به گزارش گروه فرهنگی خراسانتایم به نقل از فارس، حجتالاسلام مجتبی شیدایی اظهار داشت: حضرت علی(ع) میفرمایند که در زمان ظهور آبادی نمیماند مگر اینکه لااله الاالله در آنجا وجود داشته باشد و این سخن به این معنا است که جامعه بشریت از رحمت مهدویت بهرهمند میشود.
وی افزود: طبق نص قرآن، دین اکراهی و دین اجباری نداریم و حقیقت دین ایمان است که این ایمان در قلب وجود دارد و به همین دلیل اجباری در این زمینه نداریم چرا که با اجبار و تهدید نمیتوان به قصد قربت رسید.
مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسانجنوبی با بیان اینکه حکومت حضرت مهدی(عج) و جامعه مهدوی با اقبال مردمی و اختیار شکل میگیرد و شمشیر امام زمان(عج) برای از بین بردن سایه مستکبران از سر مستضعفان است، گفت: ایشان شاهرگهای استکبار را قطع میکنند و مردم با اختیار در ذیل ولایت امام زمان(عج) زندگی میکنند.
شیدایی خاطرنشان کرد: آمادهسازی افکار عمومی و نهادینه کردن گفتمان مهدویت قبل از ظهور باید شکل گیرد و امام زمان(عج) وقتی ظهور کنند آخرین حلقه مبارزاتی هستند و با اجبار بر کسی حکومت نمیکنند.
وی ادامه داد: اگر قرار بود امام زمان(عج) صرفاً با امور غیبی و معجزه کار را پیش ببرند و جامعه جهانی را به سمت خود دعوت کنند سالهای قبل ظهور کرده بودند و نیازی به طولانی شدن غیبت نبود در حالی که این طولانی شدن به معنای عدم اجبار از سوی ایشان و عدم آمادگی از سمت مردم است.
مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسانجنوبی به ویژگیهای جامعه منتظر اشاره و تصریح کرد: جامعه منتظر نابسامانیهای عالم را در عرصه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و غیره میداند و میشناسد.
شیدایی اذعان داشت: جامعهای که نمیداند دشمن چه استراتژی دارد و افراد دچار ضلالت و گمراهی هستند، جامعهای که نمیداند چه تفکرات رقیبی در عرض تفکرات مهدوی وجود دارد و جامعهای که خلأهای عالم و آسیبهای تفکرات رایج و دردها و ضعفها را نمیدانند یک جامعه منتظر نیست.
وی عنوان داشت: از دیگر ویژگی های جامعه منتظر این است که افراد و جامعه نسبت به نابسامانیها واکنش نشان میدهند و اعتراض دارند و سکوت نمیکنند.
مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسانجنوبی تبیین کرد: گاهی ظلم تئوریزه شده در جامعه وجود دارد و این یکی از تهدیدات در جامعه جهانی در زمان قبل از ظهور است و به این معنا است که برای ظلم نظریهپردازی صورت گرفته که برای نمونه ترویج فرهنگ برهنگی و ظلم به زنان را میتوان نمونهای از ظلم تئوریزه عنوان کرد.
شیدایی افزود: جامعه منتظر این تئوریزه شدن ظلم را تشخیص میدهد و میتواند تئوریزه متقابل و گفتمان مقابل ظلم را تولید کند و در این زمینه مغفول نیست.
وی با بیان اینکه جامعهای که زیر لعاب عناوین فمینیسم و اومانیسم سر خم میکند منتظر نیست چراکه جامعه منتظر ضعفها را کشف و روشنگری دارد، گفت: انتظار صرف خواندن دعا نیست و خواندن دعا به تنهایی تنها ادای انتظار است.
مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسانجنوبی تصریح کرد: ویژگی دیگر جامعه منتظر این است که با امید و با نشاط به تحقق آرمانهای خود امید دارد و با اعتمادبه نفس در مسیر حرکت میکند و نگاه آیندهپژوهی او میگوید که آینده از آن مؤمنان است و این وعده خدای متعال است.
شیدایی با بیان اینکه جامعهای که احساس سرخوردگی دارد و افسردگی و خودزنی در آن مشهور باشد و گروههای مختلف یکدیگر را تحقیر کنند منتظر نیست، گفت: نگاههای غربزدهای که اسیروار در برابر فرهنگ غرب دست خود را بالا میبرند و اسلام را طوری توجیه میکنند که به ذائقه غربپرستان خوش آید را نمیتوان منتظر نامید.
وی اذعان داشت: اقدام برای رفع نابه سامانی ویژگی اصلی جامعه منتظر است و این یعنی جامعه منتظر در نظریههای اقتصادی به صورت فعال و هوشمند اقدام میکند و به دنبال این است که یک اقتصاد پویا داشته باشد و یک فرهنگ غنی در جامعه حاکم باشد و آن را گسترش دهد.
مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسانجنوبی خاطرنشان کرد: جامعه منتظر در همه موارد شاخص الگو است و باید دانست زمانی امام زمان(عج) ظهور میکنند که جامعه با گفتمان مهدویت آشنا باشند و چشمههایی از حکومت مهدوی در جامعه باشد.
شیدایی ادامه داد: انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی مهمترین گام برای رسیدن به جامعه و گفتمان مهدوی است و این گام بزرگ از یک منظر برداشته شده اما از ظرفیت آن استفاده نشده است.
وی با بیان اینکه اینکه امام سجاد(ع) میفرمایند که برترین مردمان هر زمانی منتظران هستند، به حدیثی از امام صادق(ع) نیزاشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند که هر صبح و شب منتظر فرج باشید و کسی که منتظر فرج باشد همانند کسی است که در کنار مولایش حضرت ولیعصر(عج) شمشیر زده، جنگیده و به خون غلطیده است.
مسؤول پژوهش حوزه علمیه خراسانجنوبی بیان کرد: رویکرد جامعه کنونی مثبت است اما مقداری دچار غفلت شدهایم و از ارزش نظام اسلامی که چه ظرفیت بزرگی برای شکلگیری حکومت جهانی امام زمان(عج) است، غفلت کردهایم.
انتهای پیام/4