به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری فارس، حیدر تورانی سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه این سازمان هر ساله 140 میلیون جلد کتاب آموزشی در 1200 عنوان را به چاپ میرساند و تیراژ سالانه مجلات رشد نیز 40 میلیون در 30عنوان است، اظهار کرد: تولید محتوا در آموزش و پرورش بر عهده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است.
وی با بیان اینکه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برای آنکه بتواند در آینده مسیر بهتری در کیفیت بخشی آموزش طی کند باید گامهای جدیتری نسبت به گذشته بردارد، افزود: تلاش کردیم مدلی برای رهبری اثربخش سازمان ارائه کنیم که مشغول رایزنی و کار بر روی آن هستیم و بسیج همه منابع در تحقق تصویر کلان سند تحول بنیادین در این مدل مدنظر است؛ البته این مدل دارای 6 بُعد و 6 راهبرد است.
تورانی به چالشها و اشکالات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اشاره کرد و گفت: از سال 90 آموزش و پرورش تصمیم گرفت سند راهبردی خود را از طریق نظام 3-3-6 اجرا کند که غیرکارشناسانه بود و آنطور که باید موفقیت نداشت.
وی ادامه داد: از آن زمان، آموزش و پرورش شروع به تغییر کتب درسی کرد و امسال به پایه دوازدهم میرسد؛ معتقدم در آموزش و پرورش در یک مسابقه دو ومیدانی نیستیم بلکه در یک تیم کوهنوردی قرار داریم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی اضافه کرد: کتاب ها، جدیدالتالیف شدند اما معلمان ما و مدیران مدارس آمادگی لازم برای تدریس کتب جدید نداشتند؛ ضمن اینکه خانوادهها آگاهی از آن نداشتند.
تورانی با تأکید بر اینکه باید به دنبال راه چاره باشیم تا بر چالشهای موجود فائق بیاییم، اظهار کرد: تلاش کردم راهبردهایی وضع کنم و درسالهای گذشته در سازمان پژوهش، قبل از آنکه اهداف دورههای تحصیلی را وضع کنیم شروع به تغییر کتب درسی بر اساس سند برنامه درسی ملی کردیم و بر این اساس کتب ما بهرغم تلاش های بسیار، اثربخشی لازم را ندارند.
وی افزود: کتب جدیدالتالیف هر پنج سال یکبار باید مورد تجدیدنظر قرار بگیرند که فرصتی است تا برنامه درسی را اصلاح کنیم.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با بیان اینکه آموزش و پرورش ما مطلوب نیست اما مخروب هم نیست و جا برای کار کردن وجود دارد، عنوان کرد: حجم بالای کتب، حافظه محور بودن، عدم آمادگی لازم برای معلمان، تألیف یک کتاب واحد برای کل کشور و عدم آگاهی خانوادهها و بسته بودن درِ سازمان پژوهش، از جمله ایرادات ماست.
تورانی افزود: اگر بهترین کتاب را به دست معلم کم سواد در این زمینه، بدهیم نمیتواند کوچکترین فرصت یادگیری خلق کند؛ از امسال دیگر کتب درسی نونگاشت نمیشوند تا فرصت یابیم توانمندسازی ایجاد و بازنگری کنیم و به سمت انطباق کتب درسی با سندتحول بنیادین برویم.
وی با بیان اینکه استراتژی چندتألیفی از جمله برنامهها و اهداف ما محسوب میشود، اظهار کرد: در دهه چهارم انقلاب قرار داریم و توانمندیهای بسیاری وجود دارد و انجمنهای مردمنهادی وجود دارند که میتوانند وارد میدان شده و کمک کنند؛ این اقدام اراده و شهامت قوی سازمانی می طلبد.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تأکید بر اینکه باید به برنامه و راهنمای تألیف کتب درسی مجهز باشیم، گفت: باید از تولید محتوا به شکل فیزیکی خارج شویم؛ تا چه زمانی قرار است درختها از بین بروند و 140 میلیون جلد کتاب چاپ کنیم؛ باید بخشی از کتب و آموزش ها الکترونیک شوند. باید درهای سازمان را باز بگذاریم و از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده کنیم یعنی نباید بخش خصوصی را دشمن بدانیم و جلوی آنها سپر بگیریم.
تورانی با بیان اینکه پایدارسازی کتب درسی را باید در دستورکار قرار دهیم، عنوان کرد: ماندگاری کتب و رفتن به سمت تولید محتوای بدون کاغذ، اتفاق نمی افتد مگر آنکه مرزگستری کنیم.
وی افزود: قصد نداریم مجدد بدون تعریف چارچوب درست، سیاست های جدیدی را شروع کنیم.
انتهای پیام/4