به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از ایسنا، هادی صمدیه، کارشناس مشاوره و راهنمایی مرکز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند اظهار کرد: مقالات اگر بر مبنای خلاهای پژوهشی موجود باشند، میتوانند به تولید علم منجر شوند.
وی افزود: آسیب در پژوهش و مقاله نویسی از جایی آغاز میشود که به جای مسالهیابی به مسالهسازی توجه میشود.
کارشناس مشاوره و راهنمایی مرکز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند بیان کرد: نکته دیگر آن است که زمانی پژوهش به عنوان یک منبع معتبر به تولید علم منجر میشود که به مسائل موجود در جامعه بپردازد به عبارتی مساله ما باشد و نه مساله دیگران که این یک ضعف جدی پژوهشهای کنونی است و از طرفی وضعیت مطلوب را نشان دهد.
صمدیه ادامه داد؛ برای تولید علم، نمیتوانیم پژوهش را کنار بگذاریم به خصوص نمیتوانیم پژوهشهای اکتشافی و کیفی که به تولید علم نزدیکی بیشتری دارند را نادیده بگیریم.
ترویج تفکر علمی در بین دانشجویان، مسالهای فراتر از تولید صرف مقالات
وی تصریح کرد: تقویت بنیه علمی در جوامع، پیش از هر چیز نیازمند این است که به این موضوع توجه شود که علمی که در دانشگاهها در اختیار علمآموزان قرار میگیرد تا چه میزان متناسب با نیاز جامعه بوده و تا چه میزان جنبههای مهارتی افراد را مورد توجه قرار میدهد.
کارشناس مشاوره و راهنمایی مرکز مشاوره و درمان دانشگاه بیرجند بیان کرد: به عبارتی تقویت بنیه علمی جوامع زمانی امکانپذیر است که آن علم برای افراد و هم برای جامعه سودمندی داشته باشد و محدود به کاربست در موقعیت صرف آموزشی نباشد.
صمدیه با بیان اینکه نقش اساتید دانشگاهی به عنوان الگو نیز حائز اهمیت است، اظهار کرد: تقویت بنیه علمی الزاما به معنای بالا بردن تعداد مقالات و کتب نیست، بلکه ترویج تفکر علمی در بین دانشجویان، مسالهای فراتر از تولید صرف مقالات است.
وی یادآور شد: تفکر علمی زمانی رونق میگیرد که افراد و یا فراگیران با خواسته خود و با کنجکاوی خود راه کشف کردن ناشناختهها را در رشتههای خود پیش بگیرند نه اینکه صرفا معدل بالا به عنوان یک ارزش در اولویت قرار گیرد.
انتهای پیام/4
کلمات کليدی: خراسانتایم , مشاوره , دانشگاه بیرجند