به گزارش گروه اقتصادی خراسانتایم به نقل از تسنیم، هادی سلامی صنعت حمل و نقل هوایی را یکی از ابزارهای مهم توسعه دانست و اظهار داشت: ایجاد زیرساختهای هوانوردی و حمل و نقل لازمه توسعه منطقهای و از ملزومات جذب سرمایهگذار و افراد متخصص شامل پزشکان مجرب، اساتید دانشگاه و صاحبان صنایع است.
وی با اشاره به اینکه درآمدهای حمل و نقل هوایی شامل 2 بخش فرودگاهی و شرکتهای هواپیمایی است گفت: بخش درآمدهای شرکتهای هواپیمایی در اختیار بخش خصوصی و خود شرکت هواپیمایی است و درآمدهای فرودگاهی که میزان اندکی است (7 هزار تومان به ازای هر مسافر) از محل دریافت عوارض فرودگاهی از شرکتهای هواپیمایی است که توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری ایران به صورت متمرکز به خزانه واریز میشود.
وی با اشاره به اینکه اکثر فرودگاههای کشور زیانده هستند افزود: فقط هزینه نگهداری فرودگاه بیرجند و تجهیزات و هزینههای جاری و پرسنلی آن حدود 10 برابر درآمدهای حاصل از عوارض فرودگاهی است که در صورت لزوم توسعه فرودگاه طرحهای عمرانی نیز به آن افزوده میشود.
زیرساختهای فرودگاه بیرجند به اندازه کافی تامین شده است
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی در مورد تامین زیرساختهای فرودگاه بینالمللی بیرجند گفت: در طول چهار سال گذشته همه نیازمندیهای فرودگاه در بخشهای عملیاتی و تجهیزاتی توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است.
وی با اشاره به سیستمهای نصب دستگاه ناوبری( VOR زاویه دهنده پروازها ) برای تردد ایمن در همه شرایط جوی، نصب چراغهای Simple Approach و PAPI ، احداث ساختمان CCTV و حراست و قرار گرفتن فرودگاه بینالمللی بیرجند در نوبت دریافت گواهینامه فرودگاهی از ایکائو ادامه داد: همچنین تصویب طرح توسعه ترمینال داخلی به مساحت 3500 متر مربع، مطالعه و طراحی ترمینال بینالمللی پروازهای خارجی، ارتقاء سطح درجهبندی فرودگاه از B1 به A3 در بین فرودگاههای کشور، ارتقاء سطح تشکیلات اداری فرودگاه به اداره کل، تکمیل ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی، احداث نمازخانه فرودگاه همراه با محوطهسازیها و احداث سرویسها، بازگشایی مسیر جدید فرودگاه از جاده کمربندی زاهدان از جمله دیگر زیرساختهای این فرودگاه بینالمللی است.
سلامی همچنین با بیان اینکه گازرسانی به فرودگاه، احداث و آسفالت پارکینگ خودروها (افزایش تعداد مکان پارک به 3 هزار خودرو)، استانداردسازی مارکینگ باند و سطوح پروازی، نصب کنسولهای برج مراقبت پرواز با استفاده از محصول داخلی، احداث هلی پد (محل نشستن هلیکوپتر)، استریپسازی را از امکانات فرودگان بیرجند برشمرد.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی افزود: پوشش کانال آبهای سطحی و ایمن سازی اطراف باند پروازی، احداث ساختمان RCAG در ارتفاعات تقی قنبر، پیگیری و تصویب نصب سیستم کمک ناوبری ILS، پیگیری و تصویب نصب Radar در ارتفاعات باقران و پیگیری ساخت پروژه ساختمان تنها بخشی از پروژههای اجرا شده طی این چند سال است.
