سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۳:۲۳
هفتهنامه کتاب/50
گامی بهسوی مطالعه و تفکر
مطابق هر هفته و برای بالابردن سطح و فرهنگ و آگاهی، در جهت التماس تفکر و مطالعه، کتابی نوشته بزرگان بومی استان خودمان را معرفی میکنیم تا با توجه به آن و مطالعه آثار افراد مطلع سطح اطلاعاتمان از وضع موجود، بهبود یابد و امید است که همین روند و رویه در ادامه نیز ادامه دهیم تا به سعادت برسیم و آگاهی و اطلاعات کسب کنیم.
بهگزارش خراسانتایم چرتکه را که برداری خیلی خیلی وقت کم میآوری برای خواندن کتابهایی که فقط اسمشان را شنیدهای یا دوست داری آنها را مطالعه کنی، دیگر چه رسد به اینکه بخواهی کتابهای آن کتابفروشی را از دم به مطالعه بنشینی؛ خلاصه آنکه شنیدهاید میگویند: «هرچه تو پیش نروی دیگری پیش میآید» حالا نقل ماست هر چه قدر کتاب نخواهیم، روزانه هزاران کتاب دیگر به لیست کتابهای در حال انتظار برای خواندنمان اضافه میشود.
باید ساعتی تفکر کرد و یک تصمیم جدی و مصمم گرفت. شاید بتوان کمی در روز از وقتهای بیهوده و بیارزش زد و کتاب خواند و کمی به فکر غذای روح بهمانند غذای جسم بود.
والتر موزلى رمان مرد توی زیرزمین خانهام را در سال ٢٠٠۴ به روى کاغذ آورد و به سال ٢٠١۶ جایزهى ادبى ادگار آلن پو را از آن خود کرد. به او لقب «استاد بزرگ» ژانر معمایى دادند.
بزرگترین فریب شیطان، این بود که دنیا را متقاعد کرد، فقط یک نسخه از او وجود دارد. _دیوید وانگ
داستان کتاب مرد توی زیرزمین خانهام
بخش اصلى داستان در همان صفحات اول رخ مىدهد. مردى به سراغ چارلز مىآید و از او مىخواهد تا زیرزمین خانهاش را به وى اجاره دهد. به همین سادگى! اما سیر وقایعى که پس از این اتفاق مىافتند چندان ساده نیست. گرچه مرد با مخالفت چارلز روبرو مىشود، اما با نوعى اطمینان خاطر از اینکه چارلز به زودى به او زنگ خواهد زد، آنجا را ترک مىکند. پس از آن وقایع، زندگىِ چارلز را به سمتى سوق مىدهند که ناگزیر شود با مردِ کله طاس تماس بگیرد.
چیزى نمیگذرد که قراردادى بین آن دو بسته مىشود؛ خیلى زود چارلز متوجه مىشود که این، یک قراردادِ معمولى نبوده و حالا باید نقشى را ایفا کند که شاید چندان دلپذیر نباشد!
آیا چارلز، «شیطان» را به زیرزمین خانهاش راه داده؟ آیا آنیستون بنت، نماد شیطان در لباس انسان است؟ آیا باید منتظر بود تا او وجههى واقعىاش را نشان دهد و براى گناهانش طلب بخشش کند؟
آنیستون بنت، مهمان ناخواندهى زیرزمین چارلز، نمادى از انسانِ قدرتمندِ درگیر در سیاستهاى کثیف و خون آلودِ قرن بیست و یک است. این بردهدار قرن حاضر، به نوعى، روایتگر جنایتهاى آشکار و نهانى است که با یک اشارهى سرِ مردان قدرت، چهرهى دنیا را خصمانهتر از پیش مىکنند. حالا در مقام قضاوت باید دید خودِ این فرد مىتواند خودش را ببخشد و با وجدانش کنار بیاید؟
انتهایپیام/2/