دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
بررسی کارنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با چهار فعال دانشجویی؛

شورایی که خودش به نقشه راه نیاز دارد

با پیروزی انقلاب اسلامی و حضور دوباره دانشجویان در دانشگاه‌ها، به یکباره این مکان تبدیل به مقر نظامی انواع گروه‌های شبه نظامی شد. از گروه‌های مسلح مارکسیست تا طرفداران آیت‌الله شریعتمداریف و عملا فضای دانشگاه به میدان جنگ هر روزه دستجات مختلف تبدیل شد.
شورایی که خودش به نقشه راه نیاز دارد
 
به گزارش گروه سیاسی خراسان‌تایم به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با پیروزی انقلاب اسلامی و حضور دوباره دانشجویان در دانشگاه‌ها، به یکباره این مکان تبدیل به مقر نظامی انواع گروه‌های شبه نظامی شد. از گروه‌های مسلح مارکسیست تا طرفداران آیت‌الله شریعتمداری و عملا فضای دانشگاه به میدان جنگ هر روزه دستجات مختلف تبدیل شد.
ادامه این وضعیت سبب شد تا روند مقابله جدی با این گروه‌ها آغاز شود که نام «انقلاب فرهنگی» بر این روند گذاشته شد. آیت‌الله خامنه‌ای که در آن روزها در سنگر نماز جمعه نسبت به آگاهی‌بخشی به جامعه می‌پرداختند در خطبه‌های 29 فروردین 1359 روند نامطلوب دانشگاه‌ها را تشریح کرده و اظهار داشتند: «امروز در سراسر کشور گروه‌هایی نمی خواهند بگذارند که دانشگاه کار درست و رسالت واقعی خود را به این مملکت انجام دهد، می‌خواهند مرکز علم و دانش توسعه و گسترش اسلام و نیز مرکز تربیت و پرورش نسل‌های مومنی را که باید آینده جامعه اسلامی را اداره کند این پایگاه را تبدیل کنند به پایگاهی برای انجام مقاصد شوم خارجی و ضدیت با اسلام زیر لوای دانشگاه و دانش، یعنی ایجاد مسجد ضرار.»
آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: «دانشجویان مسلمان ما دیگر تحمل این را ندارند که ستاد گروه‌های مسلح ضد اسلامی سازماندهی شان را در داخل دانشگاه‌ها بکنند، دانشگاه‌هایی که با خون ملت تغذیه می‌شود، مرکزی شود برای اینکه چند نفر قداره‌بند علیه جمهوری اسلامی آنجا بنشینند عده‌ای را به ترکمن صحرا بفرستند و عده‌ای دیگر را به کردستان.»
به دنبال این روند مثبت در مبارزه با گروه‌های ضدانقلاب لانه کرده در دانشگاه، امام خمینی(ره) 23 خرداد 1359 طی فرمانی «ستاد انقلاب فرهنگی» را ایجاد کردند. ستادی که حضرت امام وظایف ان را چنین تعیین کرده بودند؛ مؤمن برنامه‌ریزیِ رشته‌های مختلف و خط مشی‏ فرهنگی آیندۀ دانشگاه‌ها، بر اساس فرهنگ اسلامی و انتخاب و آماده‌سازی اساتید‏‎ ‎‏شایستۀ متعهد و آگاه و دیگر امور مربوط به انقلاب آموزشی اسلامی توسط اساتید مسلمان و کارکنان متعهد و دانشجویان‏‎ ‎‏متعهد با ایمان و دیگر قشرهای تحصیلکرده.
حال بعد از 34 سال بعد از تشکیل این شورا به سراغ نمایندگان تشکل‌های دانشجویی رفتیم تا ببینیم آیا ترکیب فعلی شورای انقلاب فرهنگی توانسته‌اند به وظایف ذاتی خود عمل کنند یا نه؟ آیا این شورا را می‌توان قرارگاهی برای فعالیت‌های فرهنگی در کشور دانست؟
در این جلسه که با حضور مژگان صلایی دبیر فرهنگی دفتر تحکیم وحدت؛ فاطمه طباطبایی دبیر فرهنگی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل؛ لیلا زارعی دبیر فرهنگی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و زهرا داودی از جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شدف به موضوعاتی همچون بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در رسیدن به اهداف خود، نگاهی به کم و کاستی ها در عملکرد اعضای شورا و سیاست های کلی که در سال 1357 با فرمان حضرت امام تاسیس شده است و ارتقای فرهنگی تصفیه محیط های دانشجویی از افکار مادی و نفی غرب زدگی در دانشگاه ها پرداخته‌ایم.