فرودگاه بیرجند سهمی از اعتبارات استانی ندارد
وی بیان کرد: اغلب هزینههای فرودگاه سهمی از اعتبارات استانی ندارند و تقریباً همه اعتبارات از طریق شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تامین میشود همچنین فرودگاه زیرساختی استراتژیک برای کشور محسوب میشود و هزینههای مرتبط با آن نیز در هر صورت تامین میشود.
سلامی افزود: در چهار سال حضور خود در استان تا به امروز نزدیک به 400 میلیارد ریال برای تامین زیرساختهای فرودگاه بینالمللی بیرجند توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هزینه شده است و در صورت تامین اعتبار جهت پروژهای احداث ترمینال جدید فرودگاه بیرجند و نصب سامانه راداری شرق کشور تنها برای این دو پروژه اعتباری بالغ بر 700 میلیارد ریال در اواخر سال جاری جذب میشود.
تنها یک پرواز به خاطر شرایط جوی لغو شد
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی ضمن گلایه از برخی شنیدهها مبنی بر لغو پروازها به علت کمبود زیرساختهای فرودگاه بیرجند یا نبود وجود روشنایی سطوح پروازی برای برقراری پروازهای فرودگاه تاکید کرد: تنها تفاوت فرودگاه بیرجند در مقایسه با فرودگاههای پرتردد شهرهای بزرگ در بحث امکانات و تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری نبود وجود دستگاه کمک ناوبری ILS است.
وی ادامه داد: این دستگاه علیرغم عدم توجیه اقتصادی(25 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز) با توجه به آمار بسیار کم لغو پروازها ناشی از شرایط جوی (تنها یک پرواز لغو شده در سال 1395 به دلیل وجود گرد و غبار) اما باز هم فرودگاه بیرجند در نوبت خرید دستگاه قرار گرفته است که در صورت کمک به تامین اعتبار توسط استان امکان خرید دستگاه یاد شده هر چه سریعتر نیز فراهم میشود که در صورت نصب این سامانه فرودگاه بیرجند از حیث سیستمهای ناوبری و کمک ناوبری هیچ کمبودی و تفاوتی با دیگر فرودگاهها همانند فرودگاه مهرآباد و شهید هاشمینژاد مشهد ندارد.
آمادگی پذیرش 50 پرواز در شبانه روز را داریم
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی در مورد مشکلات فرودگاه بیرجند افزود: از نظر زیرساختی هیچ گونه مشکل برای برقراری پروازها نداشته و روزانه آمادگی پذیرش تا 50 پرواز در طول شبانه روز را داریم.
سلامی افزود: در صورت صدور مجوزهای لازم توسط سازمان استخدامی کشور و تامین نیروهای متخصص در برخی امور تخصصی آمادگی کامل جهت تبدیل شدن به فرودگاه 24 ساعته را نیز داریم اما باز هم علیرغم کمبود نیرو برای تامین شیفتهای شبانه روزی این فرودگاه در عملیات رفت و بازگشت حجاج در امسال و سال گذشته به صورت 24 ساعته به مردم و زائران خدمتگذاری کرده است و رضایت 100 درصدی زائران را در این مدت داشتهایم.
وی خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته بازرسان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای بررسی دریافت گواهینامه فرودگاهی از تجهیزات، دستگاهها ناوبری و امکانات فرودگاه بیرجند بازدید کردند که برخی از نواقص بسیار جزئی در گزارش نهایی به این اداره کل ابلاغ شده است که پس از رفع نواقص اعلام شده و پس از بازدید سازمان هواپیمایی کشور بهزودی شاهد دریافت گواهینامه فرودگاهی برای فرودگاه بینالمللی بیرجند نیز هستیم که این گواهینامه با ایجاد بستر ایمن تمایل شرکتهای هواپیمایی داخلی و خارجی را برای برقراری پروازها به فرودگاه بیرجند دو چندان میکند.
