به گزارش گروه اقتصادی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری تسنیم، مهرداد تقیزاده در برنامه گفتوگوی اقتصادی رادیو گفتوگو به برنامه های وزارت راه و شهرسازی برای تداوم کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی اشاره کرد. وی با بیان اینکه امسال تلفات جانی سوانح رانندگی حدود 5 درصد افزایش یافته از برنامه 10 سال وزارت راه برای کاهش 7000 نفری این تلفات تا سال 1406 خبر داد.
وی با بیان اینکه پیشبینی وزارت راه و شهرسازی این است که امسال روند کاهشی تلفات جانی مانند سال 96 (با رشد 1.5) افزایشی و حدود 5 درصد شود، گفت: برای جلوگیری از افزایش سوانح رانندگی برنامه داریم و چنانچه بر اساس این برنامه حرکت کنیم تلفات جانی 16000 نفری کنونی به 9000 نفر کاهش مییابد.
وی تاکید کرد: اگر تمام اتفاقاتی که میخواهیم بیفتد، مطابق برنامه کاملا منسجم با یک بودجه خاص به اهداف مورد نظر میرسیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه طی چند هفته آینده این برنامه مذکور در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح میشود، افزود: این برنامه برای عملیاتی شدن 280 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
تقی زاده همچنین با بیان اینکه شاید اینگونه نباشد که خودرو پراید ارابه مرگ است، گفت: پراید جزو خودروهای شهری است و باید سرعت این خودرو به گونه ای دیگر تعریف شود. این مسئله یکماه دیگر در کمیسیون ایمنی راه ها مطرح خواهد شد.
*لابی قدرتمندی خودروسازان
وی با بیان اینکه خودروسازان لابی خیلی قدرتمندی دارند و به راحتی میتوانند با خیلی جاها لابی کنند، گفت: خودروسازان این قدرت را دارند که اجازه تصویب ضوابط و قوانین را ندهند و حتی میتوانند برخی مسئولان را تغییر دهند.
وی با انتقاد از خدرومحوری در حملونقل گفت: باید قیمت خودروهای ساخت داخل کاهش یابد تا بتوانیم با افزایش قیمت سوخت به توسه حمل و نقل عمومی کمک کنیم.
*ایرلاین ها بر سر دو راهی
وی در ادامه با اشاره به موضوع تامین ارز شرکت های هواپیمایی اظهار کرد: بانک مرکزی اعلام کرده دیگر نمی تواند ارز دولتی در اختیار ایرلاین ها قرار دهد از این رو ایرلاینها باید بتوانند امورات خود را بگذرانند یا شرکت را تعطیل کنند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرکتهای هواپیمایی در مرز تعطیلی حرکت میکنند درباره قراردادهای خرید هواپیما گفت: قراردادهای خرید هواپیما کنسل نشده و هچمنان باقی است، اما به دلیل تحریمها مسکوت شده است. قطعا بعد از دوره خاص قراردادها دوباره علیاتی میشود.
تقیزاده گریزی به ماجرای اختلاف سازمان هواپیمایی و کمیسیون اصل 90 مجلس در رابطه با دلایل سقوط هواپیمای ATR آسمان زد و افزود: بر اساس بررسیهای صورت گرفته جعبه سیاه هواپیما خلبان مقصر سقوط هواپیما بوده است.
وی تصریح کرد: در بررسی جعبه سیاه مشخص شده که کمک خلبان به خلبان میگوید آب و هوا خراب است بهتر است برگردیم که خلبان به این مسئله توجه نمیکند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه روند اجرای قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان چگونه است و آیا قرار است در آینده نزدیک ساختار وززارت راه و برخی زیرمجموعههای آن با توجه به واگذاری ساخت پروژههای ریلی به راهآهن تغییر کند، بیان کرد: قطار سریعالسیر تهران-قم-اصفهان هم از سمت تهران و هم از سمت اصفهان در حال ساخت است.
وی ادامه داد: اما در رابطه با ایستگاه قم مشکلاتی داریم که در نوع خود عجیب است. در اکثر کشورها شهرداریها در صدد هستند با لابی گری قطار سریعالسیر از شهر عبور کند اما در قم این اتفاق برعکس است.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: متاسفانه در قم نمیخواهند قطار سریعالسیر از داخل شهر عبور کند که این مسئله باعث کُندی در روند ساخت شده است.
تقیزاده با تاکید بر اینکه عبور قطار سریعالسیر از بیرون شهر قم هزینههای ساخت این پروژه را کاهش میدهد، گفت: در حال حاضر زیرسازی این پروژه در حال انجام است
.
وی در پاسخ به پرسش مبنی بر تغییر ساختار وزارت راه نیز افزود: شرکت راهآهن حدود 25 سال قبل پروژههای ساخت ریل در کشور را انجام میداد و اصول هم همین بود. اما برای ساخت زیرساختهای حمل و نقل معاونت ساخت در وزارت راه ایجاد شد که این زیرساختها را انجام میداد.
وی با تاکید بر اینکه این ساختار اشکال دارد، تصریح کرد: ساختار کنونی به وضعیت سابق باز خواهد گشت و وظایف شرکت ساخت در آزادراهها پر رنگتر میشود.
انتهای پیام/4