در ادامه متن کامل این نشست را می‌خوانید:
اگر می خواهیم ببینیم که این شورا چقدر تاثیر گذار بوده است باید نگاه کنیم به اینکه الان محیط دانشگاه های ما چقدر اسلامی است
خانم صلایی به عنوان سوال اولیه نظر شما شورای عالی انقلاب فرهنگی تا چه حد توانسته است در راستای اهداف خود و مصوبات خود طی سالها که مصوبه کرده توانسته است موفق عمل کند؟
در واقع می شود گفت بارز ترین کاری که میشود از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها دید اسلامی کردن دانشگاه ها ست اگر میخواهیم ببینیم که این شورا چقدر تاثیر گذار بوده است باید نگاه کنیم به اینکه الان محیط دانشگاه های ما چقدر اسلامی است؟! این معیار را میشود با مشاهدات خود با توجه به اینکه همه حاضران دانشجو هستند بررسی کرد و بسنجیم که عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی چقدر موفق بوده است و میشود به قضاوت عمومی گذاشت و دانشجویان خود قضاوت کنند و یکسری از مصوبات خود اجرا شده است یا نه و یا به چه نحو اجرا شده است باید خدمتتان عرض کنم که این شورا دارای یکسری اسناد بالا دستی می باشد و در جهت تدوین این اسناد در این سالها کشیده شده است تا به مرحله تصویب برسد.
اما اینکه این اسناد و مصوبات چه مراحلی را طی میکنند تا به مرحله اجرا برسند صرفا به خود شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط نمیشود و این شورا برای اجرایی کردن مصوبات خود دو راه دارد تا اینکه بتواند مصوبات خود را اجرایی کند و از ایراداتی که دفتر تحکیم وحدت در کار ویژه خود و مطالبه گری تخصصی خود از این شورا دارد همین نکته بوده است. به جرات میتوانم عرض کنم که دفتر تحکیم وحدت سردمدار مطالبه گری تخصصی از این شورا است و طی سال گذشته دو جلسه ای با دبیر این شورا داشته ایم. در جلسات مطالبه ای که داشتیم این بوده است که چرا این اسناد بلاخص سند اسلامی شدن دانشگاه ها ضمانت اجرایی نداشته است؟؟! و برای بررسی همین سند اسلامی شدن دانشگاه ها باید دو کانال توجه داشت اول اینکه این شورا مصوبات خود را طی طرحی به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و در کمیسیون ها بررسی شود و در صحن علنی مجلس با دو سوم ارا تصویب کند و به شورای نگهبان ارجاع داده شود و به دولت ابلاغ شود که اجرایی شود. و کانال دوم اینکه افراد حقوقی که عضو این شورا هستند و از این کانال جهت اجرایی مصوبات پیگیر شویم. با بررسی عملکرد این شورا می بینیم که در طی این سالها کارنامه قابل قبولی نداشته است و جنبش دانشجویی میتواند در راستای اهداف این شورا و انتظارات رهبری از مسئولین پیگیری کنند.
خانم طباطبایی به نظر شما شورای عالی انقلاب فرهنگی توانسته است در راستای سیاست های کلی  خود و مصوباتی که داشته است موفق عمل کند؟
شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان بزرگترین قرارگاه فرهنگی کشور محسوب میشود اما در مناسبات فرهنگی کشور حداقل ترین ظهور و بروز فرهنگی را نداشته است قوانینی که تصویب میشود را خود شورا پیگیری نمیکند مثلا در قضیه 2030 که رد شد اما نظارتی روی ان نبود و متاسفانه به مجلس رسید و با کلیات ان مخالفت شد اما بند های ان در حال اجراست و به شکل های مختلف و ذیل اسامی گوناگون سعی میکنند وارد قانون گذاری کنند در طرح های خانم ملاوردی این موارد را شاهد بودیم و متاسفانه این شورا نظارت روی این مسایل نداشت. در کارگروه های شورای عالی انقلاب فرهنگی انتظار داریم که کار رصد و اسیب شنا سی معضلات کشور را انجام دهند و در مرحله بعدی به تبیین سیاست گذاری های خود مبادرت بورزند.
