به گزارش گروه فرهنگی خراسانتایم به نقل از فارس، حجتالاسلام مجتبی شیدایی ایام شهادت و ولادت اهل بیت(ع) را فرصتی برای تحلیل و بررسی سیره اهل بیت(ع) در راستای تغییر در نوع تفکر و نوع زندگی انسان دانست و اظهار داشت: نگاه آیینی و صرفاً مراسمی داشتن به مناسبتها، آسیبی است که متأسفانه کم و بیش وجود دارد.
وی با بیان اینکه نوع نگاه امام صادق(ع) به مسائل سیاسی، دینی و فرهنگی برای جامعه راهگشا است، توضیح داد: تصور برخی از افراد این است که امام صادق(ع) از عرصه سیاست، فعالیت اجتماعی و مبارزات در سطح جامعه دوری کردند و فعالیتهای خود را به کارهای علمی محدود کردند.
معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسانجنوبی اضافه کرد: اگر اهل بیت(ع) از جمله امام صادق(ع) حرکتشان صرفاً علمی میبود و مبارزه سیاسی و اجتماعی نداشتند به شهادت نمیرسیدند چرا که حکومتداران تا زمانی که مجبور نشوند به فکر حذف و ترور یک فرد نمیافتند لذا باید ببینیم که این امام همام چقدر خلفا را تحت فشار قرار دادند که خلفای جور به فکر حذف ایشان افتادند.
شهادت اهل بیت(ع)؛ سندی بر مبارزات سیاسی آنها
شیدایی با تأکید بر اینکه شهادت اهل بیت(ع) سندی بر مبارزات سیاسی آنها است، تبیین کرد: اهل بیت(ع) اگر مباحث علمی را مطرح میکردند در نهایت مباحث علمی پایه و عقبه مبارزات سیاسی و اجتماعی آنها بود.
وی به دوران زندگی امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: امام در دورانی زندگی میکرد که ملتهای مختلف با افکار مختلف و فرهنگهای مختلف وجود داشت لذا مواجه اسلام با ادیان متفاوت و فکری باعث شد بازار شبهات و گفتگوهای علمی داغ شود.
توهمی به نام باسوادی افکار عمومی
معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسانجنوبی با اشاره به اینکه فعالیت امام صادق(ع) بیشتر بر تقویت بنیه علمی بود، تصریح کرد: زمانی که به وضعیت امروز نگاه میکنیم متأسفانه یک توهمی برای ما ایجاد شده و آن این است که افکار عمومی خیلی باسواد هستند در صورتی که این برداشت اشتباه است زیرا یکی از زمانهایی که فقر و بیسوادی در آن موج میزند زمان حاضر است.
شیدایی ریشه بیسوادی را تفکر دانست و با تأکید بر اینکه دسترسی به اطلاعات باید همراه با تفکر باشد، مطرح کرد: در حال حاضر باید در دو عرصه نشر اطلاعات و تجزیه و تحلیل اطلاعات (سواد اطلاعاتی) کار کنیم و برنامهها را به سمتی ببریم که مردم اهل تجربه و تحلیل اطلاعات شوند.
تجزیه و تحلیل اطلاعات؛ برونمایه اصلی تربیت امام صادق(ع)
وی با اعلام اینکه امام صادق(ع) با وجود هجمههای فکری مکتبهای مختلف شاگردانی تربیت کردند که قدرت نقد و دفاع داشته باشند، تبیین کرد: یکی از کارهای رایج شاگردان امام مناظره بود که هیچ ابایی از انجام آن نداشتند و این موضوع نشان میداد تجزیه و تحلیل اطلاعات و تفکر برونمایه اصلی تربیت امام(ع) بود.
در حوزه علوم انسانی به امام صادق(ع) اقتدا نکردیم
معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسانجنوبی به بیتوجهیهای وارده به علوم انسانی و ضربههای سنگینی که در این عرصه متحمل میشویم اشاره کرد و افزود: متأسفانه قدمهایی که باید در این عرصه بر میداشتیم را برنداشته و به امام صادق(ع) نیز اقتدا نکردیم.
شیدایی با اشاره به نبود اعتماد به نفس در بحث اقتصاد، تولید و تولید علوم انسانی و با تأکید بر اینکه تولید علوم انسانی با اقتدا به امام صادق(ع) قابل انجام است، اعلام کرد: اقتصاد، فقر، اعتیاد، گسست پیوندهای خانوادگی و غیره با مباحث علمی حل میشود بدین صورت که اگر در زمینه مباحث علمی کارهای اساسی و قوی انجام شود برونمایه تصمیمهای کلان میشود که برای کشور بسیار مهم است.
فقاهت تشیع در زمان امام صادق(ع) بارور شد
وی به مکتب اعتدالی امام صادق(ع) در بحث عقلانیت و اسناد حدیثی اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) شاخ و برگ مباحث فقهی را گسترش و فقاهت تشیع را بارور کردند.
انتهای پیام/4