سه شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۶

جولان مرگ در جاده‌های دوطرفه خراسان جنوبی

خراسان جنوبی دارای ۱۰ هزار کیلومتر راه مواصلاتی بوده که استاندارد نبودن برخی از این راه‌ها مشکلات زیادی را برای رانندگان و شهروندان به وجود می‌آورد.
جولان مرگ در جاده‌های دوطرفه خراسان جنوبی
 
به گزارش گروه اجتماعی خراسان‌تایم به نقل از خبرگزاری تسنیم، یکی از مهم‌ترین مسیرهای ارتباطی و پیوند اجتماع با یکدیگر جاده‌ها هستند و به همین دلیل وجود و ایمن بودن آن از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که هرگونه عیب و نقصی در جاده‌ها ممکن است موجب بروز خطر و ایجاد حادثه برای ترددکنندگان و مسافران شود.
در خراسان جنوبی نیز علیرغم محرومیت‌ها و توسعه نیافتگی‌های متعدد، به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی و پروازها، متاسفانه وضعیت جاده‌ها و محورهای ارتباطی استان وضعیت مناسبی نیست و سالانه خانواده های بسیاری را به عزا می‌نشاند.
هر چند که امروزه بخش زیادی از تصادفات متاثر از اشتباهات و خطاهای شخصی در هنگام رانندگی و نقص فنی خودرو است اما باید توجه داشت که استانداردسازی و بهینه سازی محورها و جاده‌ها نیز نقش عمده‌ای در کاهش تصادفات دارد که مسئولان می‌توانند با اقدامات به هنگام نسبت به تعریض محورهای ارتباطی، امکان کاهش چشمگیر تصادفات را فراهم کنند.
عدم توجه مسئولان و یا کمبود اعتبارات دلایل قابل پذیرشی برای جان دادن مردم در جاده‌های استان نیست
کمبود علائم و تابلوهای رانندگی، کم عرض بودن جاده‌ها، خاکی بودن جاده و یا از بین رفتن روکش آسفالت عامل بسیاری از تصادفات بوده که در جاده‌های روستایی خراسان جنوبی به وضوح دیده می‌شود.
عدم توجه مسئولان و یا کمبود اعتبارات دلایل قابل پذیرشی برای جان دادن عزیزان در جاده‌های استان نیست و از آن جایی که خراسان جنوبی از ظرفیت ریل و پروازهای درست و حسابی برخوردار نیست توجه به جاده‌های استان و ایمن‌سازی آنها برای جلوگیری از آمار مرگ و میر مطالبه زیادی نیست که باید مسئولان بیشتر به آن توجه کرده و در تحقق این مطالبه تلاش جدی‌تری داشته باشد.
وقوع 633 فقره تصادف در جاده‌های خراسان جنوبی
جانشین پلیس راه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: در 3 ماهه نخست امسال 34 فقره تصادف فوتی در خراسان جنوبی به وقوع پیوست که 39 نفر فوت کردند.
حسین نیکمرد از وقوع 429 فقره تصادف جرحی در 3 ماهه نخست امسال در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: در این تصادفات 776 نفر مجروح شدند.
وی با بیان اینکه در این مدت 170 فقره تصادف خسارتی در خراسان جنوبی به وقوع پیوست بیان کرد: در 3 ماهه امسال در مجموع 633 فقره تصادف در استان رخ داده است.
45 درصد تصادفات در محورهای اصلی خراسان جنوبی به وقوع پیوست
جانشین پلیس راه خراسان جنوبی تصریح کرد: در این مدت به لحاظ پراکندگی 55 درصد تصادفات فوتی در محورهای فرعی و روستایی و 45 درصد در محورهای اصلی بوده است.
نیکمرد با اشاره به اینکه در 58 درصد تصادفات استان موتورسیکلت‌ها مقصر بوده‌اند خاطرنشان کرد: 67 درصد تصادفات در روز و 23 درصد در شب به وقوع پیوسته است.
وی با اشاره به عمده علل اصلی تصادفات یادآور شد: در بحث عمده علل تصادفات، عدم توجه به جلو 46 درصد و تخطی از سرعت 22 درصد بوده است.
کریدور چابهار به مشهد 41 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، اظهار داشت: در حال حاضر در استان خراسان جنوبی 457 کیلومتر باند دوم داریم که راه‌ها یکطرفه هستند.
مهدی جعفری با بیان اینکه 2 کریدور اصلی از 10 کریدور اصلی کشور از خراسان جنوبی عبور می‌کنند افزود: یکی از این کریدورها،  کریدور چابهار به مشهد و دیگری کریدور بندر عباس به مشهد است.
وی بیان کرد: کریدور بندر عباس به مشهد که از مسیر فردوس می گذرد 360 کیلومتر است و از این میزان 155 کیلومتر باند دوم انجام شده که 90 درصد این 155 کیلومتر از سال 92 به بعد انجام شده است و در حال حاضر 43 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی تکمیل 10 کریدور اصلی کشور است
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین در کریدور چابهار به مشهد نیز که از مسیر زاهدان، بیرجند و مشهد می گذرد 420 کیلومتر در خراسان جنوبی واقع شده و از این میزان 171 کیلومتر تبدیل به بزرگراه شده  و این کریدور نیز 41 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
جعفری با بیان اینکه سیاست اصلی و اولویت مهم وزارت راه و شهرسازی تکمیل این 10 کریدور اصلی کشور است خاطرنشان کرد: در استان خراسان جنوبی نیز این کریدورها جزو اولویت‌های اصلی است چون حدود 8 استانی که از  خراسان جنوبی تردد می‌کنند و به طرف مشهد مقدس عبور می‌کنند از این کریدورها عبور می‌کنند و جزو راه‌های شریانی و ترانزیتی کشور نیز هستند.