در ابلاغ مصوبات به دستگاه ها باید در نحوه و کم و کیف اجرا؛ نظارت وجود داشته باشد اما متاسفانه میبینیم که روی بسیاری از طرح ها اسیب شناسی صورت نگرفته است و اشخاص حاضر در این شورا در پیله تفکرات خود هستند و ارتباط چندانی با محیط اجتماع ندارند و معضلات را به خوبی نمیبینند در مسایل 20سال پیش گیر کرده اند با این وجود مشکلات فعلی جامعه را نمیبینند چه برسد به اینکه بخواهند این معضلات فعلی جامعه را اسیب شنا سی کنند و برای آنها برنامه داشته باشند.  سیاست گذاری ها انجام میشود اما در مرحله اجرا متوقف میشود و ضمانت برای اجرای این مصوبات از این شورا دیده نمیشود. خود آقای ریس جمهور بیشترین تاثیر را میتواند در این شورا داشته باشد اما میبینیم که ورود چندانی به مسایل این شورا ندارند و نکته جالبی که وجود دارد این است که مسایل این شورا به صورت مناسبی رسانه ای نمیشود در حوزه های کمیسیون های تخصصی این شورا شفافیت وجود ندارد و خروجی ها قابل مشاهده نیست به نظر بنده شفافیت در تمام مسایل این شورا میتواند جای خلا های موجود را پر کند.
خانم زارعی به نظر شما آیا اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی شده است؟ و اگر اجرایی نشده است چه دلایلی وجود دارد؟
این شورا وظایفی دارد که در این سالها کم و بیش اجرا شده است اما نقد اصلی بر اشخاصی است که این مسولیت ها را قبول می کنند ولی احساس مسولیت نکردند . و دو وظیفه جزو وظایف این شورا هست که خیلی مهم هستند اول اینکه آموزش و دوم وحدت حوزه و دانشگاه است و اسلامی نبودن دانشگاه ها به این مسایل برمیگردد برای اسلامی شدن دانشگاه ها نیاز به محتوا هست که باید از طریق حوزه ها پیگیری کنند و این نکته ای است که در این سالها از ان غفلت شده است. و مساله بعدی آموزش و محتوای کتب دانشگاهی را ببینید متوجه ضعف آنها میشوید و در بحث های مختلف این ضعف ها وجود دارد .پیشنهاد ما تدوین یک نقشه راه برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.
خانم داودی به نظر شما شورای عالی انقلاب فرهنگی  در سیاست های خود موفق بود است؟ پس از چهار دهه در بین اهداف این شورا چه خلا ها یی وجود دارد؟ نقاط ضعف فعلی چه نکاتی هستند؟
اول اینکه شورا نقش نظارتی و تکمیل فرهنگ اسلامی در حوزه های مختلف مخصوصا دانشگاه ها را بر عهده دارد اما میخواهند به جای پیشرفت و عدالت یک فضای منور الفکری در بین دانشگاه ها ایجاد کنند. شورای عالی انقلاب فرهنگی خیلی عقب تر از دغدغه های فرهنگی رهبری می اندیشد به جای تبیین دنبال مسایل حاشیه ای هستند عملکرد شاخص این شورا انتخاب روسای دانشگاه ها است که در آن سیاسی کاری می کنند.
برخی با این توجیه که ضمانت اجرایی این شورا حضور خود آقای ریس جمهور در بین اعضا است به نظر شما اگر ضمانت اجرایی وجود ندارد چه میزان از این به دولت بر می گردد؟ و چه میزان به خود اعضا و نهاد های قانون گذار بر می گردد؟ از تعداد جلسات این شورا در سال و از حضور و میزان دغدغه های آقای ریس جمهور در مسایل فرهنگی میشود فهمید که چه میزان ضمانت اجرایی نسبت به مصوبات هست. اعضای حاضر این شورا دغدغه کافی نسبت به مسولیتشان ندارند و کسی را مجبور به پذیرش مسولیت نکردند. 
