به گزارش خراسانتایم به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، حجتالاسلام و المسلمین سیدمجتبی ملکی صبح امروز در دومین گردهمایی اعضای کمیته همکاریهای حوزههای علمیه و آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق خراسانجنوبی، اظهار داشت: بخش اعظمی از عوامل حوزه تعلیم و تربیت همین جمع و مجموعه هستند.
وی با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر(ع)، گفت: چتر دین بسیار وسیع بوده ولی خوارج به سبب جهالتی که بر عقل و روحشان سایه افکند این دایره را محدود ساختند.
دبیر کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در قرن ٢١ داعشی به وجود آمد که حقیقت خوارج را درک میکنیم، افزود: این گروه صرفاً آنچه را خودشان میپسندند دین میدانند و از زاویه دید خود به دین نگاه میکنند و هیچ دینی برای آنها به جز آنچه آنها میاندیشند مهم نیست.
ملکی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه با ایثار و از خودگذشتگی به این توده فساد که نه تنها امنیت ایران بلکه امنیت تمام دنیا را به مخاطره انداخته بودند اجازه تکثیر نداد.
وی با بیان اینکه ریشه و اساس ساختار انسان به کودکی و نوجوانی انسان برمیگردد، افزود: این همان چیزی است که اهل بیت(ع) براساس فطرت انسان به ما آموختند.
دبیر کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش یادآور شد: اگر بالغ بر ٢١۵ هزار شهید در دفاع مقدس برای حفظ و حراست ایران اسلامی تقدیم کردیم و اگر در عمل میخواهیم این میراث گرانقدر را حفظ کنیم و ارزشهای اسلام را به نسل آینده منتقل سازیم تنها از مسیر آموزش و پرورش باید اقدام شود به طوری که بالغ ١٣ میلیون دانشآموز و بیش از یک میلیون معلم در این حوزه فعال بوده و آموزش و پرورش عرصه وسیع و اثرگذار است.
ملکی با بیان اینکه یکی از آسیبهایی که در جامعه با آن مواجه هستیم، شعارزدگی است، اضافه کرد: همه مسؤولان اولویت نخست را آموزش و پرورش میدانند اما هنوز مشکلات فراوانی بر بدنه آموزش و پرورش چنبره زده است.
وی گفت: دشمن همه هم و غم خود را برای ضربه وارد کردن به آموزش و پرورش جزم کرده است و تمام مسیر را طی کرده و همه داشتههای خود را برای نابودی نظام تعلیم و تربیت کشور به کار میگیرد.
دبیر کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید برای آموزش و پرورش ایثار و از خودگذشتگی نماییم، اضافه کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال ایجاد مراتبی از حیات طیبه برای دانشآموزان بوده که برگرفته از قرآن کریم است.
ملکی ادامه داد: باید بستر را فراهم سازیم تا دانشآموزان به مرتبهای از حیات طیبه برسند و این جزو رسالتهای حوزههای علمیه است.
وی یادآور شد: هر چند فریضه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی بوده ولی به طور اختصاصی وظیفه ما در آموزش و پرورش و حوزههای علمیه بوده که باید بر روی این موضوع برنامهریزی کنیم و با بهرهگیری از دانش و ابزار به روز باید وارد عرصه تربیت انسان شویم.
دبیر کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش جای مسائل سیاسی و جناحی نبوده و همچنان که مقام معظم رهبری فرمودند سیاسی بازی در بدنه آموزش و پرورش مانند سمی بوده بنابراین باید دور از بازیهای سیاسی آموزش و پرورش را دریابیم.
ملکی با اشاره به اینکه تا رویکرد آموزش و پرورش به تربیتمحوری تغییر یابد راه درازی در پیش داریم، اضافه کرد: این موضوع در سند تحول آموزش و پرورش دیده شده ولی هنوز محقق نگشته است.
وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلاتی که امروز ما را نگران کرده ناشی از کوتاهیهای ما در گذشته بوده و باید این ضعفها را جبران سازیم.
ملکی ادامه داد: باید دغدغه تعلیم و تربیت امروز، ارزشهای اسلامی و آرمانهای شهدا باشد.