فرماندار بیرجند با اعلام حمایت از برگزاری همایش ملی عناب، گفت: یکی از راههای نجات اقتصاد منطقه و مبارزه با فقر و بیکاری و جلوگیری از مهاجرت، توجه به عناب است.
به گزارش گروه اقتصادی خراسانتایم به نقل از ایسنا، علی ناصری، فرماندار بیرجند در دیدار با رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و تیم اجرایی همایش ملی عناب با اشاره به جایگاه ویژه جهاددانشگاهی در سه حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ، بیان کرد: بسیاری از پیشرفتهای علمی کشور مدیون جهاددانشگاهی است.
وی با حمایت از طرح همایش ملی عناب، گفت: برگزاری این همایش نیازمند همکاری تمامی دستگاهها به ویژه حوزه هنری و صدا و سیما در تولید محتوا است.
فرماندار بیرجند با اشاره به اینکه 96 درصد تولید عناب کشور مربوط به خراسان جنوبی است، اظهار کرد: یکی از راههای نجات اقتصاد منطقه و مبارزه با فقر و بیکاری و جلوگیری از مهاجرت، توجه به عناب است.
ناصری یادآور شد: نباید عناب را همانند زعفران از دست بدهیم چرا که عناب بیرجند خود برندی است که به نام بیرجند شناخته شده است.
جلال الدین صادقی، رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری همایش ملی عناب به میزبانی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در اردیبهشتماه سال 98، اظهار کرد: همایش ملی عناب متشکل از کمیته علمی و اجرایی و شورای راهبردی است که فقط مجموعهای نزدیک به 30 نفر از متخصصین، اعضای کمیته علمی و داوران را تشکیل میدهند.
وی با بیان اینکه اهمیت عناب به عنوان یک محصول فوق استراتژیک برای مسئولان کلان کشور به ویژه وزارت کشاورزی نیز روشن است برهمکاری و همدلی سازمانها در برگزاری هرچه با شکوه تر این همایش تاکید کرد.
صادقی یادآور شد: اگر به عناب به طور ویژه توجه نشود و پراکنده و ناقص کار شود دچار ضرر و زیانی میشویم که در مورد زعفران شدیم.
توجه به عناب و اشتغالزایی وسیع
محسن پويان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: عناب اشتغال زایی وسیعی در سطح استان دارد و میتواند حتی از زعفران برای مردم این استان موثرتر باشد.
وی با بیان اینکه بیش از 12 محصول فرآوری شده از عناب ثبت کردهایم، افزود: هدف اصلی ما تجاری سازی و فرآوری عناب است.
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: در پروژه دهکده گیاهان دارویی علاوه بر دنبال کردن اهداف تحقیقاتی و گردشگری، 250 نفر از دستاندرکاران گیاهان دارویی را در استان شناسایی کردیم که بانک اطلاعاتی ما هستند.
پویان ادامه داد: همچنین ردیف استخدامی بازاریابی پیش بینی شده که بتوانیم محصولات را در سطح ملی و فراملی توزیع کنیم.
همایش ملی عناب یک رویداد برندساز است
لیلا محمودی، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در همایش ملی عناب پیش از آنکه به دنبال گردآوری مقالات از پژوهشگران باشیم، به دنبال معرفی عناب به کشور هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر عناب از استان خارج میشود، افزود: همایش ملی عناب یک رویداد برندساز است.
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: به دنبال تحقق اقتصادی برای مجموعه خود نیستیم و در مجموعه جهاددانشگاهی هدفی را که دغدغه استان است، دنبال میکنیم.
محمودی ادامه داد: در واقع عناب بیش از هرجایی از ایران متعلق به خراسان جنوبی است، از این رو در برگزاری این همایش همکاری و مساعدت جدی فرمانداري را میطلبیم.
وی افزود: یکی از اهدافی که در همایش عناب دنبال میکنیم معرفی عناب به همراه کاربرد مصرف آن برای جمعیت ایران است.
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: یکی از پایههای اقتصاد خانوادهها در خراسان جنوبی، عناب است اما متاسفانه آنطور که باید به استانهای کشور صادر نشده است که بتواند بهره اقتصادی شایستهای را عاید کشاورز کند.
محمودی تصریح کرد: هیچ سند و مدرکی که عناب توانسته رهاوردی برای خطه ما داشته باشد نداریم، با وجود اینکه عناب محصول خاص با ابعاد دارویی و درمانی است.
وی با تاکید بر ضرورت ساخت المان با موضوع عناب در سطح شهر، افزود: ساخت المان میتواند بعد مثبتی به همایش عناب بدهد.
معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این همایش صرفا علمی نیست، تصریح کرد: این همایش هم بعد مقالات علمی را در برگرفته و هم به ایدههای فناورانه پرداخته است.
محمودی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم عناب را معرفی کنیم و ترویج فرهنگ مصرف آن را به عنوان خشکبار داشته باشیم، بازاریابی محتوایی را در این همایش به کار خواهیم گرفت، خاطرنشان کرد: در کنار این همایش، نمایشگاه و میزگردی برای طرح ایده برگزار خواهند شد.
حسین راغ آرا، معاون پشتیبانی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز با تاکید بر اینکه پتانسیل اشتغالزایی عناب باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: کشاورزی، پایه و اساس معیشت عمده مردم استان است و توجه به گیاهان دارویی به ویژه محصولات استراتژیک باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.