به گزارش گروه اقتصادی خراسانتایم به نقل از ایرنا، جعفر شهامت اظهار داشت: رانندگان کامیون 20 تا 30 مورد خواسته مطرح کردند که 80 درصد آن خارج از اختیارات استان و در سطح ملی بود و هنوز رایزنی ها برای حل مشکلات آنان ادامه دارد.
وی افزود: برخی از این خواسته ها نیز خارج از حوزه اداره کل راه اداری بود که به سازمان های مربوطه منعکس شد تا در حد امکان مشکلات رفع شود.
وی با اشاره به افزایش نرخ کرایه حمل و نقل گفت: بیش از 200 هزار رکورد نرخ کالا در استان وجود دارد لذا طیفی از نرخ ها را مشخص کرده و برای به روز شدن آن جلسات فشرده برگزار تا اینکه بخشی از آن اجرایی شد.
شهامت در خصوص لاستیک و هزینه های آن نیز افزود: برای این مشکل هنوز در سطح کشور رایزنی ها ادامه دارد اما توافق های خوبی شده است.
وی ادامه داد: در این خصوص لینک کردن موضوع به انجمن های صنفی در دستور کار است تا با معرفی انجمن صنفی رانندگان بتوانند لاستیک مورد نیاز را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه در بحث لاستیک نوسانات نرخ تا حدودی کنترل شده است گفت: به خاطر راه اندازی ترانزیت در مرز سهم تردد ناوگان تریلر در استان رو به افزایش بوده و برای این ناوگان هزینه لاستیک مهم است که به عنوان یکی از مطالبات در حال پیگیری آن هستیم.
وی افزود: تلاش می کنیم برای عرضه مستقیم لاستیک انجمن صنفی با صنعت و معدن لینک شود تا بتوانیم در سطح کشور و استان مشکل را رفع کنیم.
شهامت در خصوص خواسته رانندگان برای استفاده از لاستیک خارجی نیز اظهار داشت: در بخش مسافربری چون رانندگان حساسیت دارند عمدتا تمایل به استفاده از لاستیک خارجی خصوصا در قسمت جلو دارند که پیگیری انجام می شود ولی روی ناوگان باربری برندهای داخلی قابل استفاده بوده و با توجه به شعار امسال که استفاده از کالای ایرانی است انتظار می رود این مهم مورد توجه واقع شود.
وی گفت: در خصوص مسایل منطقه ای کرایه های گذشته که عمدتا کرایه حمل گندم شرکت خلیج فارس بوده نیز در پنجمین جلسه کمیته کشوری بعد از جلسه با وزیر تصمیماتی در سطح ملی گرفته شده و در استان نیز پیگیر هستیم.
وی یادآور شد: بیشتر رانندگان شهرستان های قاین، بشرویه ، طبس و بیرجند در این خصوص مشکل داشته اند که بخشنامه کشوری آمده و امیدواریم در مدت زمانی کوتاه مشکلات رفع شود.
** سیستم نرم افزاری اعلام بار راه اندازی می شود
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در خصوص مشکل سیستم های نوبت دهی نیز گفت: از آنجایی که بخش خصوصی خارج از پایانه بار مجوز گرفته اند و حق و حقوقاتی دارند از طرفی نیز مطالبات رانندگان مورد قبول است اما با دستور نمی توان راهکار مشخص داد و نیاز است تعامل ایجاد شود.
شهامت ادامه داد: به دنبال این هسیتم تا از طریق راه اندازی سامانه نرم افزاری جدید بین پایانه بار و شرکت های خصوصی بخشی از این مشکلات را حل کنیم.
وی اجرای این سیستم را نیازمند تامین اعتبار دانست و گفت: در عین حال امیدواریم طرح مذکور پس از ارائه حداکثر تا 40 روز دیگر اجرا شود.
وی ادامه داد: تا قبل از آن نیز هماهنگی به شکل سنتی تکلیف شده و صاحبان کالا پذیرفته اند در مدت 2 ساعت بار را اعلام کنند اگر کامیون تامین نشد از جای دیگر بار ارسال شود.
** راه اندازی سامانه 141 برای شکایات اخذ کمیسیون اضافه از رانندگان
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در خصوص اخذ کمیسیون اضافه از رانندگان نیز گفت: این مشکل در خراسان جنوبی کمتر دیده شده اما برخی از پایانه ها درگیر موضوع هستند که سامانه 141 تجهیز شده تا شکایات را به روز منتقل کند.
شهامت با بیان اینکه با ارسال پیامک به راننده میزان کمیسیون مجاز اعلام می شود افزود: اگر بیشتر از آن مبلغ مجاز از راننده درخواستی شد می تواند بدون مراجعه حضوری با این سامانه طرح شکایت کند و استانی که تخلف در آن روی می دهد موظف به پیگیری است.
وی با تاکید بر اینکه سند حمل باید تمیز و شفاف باشد خاطر نشان کرد: این یک معضل قدیمی است که در سالهای اخیر شدت پیدا کرده اما اکنون که پرداخت کمیسیون از طریق سیستم بانکی ابلاغ شده و پایانه های خصوصی و شرکت ها ملزم هستند دستگاه POS را تهیه کنند در صورتی که مبلغ الکترونیکی پرداخت شود قابل پیگیری است .
وی از وجود حدود 6 هزار و 800 دستگاه کامیون و اتوبوس در استان خبر داد و گفت: از این تعداد حدود 560 دستگاه مسافری و بقیه تریلر و ناوگان سبک تر است.
انتهای پیام/4