شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۸
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی:

تجمل‌گرایی ضربه سنگینی به کشور وارد می‌کند/حرکت به سمت تجمل اسارت را به دنبال دارد

معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: تجمل‌گرایی باعث بالا رفتن مصرف می‌شود و به‌ویژه اگر آن کالا از خارج کشور وارد شود علاوه بر اینکه هدررفت ثروت است خروج ارز از کشور را به دنبال دارد و ضربه سنگینی به کشور وارد می‌کند.
تجمل‌گرایی ضربه سنگینی به کشور وارد می‌کند/حرکت به سمت تجمل اسارت را به دنبال دارد
 
به گزارش گروه فرهنگی خراسان‌تایم به نقل از فارس، حجت‌الاسلام مجتبی شیدایی اظهار داشت: در موضوع تجمل زیبایی نهفته است و به صورت کلی در فرهنگ اسلامی زیبایی ممدوح و خوب است و زینت داشتن، مرتب بودن و زیبایی پسندیده است.
وی با بیان اینکه خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد و این یک اصل است، گفت: زمانی که به زندگی اهل بیت(ع) نگاه می‌کنیم در عین ساده‌زیستی توجه به زیبایی‌های زندگی را نیز شاهد هستیم.
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی افزود: بحث تجمل رویکردهای مختلفی از نوع پوشش تا نوع کالاهای مصرفی، کالاهای زینتی، وسایل نقلیه یا امکاناتی که استفاده می‌کنیم را شامل می‌شود و ابعاد مختلفی دارد.
شیدایی بیان کرد: در فرهنگ روایی ما نیز در این زمینه مطالبی مطرح شده و برای مثال در مسائل حقوق زن و شوهر بحث تجمل بسیار پررنگ است و سفارش شده تا زن و شوهر باید به ظاهر خود برسند و این مسائل را رعایت کرده و زیبایی‌هایی که خداوند به آن‌ها داده را نگه‌داری کنند.
وی به خاطره‌ای از امام موسی صدر در این زمینه اشاره کرد و گفت: چند سال پیش به بیروت رفتیم و خواهر امام موسی صدر در مورد شخصیت ایشان گفت که امام موسی صدر معتقد بودند که کارهایی که انجام می‌شود باید شیک باشد و ایشان تعبیر شیک را در این زمینه به کار بردند و حتی در مورد پوشش به یکی از اقوام که در آلمان زندگی می‌کرد می‌گفتند حجابت را رعایت کن و لباس مرتب و شیک بپوش.
میزان و معیار تجمل‌گرایی باید مشخص شود
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه باید حتما به این امر دقیق توجه کنیم و سوء‌برداشت نشود، افزود: کلیت توجه به زیبایی در اسلام اگر زیاده‌روی نشود پذیرفته است و حتی سفارش شده اما اکنون واژه تجمل‌گرایی بار منفی گرفته و باید میزان و معیار تجمل‌گرایی را مشخص کرد.
شیدایی با بیان اینکه باید به تجمل‌گرایی در سه حیطه توجه کنیم که نسبی و یا مطلق خواهد بود، تصریح کرد: رویکرد نیت، رویکرد خود کالا، رویکرد انسان که وضعیت اقتصادی فرد در آن مدنظر است در این موضوع مطرح می‌شود.
تکاثرگرایی یکی از ریشه‌های تجمل‌گرایی است
وی با اشاره به اینکه در سوره تکاثر از اعراب که این اعراب در مورد قبرها نیز با هم تکاثر داشتند یاد شده است، افزود: یکی از ریشه‌های تجمل‌گرایی تکاثرگرایی است؛ تکاثری که ملازمه با تفاخر دارد.
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی تبیین کرد: وقتی که انسان‌ها به دنبال این هستند که برتری خود را نسبت به دیگران نمایان کنند و نسبت به آنچه که در آن برتر هستند فخر بفروشند حتی اگر برای مثال فرد یک ماشین پیکان داشته باشد این ماشین برای وی تجمل محسوب می‌شود چرا که تمام تلاش خود را دارد که چیزی را بخرد برای اینکه به دیگران تفاخر کند.
تجمل‌گرایی برخاسته از یک نیاز کاذب است
شیدایی اذعان داشت: مطلب اصلی در تجمل موضوع نیاز است و تجمل‌گرایی برخاسته از یک نیاز کاذب است و این را به عنوان شاه‌کلید باید داشته باشیم و به این معنی است که نیازسازی را خود فرد ایجاد می‌کند که برخی از آن به خلأهای درونی و یا هجمه‌های بیرونی بر می‌گردد.