این فعال حوزه هوانوردی افزود: طبق اعلام بازرسان شرکت فرودگاههای کشور فرودگاه بیرجند در اغلب موارد از بسیاری فرودگاههای شهرهای بزرگ در سطح کشور تکمیلتر و استانداردتر است که خود نشان از تلاشهای پرسنل متخصص و خدوم این فرودگاه دارد.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشور متولی نظارت بر شرکتها و موسسات هوانوردی و فرودگاههاست و بخش حاکمیتی صنعت هوانوردی بشمار میرود و شرکت فرودگاههای کشور بخش اجرایی و عملیاتی هوانوردی است.
ناوگان کشوری جوابگوی تقاضاهای موجود نیست
سلامی با اشاره به اینکه محدودیتهایی در تامین ناوگان کشور وجود دارد و ناوگان موجود کشور پاسخگوی تقاضای موجود نیست گفت: همان طور که بارها عنوان شده وظیفه فرودگاهها تامین زیرساخت، تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری، ساخت و تجهیز ترمینالها و باند پروازی برای انجام پرواز امن و ایمن است که در این سالها اداره کل فرودگاههای استان به وظیفه خود عمل کرده و به صد درصد اهداف تعیین شده خود رسیده است.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی یاد آور شد: از تعداد پروازهای باطلی اعلام شده توسط شرکتهای هواپیمایی هیچ کدام به دلیل کمبودی در زیرساختهای فرودگاه لغو نشدهاند و علت اصلی لغو این پروازها شرکتهای هواپیمایی که مستقیماً زیر نظر سازمان هواپیمایی کشور در حال انجام وظیفه هستند.
وی ادامه داد: با همه این موارد باز هم این اداره کل به جهت تکریم و خدمت به ارباب رجوع مکاتبات فروانی با تمامی شرکتهای هواپیمایی فعال در کشور و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری داشته و تمام سعی خود را کرده تا بتوانیم این مشکل را برطرف سازد.
سلامی در مورد لغو پروازهای در بسیاری از فرودگاههای کشور از جمله فرودگاه بیرجند افزود: در کشور تعداد 17 شرکت هواپیمایی وجود دارد که امور مربوط به حمل و نقل هوایی را انجام میدهند که به دلیل تحریمهای ظالمانه، مشکلاتی در این چند سال دامنگیر این شرکتها شده است.
همچنین تعداد 250 فروند هواپیما در کشور موجود است که حدود 52 درصد از این تعداد به دلیل عمر بالا دچار نقص فنی و تعداد زیادی زمینگیر هستند و یا به دلیل تحریمها در انتظار خرید قطعه بوده و امکان پرواز ندارند و همین امر موجب شده با کمبود شدید هواپیما در ناوگان هوایی روبهرو شویم و از آن طرف هم شرکتهای هواپیمایی با وجود این مشکلات و کمبودها تنها در صورتی که این تضمین را داشته باشند که متضرر نمیشوند حاضر به همکاری میشوند.
مدیرکل فرودگاههای استان خراسان جنوبی ادامه داد : شرکتهای هواپیمایی عمدتا خصوصی هستند و مالکیت هواپیماها را در اختیار دارند و عمده هواپیماهای شرکتها در تهران مستقر است و صرفا اقدام به پرواز فرودگاههای استانها میکنند و مجددا در تهران اسکان مییابند و همان طور که بارها در نشستهای خبری، جلسات با مسئولان استان مطرح کردهایم.
سلامی با بیان اینکه تاسیس ایرلاین به مرکزیت بیرجند، خرید هواپیما توسط استان و سپردن عملیات آن به شرکتهای هواپیمایی فعال، ادامه داد: اعطای تسهیلات به شرکتهای هواپیمایی و اخذ تعهد محکم و دقیق با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای بیس کردن پرواز در استان، استفاده از ظرفیت چارتری در استان و تشکیل کارگروه ویژه برای افزایش پروازها با حضور تمامی متخصصان و صاحبنظران را از راهکارهای مهم در برقراری یک پرواز منظم و بدون هیچ گونه باطلی مرکز استان است.
انتهای پیام/4