به گزارش گروه سیاسی خراسانتایم به نقل از فارس، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامهای به علی لاریجانی رئیس مجلس پیشنهاد دادند کمیته ویژهای در کمیسیون اصل 90 برای پیگیری پرونده دو تابعیتیها تشکیل شود.
وکلای ملت بر این عقیدهاند که پرونده دوتابعیتیها به دلیل اهمیت موضوع باید به صورت جدی مورد رسیدگی قرار گیرد و بر ضرورت تشکیل کمیته برای رسیدگی به این موضوع تاکید دارند.
قرار است این پیشنهاد طی روزهای آینده تقدیم هیات رئیسه مجلس شود.
پیشتر خبرگزاری فارس متن کامل گزارش نهایی تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرینکارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و شناسایی خلاءهای قانونی در این موضوع را منتشر کرده بود که متن کامل این گزارش از اینجا قابل مشاهده است.
بخشهای مهم این گزارش در ذیل از نظرتان میگذرد:
*تاکنون 210 مدیر 2 تابعتی طی 2 سال گذشته شناسایی شدهاند
* وزارت خارجه باید ضمن رفع نواقص و کاستیهای خود در حوزه اجرا جهت ثبت و شناسایی افراد 2 تابعیتی و تکمیل بانک اطلاعاتی، ظرفیتهای موجود نهادها و سازمانهای مرتبطی همچون پلیس امنیت، سازمان ثبتاحوال، را شناسایی و از آنها استفاده کند
*به کارگیری این افراد در مناصب دولتی به دلیل وابستگیهای پیشگفته؛ میتواند بالقوه و بالفعل متضمن تهدیدات جدی باشد به طوری که تأثیرات اقتصادی و سیاسی این افراد در بروز تهدیدات بسیار عمیق و بعضاً غیرقابل جبران است، به طور مثال افرادی چون سید حسین موسویان از جمله این موارد است که به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم خارجی در پرونده مذاکرات هستهای تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم گردید و هماکنون در اندیشکدههای آمریکایی مشغول فعالیت میباشد.
*از دیگر موارد میتوان به افرادی چون محمدجعفر محلاتی (تبعه آمریکا) و سیروس ناصری (شهروند اتریش و مقیم انگلیس) که به طور فعال در برهه تاریخی قطعنامه 598، پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران، ایفای نقش محوری و هدایتکنندگی در مذاکرات سعدآباد در جهت هدایت و پیشبرد توافق برجام حضور داشتهاند، اشاره نمود.
*دری اصفهانی (تبعه کانادا) از دیگر محکومین به اتهام جاسوسی در تیم مذاکرهکننده هستهای بود که در رأس حساسترین بخش مذاکرات یعنی کمیته مالی ـ بانکی بوده است که پذیرش اجرای FATF به عنوان پیششرط امضا برجام و در منگنه قرار دادن نظام به نحوی که راه رفت و برگشت برای آن وجود نداشته باشد، از نتایج آن بوده است.
*نکته حائز اهمیت آنکه مشارالیه در اعترافات خود به صراحت عنوان داشته است که نمایندگی شرکت PWC مستقر در امارات از وی خواسته است تا افراد مطمئنی را جهت همکاری با این موسسه به آن معرفی نمایند که ترجیحاً تابعیت مضاعف داشته باشند که وی نیز دو نفر به نامهای فریده شیرازی و مشکان مشکور (تبعه فرانسه و از مشاوران تیم مذاکرهکننده هستهای در توافق برجام) را به آنها معرفی نموده است.
*از دیگر موارد در این زمینه میتوان به خاوری اشاره نمود؛ همگان نیز ایجاد خسارت وارده اقتصادی از سوی خاوری به عنوان مدیرعامل بانک ملی به عنوان مدیر عامل بانک ملی ایران و خروج سرمایههای هنگفت از کشور مطلعاند و نیاز به تشریح نداشته و توضیح واضحات است.
*بستگان سبی و نسبی و فرزندان مسئولین که اگر چه خود مسئولیتی ندارند اما میتوانند مقدمات نفوذ را در اتخاذ تصمیمات سیاسی فراهم نمایند. چه آنکه ممکن است با سوء استفاده سرویسهای اطلاعاتی دشمن جذب شده و یا تحت فشار قرار گیرند تا بر روی مسئولین به طور مستقیم و غیر مستقیم تأثیر گذارند و مسئولین کشور نیز به دلیل اعتماد به فرزندان و بستگان خود از یک سو و یا تحت فشار سرویسها برای حفظ منافع فرزندان و بستگان از سوی دیگر به طور مستقیم و غیر مستقیم اهداف دشمن را در کشور پیاده سازی نمایند.
*کارن وفاداری از اتباع ایرانی و آمریکایی به همراه همسر خود آفرین نیساری پروژه نفوذ در حوزه فرهنگ را بر عهده داشته و از طریق ایجاد ارتباط با مسئولین فرهنگی توانستند نقش بسزایی را در ایجاد بستر فعالیت هنرمندان ضد نظام فراهم نمایند.
*شاید ازجمله مهمترین کیسهای نفوذ در ایران که در این قسم از افراد دوتابعیتی قرار میگیرند، مربوط به محمدباقر نمازی از عوامل رژیم سابق و استاندار خوزستان در زمان شاه ملعون) و پسرش سیامک نمازی باشد.
انتهای پیام/4
کلمات کليدی: خراسانتایم , مجلس شورای اسلامی , دولت