وی اضافه کرد: فرد وسیله‌ای را به دلیل اینکه یکی از اقوام آن را دارد و وی از تکاثر عقب نماند، تهیه می‌کند تا بتواند فخر بفروشد و فشار مالی را برای خود ایجاد می‌کند تا این مسئله را حل کند و در این زمینه چون نیت خودنمایی بوده برای این فرد تجمل محسوب می‌شود که به صورت نسبی است.
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی ملاک بعدی در تجمل را خود کالا عنوان کرد و گفت: چندی پیش مقام معظم رهبری در درس خارج فقه فرمودند که شنیده‌ام برخی از شرکت‌کنندگان در این کلاس ماشین‌های 200 میلیونی سوار می‌شوند و این اسراف است.
خروج از تعادل و خرید کالای فراتر از نیاز انسان به هر نیتی صلاح نیست
شیدایی ادامه داد: خروج از تعادل و خرید کالایی که فراتر از نیازهای انسان است به هر نیتی به صلاح نیست و حتی شاید فرد نیت بدی نداشته باشد اما حرکت به سمت تجمل‌گرایی است و ترویج‌دهنده آن فرهنگ است.
وی عنوان داشت: ملاک سوم در تجمل‌گرایی وضعیت اقتصادی فرد است و برای مثال زمانی که جوانی که باید شرایط اولیه زندگی را برای خود تهیه کند به دنبال خرید ماشین است و تمام نیازها و اهداف اولیه خود را نمی‌نبیند و تنها به دنبال نشان دادن خود به دیگران است دچار تجمل‌گرایی شده است.
حرکت به سمت تجمل اسارت ایجاد می‌کند
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه فردی که درآمد مالی کمی دارد اگر فراتر از این درآمد چیزی را تهیه کند مصداق تجمل می‌شود و این موضوع اسارت برای فرد ایجاد می‌کند، گفت: وقتی خدا در زندگی کمرنگ باشد فرد احساس تنگنا دارد.
شیدایی یادآور شد: مشغول شدن به کار جزو نیازهای انسان است و در فرهنگ خود داریم که بخشی از کار به خاطر منافع اقتصادی است و در بخش دیگر آن موضوعیت مهم است.
مشغولیت ذهن مسائل اصلی نباشد، درگیر مسائل فرعی می‌شود
وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلام بازنشستگی نداریم و هیچکسی نباید بیکار باشد و باید متناسب با خود کار را تعریف کند، گفت: انسان نیاز به کار دارد و وقتی که مشغولیت ذهن و روح مسائل اصلی نباشد خود به خود درگیر مسائل فرعی می‌شود.
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه وقتی دغدغه ما از زندگی ابدی جدا شود طبیعتاً دچار تجمل‌گرایی می‌شویم، افزود: از نزدیکان امام موسی صدر پرسیدند که ایشان به چه کاری علاقه نداشتند که گفتند یکی از موارد این بود که ایشان به غذاهایی که تهیه کردن آن به وقت زیادی نیاز دارد علاقه نداشتند و می‌گفتند عمر انسان هدر می‌رود.
باید دغدغه‌های بزرگ داشته باشیم تا تفکرمان جهانی شود
شیدایی تصریح کرد: در دنیا فرصت محدودی داریم و می‌توانیم رشد کنیم و شکوفا شویم و باید دغدغه‌های بزرگ داشته باشیم تا تفکرمان جهانی شود.
وی ادامه داد: مشغولیتی که اخروی باشد آرامش دارد اما اگر تنها دنیا مدنظر باشد باشد اضطراب را به دنبال دارد و باید همواره بدانیم که در این عالم رسالت مهمی را  برعهده داریم.
تجمل‌گرایی هدررفت ثروت است
معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان‌جنوبی بیان کرد: تجمل‌گرایی باعث بالا رفتن مصرف می‌شود و به‌ویژه اگر آن کالا از خارج کشور وارد شود علاوه بر اینکه هدررفت ثروت است خروج ارز از کشور را به دنبال دارد و ضربه سنگینی به کشور وارد می‌کند.
شیدایی خاطرنشان کرد: برای مقابله با تجمل‌گرایی نیاز به ارائه الگو وجود دارد و به فرد تجمل‌گرا باید به دیده ترحم نگاه کرد که دچار بیماری فرهنگی است.


انتهای پیام/4
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۱۴۹۱۰
کلمات کليدی: خراسان‌تایم , تجمل‌گرایی , حمایت از کالای ایرانی