به گزارش گروه فرهنگی خراسانتایم به نقل از فارس، حجتالاسلام حسن صفری اظهار داشت: زبان هر گویندهای از بیان شخصیت حضرت علی(ع) قاصر است.
وی با بیان اینکه برای بررسی سیره سیاسی حضرت علی(ع) باید مقصود سیره سیاسی، سیاسی بودن مولا و سیاست از دیدگاه حضرت را تبیین کرد، گفت: مقصود از سیره سیاسی، روش سیاسی امام علی(ع) است.
کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه از سیاست دو برداشت وجود دارد، افزود: یکی برداشت سیاستبازان حرفهای در ادوار تاریخ است که سیاست را به معنای شیطنت، تفسیر میکنند و آن را مسلخ ارزشهای الهی و انسانی قرار میدهند.
صفری ادامه داد: این یک برداشت است که ساحت مردان خدا از آن دور است و قطعاً اولیای الهی در این وادی قرار نمیگیرند.
وی خاطرنشان کرد: برداشت دوم، برداشت مردان خدا است که سیاست را به معنای تدبیر، مدیریت امور بندگان خدا و موضعگیری درست و صحیح در بحرانها میدانند و این مهم در متن زندگی مردان خدا وجود دارد.
کارشناس مذهبی بیان کرد: در زمان حضرت علی(ع) ایشان را غیرسیاسی میدانستند و دلیلش آن بود که روش مولا و برداشت ایشان از سیاست، برداشت اول نبود و ایشان با مکر، حقهبازی و فریبکاری مخالف بودند در حالی که دشمنان این موارد را سیاست میدانستند .
صفری یادآور شد: امیرالمؤمنین(ع) تصویر عموم مردم را از سیاست در دوره خود چنین بیان میکنند: "همانا ما در روزگاری به سر میبریم که بیشتر مردم، بیوفایی(خیانت، حیلهگری) را زیرکی میدانند و نادانان آنها را اهل تدبیر میخوانند؛ خدایشان کیفر دهد، چرا چنین میپندارند؟"
وی با بیان اینکه سیاستمداران خدایی، خدامحور هستند و موضعگیریهای خود را در این محدوده تنظیم میکنند هرچند به ضررشان باشد، گفت: سیاست امام علی(ع) سیاست پایبندی به قرآن و موازین انسانی بود و سیاست معاویه پشت پا زدن به تمام ارزشها بود و همین مرز بین سیاست الهی و سیاست شیطانی است.
کارشناس مذهبی تصریح کرد: از دیدگاه حضرت علی(ع) سیاست صحیح و درست مایه ثبات جامعه است و سیاست نیکو برپادارنده رعیت است.
صفری از مصادیق "حسن سیاست" را تدبیر درست جامعه و دوری از ریختو پاش و اسراف عنوان کرد و گفت: امام علی(ع) میفرمایند: "نیکویی تدبیر و دوری گزیدن از اسراف از نیکویی سیاست است."
وی بیان کرد: نوع برخورد امیرالمؤمنین(ع) با آنچه در جامعه در جریان بود برپایه عدل، عدالت و انصاف بود و این ادعا در برخورد با صحابه و مردم عادی آشکار است.
کارشناس مذهبی با بیان اینکه در تفکر اسلام ناب محمدی، ولایتمداری بدون بصیرت معنا و مفهوم درستی ندارد، افزود: اهمیت و جایگاه ولایت و ولایتپذیری را از این روایت که میفرماید: "اسلام بر پنج پایه نماز، زکات، روزه، حج و ولایت نهاده شده و برای هیچکدام از اینها به مانند ولایت فراخوانده نشده است"، میتوان فهمید.
صفری خاطرنشان کرد: ولایت حیات معنوی و ایمانی انسان را معنا میبخشد و به همین دلیل، انسان دورمانده از باور به ولایت از حیات حقیقی قرآنی باز خواهد ماند و از سعادت و رستگاری اخروی محروم میشود و لذا جامعهای که از ولایت دور ماند و از این اصل غفلت کرد محکوم به فنا است.
وی با اشاره به اینکه اگر جامعه در زمان امیرالمؤمنین(ع) به بیراهه رفت علت آن غفلت و دوری از امام زمان بود، افزود: امروز اگر جامعه ما به سعادت خویش میاندیشد باید دنبالهروی ولایت باشد وگرنه به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که جامعه بعد از حضرت علی(ع) دچار شد.
انتهای پیام/4