دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۵۳
حمید کاظمی تبار:

خدمتی که، معضل شده است

حمید کاظمی تبار: قشرهای مختلفی از جمله زنان خانه دار، شاغلین، دانش آموزان، دانشجویان و حتی کارمندان ادارات از اتوبوس های درون شهری بهره می برد .
خدمتی که، معضل شده است
 
نسل اولیه اتوبوس های درون شهری در سال 1332 شمسی آغاز به کار کرد، خدمتی که به تدریج و با گذر زمان تکامل یافت و با افزایش روزافزون جمعیت احساس نیاز به آن شدت گرفت.افزایش سفر های درون شهری، ترافیک سنگین، مصرف بیش از حد سوخت های فسیلی و افزایش تعدد دانش آموزان و دانشجویان دلایلی بر ضرورت تکامل اتوبوس های درون شهر بود، نهادینه شدن استفاده از وسایل نقلیه عمومی به ویژه اتوبوس های درون شهری سبب آن شد که انتظارات و توقعات جدیدی از آن ایجاد شد چرا که هنگامی که شهروندی برای احترام به سایر شهروندان استفاده از وسایل نقلیه تک سرنشین را کاهش می دهد یقینا انتظار خدمت رسانی خوب و منظمی از سوی مسئولین دارد.
قشرهای مختلفی از جمله زنان خانه دار، شاغلین، دانش آموزان، دانشجویان و حتی کارمندان ادارات از اتوبوس های درون شهری بهره می برد و این کاربری گسترده خلا های سرویس دهی را بیشتر از گذشته نمایان می کند.امروزه آن چه که بیشتر از آن ها به عنوان مهمترین معضلات اتوبوس شهری نام برده می شود زمان بندی نامناسب، سیستم سرمایش و گرمایش معیوب، پوشش دهی ناقص و فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی است.یکی از مهمترین شاخصه های وسایل حمل نقل عمومی زمان بندی دقیق است و این امر زمانی ضرورت بیشتری پیدا می کند که شاهد استفاده اقشار مختلفی از این خدمت هستیم.دیگر دغدغه کاربران سیستم گرمایش و سرمایش نامناسبی است که شاید سبب دو چندان شدن خستگی و روزکاری شهروندان نیز شود.در عصری که تاکید بر استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی وجود دارد و خوشبختانه گرایش آحاد جامعه به استفاده از آن است پوشش گاها ناقص خطوط اتوبوس های درون شهری نیز دغدغه ای کاملا قابل درک است می تواند باعث از بین رفتن همه تلاش های گذشته در فرهنگ سازی باشد.
شاید سایر مشکلات این سیستم که بیان شد همگی ناشی از فرسودگی ناوگان نیز می‌باشد، به طور یقین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمک شایانی به افزایش استفاده، جلب اعتماد و آرامش کاربران ثابت آن خواهد شد
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۱۷۰۸۴