به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از فارس، سعید کسرائینیا با بیان اینکه سواد رسانه بهمعنای فراگیر رسانه یعنی ماهواره، تلویزیون، روزنامه و غیره است، اظهار داشت: آن چیزی که سبب شایعهسازی میکند و انتشار اخبار کذب میشود، فضای مجازی است.
وی بیان داشت: در دنیا و زمانی قرار داریم که فضای مجازی به یک واقعیت دنیای زندگی ما تبدیل شده بنابراین در چنین شرایطی فضای مجازی را یک فضای مجازی نمیدانیم بلکه آن را یک فضای حقیقی میدانیم چون در این فضا زیست و زندگی میکنیم و زمانمان را میگذرانیم و نسبت به آن چیزی که اتفاق میافتد واکنش نشان میدهیم.
مدیر سازمان فضای مجازی سراج در خراسانجنوبی با اشاره به تأثیرات فضای مجازی در زندگی انسان، تبیین کرد: در شرایط فعلی فضای مجازی فضای واقعی ما را تحت تأثیر خود قرار میدهد لذا چنین فضایی با این همه امکانات، زرق و برق و فراگیری نیاز به یک سری امکانات دارد که از مهمترین آن سواد بهرهوری و استفاده از فضای مجازی را بیاموزیم.
داشتن دانش؛ گام اول در بهرهوری و استفاده از فضای مجازی
کسرائینیا گام اول در بهرهوری و استفاده از فضای مجازی را داشتن دانش دانست و گفت: باید بدانیم فضای مجازی چیست و از چه زیرساختهایی تشکیل شده است.
وی داشتن مهارت، دانش و کاربرد را از دیگر بخشهای بهرهوری و استفاده از فضای مجازی عنوان و تبیین کرد: در ایران دانش و مهارت را در نسلها و سنین مختلف داریم اما متأسفانه اطلاعاتی از کاربرد آن ندارند و نمیدانند برای چیست لذا مدل استفاده دچار اشکال می شود.
مدیر سازمان فضای مجازی سراج در خراسانجنوبی حضور در دورههای و محتواهای آموزشی را از ضروریات دانست و تبیین کرد: تفکر انتقادی در سواد فضای مجازی میگوید وقتی با مطلبی مواجه میشویم باید روحیه پرسشگری و انتقادی داشته باشیم یعنی بپرسیم این مطلب از کجا، توسط چه فردی نشر داده شده و آیا رسانه منتشر کننده مورد تأیید است یا خیر.
عدم برخورداری از تفکر انتقادی در زندگی حقیقی و مجازی
کسرائینیا با بیان اینکه زمانی که به این سؤالها پاسخ دهیم میتوانیم بدانیم آیا مطلب مفید است یا خیر، اضافه کرد: متأسفانه تفکر انتقادی را در زندگی حقیقی و زندگی مجازی یاد نگرفتهایم لذا زمانی که موضوعی برای ما ارسال میشود نمیتوانیم خبر درست را از نادرست تشخیص دهیم بنابراین دچار مشکل و لغزش میشویم.
وی تفکر انتقادی را از اصول مهم سواد فضای مجازی دانست و تصریح کرد: باید بیاموزیم در فضای مجازی پرسشگر باشیم و با نگاه انتقادی مطالب را بررسی کنیم.
مبالغه و بزرگنمایی؛ حربه اقناع مخاطب
مدیر سازمان فضای مجازی سراج در خراسانجنوبی با بیان اینکه نکته دوم در بحث رسانه اقناع است، توضیح داد: کانالها، رسانهها، گروهها و افراد و غیره بهدنبال قانع کردن مخاطبان هستند تا از محتوای رسانهای آنها استفاده کنند بنابراین برای اقناع مخاطب از روشهای مختلفی مانند دروغ بزرگ، مبالغه و بزرگنمایی استفاده میکنند.
کسرائینیا تصریح کرد: سواد فضای مجازی میگوید مخاطب باید با این روشها آگاه باشد و بتواند تشخیص دهد اجزای سازنده یک پیام در محتوای رسانهای چیست بنابراین زمانی که مخاطب با سواد فضای مجازی آشنا شود بسیار تلاش میکند و یاد میگیرد که چگونه این اجزا را تشخیص و از یکدیگر تفکیک کند.
لزوم افزایش سواد فضای مجازی
وی افزایش سواد فضای مجازی را از الزامات دانست و عنوان کرد: روز به روز فضای مجازی در حال گسترش و جدیتر در لایههای زندگی رسوخ مییابد بنابراین ناچاریم این ابزار را بشناسیم و نمیتوانیم از مواجهه با این فضا اجتناب و فرار کنیم.
مدیر سازمان فضای مجازی سراج در خراسانجنوبی با بیان اینکه فضای مجازی بیشک در آینده نقش تعیین کنندهتری را در معادلات زندگی انسان خواهد داشت، اعلام کرد: استفاده از فضای مجازی بدون داشتن سواد فضای مجازی مثل این است که کسی پشت فرمان ماشین بنشیند ولی فاقد گواهینامه باشد.
کسرائینیا با تأکید بر اینکه باید برای آموختن فضای مجازی تلاش کنیم، تبیین کرد: این مهم باید از طریق مجموعهها و مؤسسات معتبر انجام شود.
سطح پایین سواد فضای مجازی در کشور و استان
وی با ابراز تأسف از نپرداختن به سواد فضای مجازی در کشور و استان خراسانجنوبی، ابراز داشت: متأسفانه در سطح کشور و استان به این مقوله پرداخته نمیشود و سهم بسیار پایینی در سطح فضای مجازی و سواد رسانهای داریم.
مدیر سازمان فضای مجازی سراج در خراسانجنوبی در پایان خاطرنشان کرد: برای تشخص خبرهای جعلی و غلط از درست بهترین کار رجوع به رسانههای معتبر و استفاده از مرجعهای رسانهای است و این مهم میتواند کمک کند تا اطلاعات درستی را داشته باشیم.
انتهای پیام/4