خانم زارعی شما بفرمایید اگر ضمانت اجرایی وجود ندارد چه میزان از این به دولت بر می گردد؟ و چه میزان از ناکارامدی این شورا به خود اعضا و نهادهای قانون گذار بر می گردد؟
هر یک از دستگاه ها در رسیدن به این نقشه راه با هم فعالیت میکنند و همه موظف هستند که وظایف خود را انجام دهند اما اینکه چرا اعضا دغدغه مطلوب و قابل این شورا را ندارند به این مساله برمیگردد که در جامعه حاضر نیستند و از درد ها و معضل های اجتماعی آگاهی ندارند. اگر پیگیری های مصوبات هست ما خواستار رسانه ای کردن ان هستیم. و اگر درد های اجتماعی را درمان نکنیم شاید روزی برسد که دیگر درمانی برای آن سراغ نداشته باشیم.
پیشنهاد شما به عنوان عضو یکی از اعضای اتحادیه های دانشجویی کشور به این شورا چه نکاتی هست؟
اگر اعضای این شورا در مسایل مختلف به  پیرو بیانات رهبری باشند میتوانند موفق تر باشند و همانطور که قبلا عرض کردم این شورا نیازمند نقشه راه هست که بداند به چه سمتی می خواهد حرکت کند و الان در چه وضعیتی قرار دارد و اسیب ها و عوامل امروزی را بررسی کند و فرد شایسته ولایق تری باید ریاست این شورا باشد تا بتواند وظایف شورا را پیگیری و دنبال کند.
خانم طباطبایی شما بفرمایید اگر ضمانت اجرایی وجود ندارد چه میزان از این ناکارامدی به دولت بر می گردد؟ و چه میزان شورا به خود اعضا و نهاد های قانون گذار بر می گردد؟
همان طور که مستحضر هستید این ناکار امدی ها صدای نخبگان دانشگاهی و حوزوی را در اورده است اما ریس جمهور که منتخب خود مردم هست اگر مطالبه ای هست بای از ایشان صورت بگیرد ایشان و اعضای قوه مقننه نمایندگان مردم هستند و باید پاسخگو باشند حضور افراد مسن و کسانی که دیگر شور جوانی ندارند و بسا دیگر دغدغه هایشان تغییر کرده است و به لحاظ فکری از نسل های سوم و چهارم انقلاب فاصله دارند برای این شورا توصیه میکنم که یک جوانگرایی صورت بگیرد و متخصصین این حوزه که نسل جوان را درک میکنند و مسایل را میشناسند و کار کارشناسی میکنند و ناکارامدی شورا حل و فصل خواهد شد و یا بهبود پیدا میکند. نکته حایز اهمیت دیگر اینکه به کار گروه های تخصصی این شورا اهمیت چندانی داده نمیشود بیشتر افراد اجرایی انتخاب میشنود تا اینکه افراد محتوایی باشند باید گروه های محتوایی که به تولید محتوا می پردازند شکل بگیرد و از هسته های دانشجویی استفاده شود. ارتباط خود را با گروه های دانشجویی و تشکل های دانشجویی بیشتر کنند و ما نباید دنبال آنها باشیم بلکه باید بلعکس باشد.
خانم صلایی اعضای فعلی و شخص آقای ریس جمهور را در این شورا چقدر موثر میدانید و در رابطه با ضمانت اجرایی سایر نهاد ها را چقدر دخیل در این امر می دانید؟
با توجه به اینکه ریاست شورا با اقای ریس جمهور هست باید ببینیم که سیاست های فرهنگی این دولت چقدر نزدیک به فرمایشات امام و رهبری هست. ایا این دولت دغدغه فرهنگی دارد؟ مسلما ان چیزی که برداشت میشود شاهد ان هستیم که در فضای فرهنگی یک ولنگاری وجود دارد و این نکته پاسخگوی خیلی از سوالات میتواند باشد. اگر جوان گرایی در این شورا اتفاق بیفتد میتواند ساختار ناکارامد شورا را تقلیل دهد.

انتهای پیام/4
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۲۰۰۸۷
کلمات کليدی: خراسان‌تایم , شورای عالی انقلاب فرهنگی , دولت