طول راه های اصلی و فرعی به نسبت طول بزرگراه ها در استان خراسان جنوبی 9 درصد است
وی یادآور شد: در حال حاضر برای رسیدن به متوسط کشوری در سطح باندهای دوم در متوسط کشوری طول راه های اصلی و فرعی به نسبت طول بزرگراه ها 18 درصد است و این امر در استان ما 9 درصد است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: برای رسیدن به این متوسط کشوری باید 600 کیلومتر باند دوم را تکمیل کنیم که خوشبختانه باندهای دوم به طول یک هزار و 800 کیلومتر در سطح استان در قالب 10 پروژه در دست اجرا است.
جعفری اظهار داشت: در حال حاضر نیز 80 کیلومتر باند دوم آسفالت شده است که تنها در انتظار علائم است و پیگیری می‌کنیم علائم و خط کشی تمام شود و تحویل مردم استان شود.
وی با بیان اینکه برای نصب علائم و مسائل ایمنی این 80 کیلومتر حدود 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: همچنین علاوه بر این 80 کیلومتر 90 کیلومتر آماده آسفالت داریم و تنها آسفالت آن باقی مانده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اگر این 80 کیلومتر و 90 کیلومتر به اتمام برسد یک سوم از نیاز استان برای رسیدن به متوسط کشوری رفع می‌شود.
جعفری خاطرنشان کرد: سیاست ما بر این است که هرچه بیشتر باندهای دوم استان را به بهره برداری برسانیم.
822 روستای خراسان جنوبی دارای راه آسفالته هستند
وی با بیان اینکه در بحث راه‌های روستایی نیز از 918 روستای بالای 20 خانوار استان 822 روستا دارای راه آسفالته هستند افزود: بالغ بر 97 درصد جمعیت بالای 20 خانوار استان از راه آسفالته روستایی برخوردار هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه 100 تا 150 کیلومتر راه روستایی آسفالت می‌شود که برای 96 روستای باقیمانده استان نیز برنامه داریم گفت: در هفته دولت 60 کیلومتر راه روستایی به بهره برداری خواهد رسید و برنامه ما این است تا پایان سال نیز 100 کیلومتر راه روستایی را در استان به بهره برداری برسانیم.
60 کیلومتر راه روستایی هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید
جعفری با اشاره به محور بیرجند - قاین اظهار داشت: در بحث وضعیت محور بیرجند- قاین از 100 کیلومتر محور بیرجند به قاین 45 کیلومتر باند دوم آن زیر بار ترافیک است و 55 کیلومتر باقی مانده و از 55 کیلومتر باقیمانده 20 کیلومتر آماده آسفالت و 35 کیلومتر در دست اجرا است.
وی با اشاره به اینکه در محور بیرجند- قاین با توجه به اینکه صعب العبور است مشکل اصلی حجم عملیات بالای محور است خاطرنشان کرد: این محور بالغ بر 6 میلیون متر مکعب امنیت خاکی دارد که اکثراً به صورت خاکبرداری در زمین‌های سنگی است و با توجه به اینکه در حاشیه محور موجود است امکان انفجار محدود است و با دستگاه‌های پیکور خاک برداری انجام می‌شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: علاوه بر آن 500 دستگاه پل در این محور وجود دارد که 60 درصد احداث شده است و حجم عملیات بالای پروژه در روند پیشرفت پروژه تاثیر گذاشته است.
اتمام پروژه بیرجند- قاین نیازمند 120 میلیارد تومان اعتبار
جعفری اظهار داشت: در حال حاضر مشکل اصلی ما در این محور بحث تامین مالی پروژه است که در دیداری که به همراه استاندار با وزیر راه و شهرسازی داشتیم یکی از مواردی که مطرح شد بحث محور بیرجند- قاین بود که خوشبختانه خود آقای وزیر و معاونت برنامه ریزی ایشان پیگیر هستند و بالافاصله نامه‌ای به نوبخت نوشته شد و با فاینایس داخلی پروژه با استفاده از ظرفیت قانونی ماده 56 موافقت شده است و هم استاندار و هم نمایندگان استان پیگیر هستند که مشکل مالی پروژه برطرف شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مطالبات قطعه بیرجند- قاین  35 میلیارد تومان است که پیمانکاران از ما طلبکار هستند بیان کرد: در این راستا سرعت کار پیمانکاران کمتر شده است اما کار را تعطیل نکرده‌اند و خوشبختانه کار را ادامه می‌دهند و به زودی شاهد آسفالت دو قطعه دیگر نیز خواهیم بود.
120 میلیارد تومان برای اتمام پروژه بیرجند- قاین نیاز است
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه پیگیر حل مشکل مالی پروژه هستیم تصریح کرد: در این راستا جدیداً وزیر راه مجدد با دکتر نوبخت صحبت‌هایی داشتند که قول‌هایی داده شده که حداقل بتوانیم مطالبات پیمانکاران را از محل اسناد خزانه پرداخت کنیم و اگر مطالبات پیمانکاران پرداخت شود ما علاوه بر پرداخت مطالبات حدود 90 میلیارد تومان نیاز داریم.
جعفری اظهار داشت: در مجموع 120 میلیارد تومان برای اتمام پروژه بیرجند- قاین نیاز است.
قطعاً کاهش تصادفات و زخمی و کشته شدن افراد در این جاده‌ها نیازمند اهتمام جدی، برنامه‌ریزی و جذب اعتبارت است تا با ایمن‌سازی این مسیرها از بروز دیگر خطرات ناگوار جلوگیری شود.

انتهای پیام/4
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۱۶۹۱۵
کلمات کليدی: خراسان‌تایم , راهداری , تصادفات