع) در این موضوعات حضور جدی نداشتند.
وی اذعان داشت: هر جوان شیعه به عنوان افسر جنگ نرم باید احساس مسؤولیت داشته باشد و به جریانات فکری معارض اسلام که آرام و خاموش در حرکت هستند واکنش نشان داده و به دنبال تبیین و نقد عالمانه مطالب برویم.
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه علم را باید با زبان علم پاسخ داد و نباید در این مسیر بی‌توجهی و بی‌منطقی داشت، گفت: بی‌تفاوتی جامعه حزب‌اللهی و ارزشی به امور بر خلاف سیره ائمه اطهار(ع) و خیانت به دین است.
شیدایی یادآور شد: نکته مهم در سیره امام جواد(ع) این است که ایشان علی‌رغم اینکه حاکمان عباسی را غاصب می‌دانند اما به برخی از شیعیان اجازه می‌دهند که والی و استاندار حکومت شوند تا جلوگیری از ظلم داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه طبق اسلام دیدگاه صفر و صد در سیاست نداریم و نیاز به تفکر منعطف همراه با عقلانیت داریم، افزود: رفتار امام جواد(ع) مبتنی بر یک فلسفه سیاسی است و اصل اولیه آن این است که نباید با حاکم ظالم همکاری کرد اما ایشان در راستای دفع ظلم و کمک به مردم این اجازه را به برخی از شیعیان دادند.
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تفکر صفر و صدی یک تفکر متحجرانه است، گفت: در جهان امروز تعامل ایران با سایر کشورها فی‌نفسه مشکلی ندارد اما باید مبتنی بر عقلانیت و عزت باشد و شاکله‌های اسلام حفظ شود وگرنه تعاملی که عزت را به دنبال نداشته باشد مطرود است.


انتهای پیام/4
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۱۳۳۹۹
کلمات کليدی: خراسان‌تایم , سیاست , اسلام