دست رد جهرمی به پیشنهاد وزارت صنعت/ پاسکاری تنظیم بازار موبایل بین وزرا
پس از گذشت بیش از 100روز از درخواست وزارت صنعت برای افزایش اختیارات وزارت ارتباطات در تنظیم بازار موبایل، آذریجهرمی طی نامهای ضمن رد این پیشنهاد، تنظیم این بازار را به وزارت صنعت پاس داد.
به گزارش گروه اقتصادی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری فارس، پس از گذشت بیش از 100 روز از درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش اختیارات وزارت ارتباطات در تنظیم بازار موبایل، آذری جهرمی طی نامهای ضمن رد این پیشنهاد و با خطاب قرار دادن وزیر صنعت عنوان کرد«خواهشمند است مقرر فرمایید تنظیم بازار گوشی و لوازم جانبی تلفن همراه همچنان توسط آن وزارتخانه محترم انجام گردد.»
در بخشی از این نامه آمده است«از آنجا که کلیه ابزارهای لازم و سامانههای مربوط از قبیل صدور مجوزهای واردات، تاییدیههای لازم برای ثبت سفارش و تخصیص ارز در اختیار آن وزارت میباشد و از سویی ساختار و اختیارات این وزارت اجازه اقدام مناسب برای تفویض اختیارات را فراهم نمیآورد.»
این گفتههای وزیر ارتباطات در حالی است که 3مردادماه سال جاری، محمد شریعتمداری وزیر مستعفی صنعت به منظور «جلوگیری از موازی کاریها» و«مانور بیشتر دولت در کنترل نوسانات بازار گوشیتلفن همراه»، افزایش اختیارات وزارت ارتباطات برای تنظیم بازار موبایل را پیشنهاد داده بود.
در متن نامه محمد شریعتمداری، وزیر مستعفی صنعت به محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آمده است: «با عنایت به غلبه موضوعات فنی و تخصصی گوشی و لوازم جانبی تلفن همراه و اشراف آن وزارتخانه جزئیات امور مربوط به نیازهای عمومی، عرضه و تقاضای آن و همچنین تمرکز امور وارداتی و مبارزه با قاچاق در اجرای طرح رجیستری وکنترل واردات به منظور هماهنگی در اقدامات آتی و جلوگیری از تصمیمات موازی شایسته است تا تنطیم بازار گوشیتلفن همراه اعم از سیاستگذاری تامین، توزیع، کنترل موجودی و غیره در قالب کارگروهی به ریاست جنابعالی و نمایندگان سایر سازماهای ذیربط و از جمله این وزارتخانه صورت پذیرد.»
همچنین پیش از این نامه، آذری جهرمی، مکررا در برابر افزایش اعتراضات در مورد التهابات بازار موبایل به این موضوع تاکید داشت که تنظیم بازار گوشی همراه برعهده وزارت ارتباطات نیست.
آنچه مسلم است، پاسکاری تنطیم بازار موبایل از سوی وزرا، آنهم در شرایطی که وضعیت بازار موبایل تعریفی ندارد، علاوه بر آنکه ادامه شرایط غیر تعادلی در این بازار را رقم خواهد زد، موجب افزایش هزینهها برای مصرفکننده نهایی نیز خواهد شد.