به بهانه 27 اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی؛

روابط عمومی سازمانی که با رسانه‌ها و مردم در ارتباط نیست، حصاری دور مجموعه خود کشیده‌است

27 ارديبهشت 1398 ساعت 16:52

از بین ۱۰ شغل سخت دنیا، روابط عمومی به عنوان ششمین شغل جهان از نظر تکلف و سختی در نظر گرفته شده است که دارای کارکردهای درون سازمانی و برون سازمانی است.


در عصر ارتباطات و اطلاعات در موقعیتى که جامعه متحول ما رو به سوى تکامل دارد و مدنیت را جست وجو مى‌کند، روابط عمومى از اجزا و عناصر اصلى ارتباطات است و در ایجاد بسترهاى مشارکت ذهنى و عینى نقش نهادى و بنیادى دارد؛ زیرا جنس و ماهیت مجموعه وظایف و فعالیت‌هاى آن به طور عمده ارتباطى، تعاملى و تبادلى است. امر مشارکت با مقوله اطلاع‌رسانى که از مهمترین رویکردهاى روابط عمومى است، آغاز مى‌شود. همچنین، نقش عمده روابط عمومی نزدیک کردن اذهان عمومى به واقعیت در سازمان هاست و هر اندازه ارتباط در روابط عمومی به طور مفید، مستمر و به شکل مؤثرى گسترش یافته باشد، همان اندازه آن فرد، گروه و مؤسسه در دستیابى به اهداف خود موفق‌تر مى‌شوند. از بین ۱۰ شغل سخت دنیا، روابط عمومی به عنوان ششمین شغل جهان از نظر تکلف و سختی در نظر گرفته شده است که دارای کارکردهای درون سازمانی و برون سازمانی است و این صنعت، برای نخستین بار در کشور آمریکا شکل گرفت و در ایران نیز ابتدا در وزارت نفت به وجود آمد که امروزه شکل قوی تر خود را نیز تجربه می‌کند.

روابط عمومی به مثابه قلب تپنده سازمان است که ارتباط اعضاء را برقرار می‌کند
فاطمه آرامجو، سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار خراسان‌تایم مهمترین وظیفه روابط عمومی را ایجاد ارتباط موثر و سازنده با کارکنان، مخاطبین سازمان و جامعه دانست و اظهارداشت:تقویت ارتباطات درون و برون سازمانی، افکارسنجی و نظرسنجی درخصوص عملکرد سازمان، شناسایی نقاط ضعف عملکرد، مشاوره به مدیران و تصمیم گیران سازمان برای رفع نواقص مربوطه و تقویت و تثبیت جایگاه سازمان و موسسه در افکار عمومی و همچنین ایجاد رضایت مردم از دیگر وظایف یک روابط عمومی موثر می‌باشد.
وی با بیان اینکه اگر ما سازمان را به عنوان یک بدن و ساختار زنده و پویا درنظر بگیریم، روابط عمومی به مثابه قلب تپنده سازمان است، تصریح کرد:این قلب تپنده، ارتباط اعضاء را برقرار نموده و بدون آن هیچ یک از عملکردهای سازمان نمود پیدا نمی‌کند و سازمان نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.
آرامجو در خصوص ارتباط روابط عمومی با مردم و رسانه‌ها خاطرنشان کرد:روابط عمومی و رسانه دو بال یک سازمان برای رسیدن به موفقیت هستند که بدون هماهنگی و همراهی یکدیگر نمی‌توانند موفق عمل کنند و لازم و ملزوم‌ یکدیگر بوده و با همپوشانی و همراهی می‌توانند در معرفی سازمان در انظار عمومی و موفقیت آن در تقویت ارتباطات مردمی و خدمت‌رسانی بهتر به مردم اقدام کنند. مردم و مشتریان نیز، سرمایه‌های اصلی هر سازمانی هستند که رضایت آنان مهم‌ترین مولفه برای ادامه حیات سازمان می‌باشد.
سرپرست اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان‌جنوبی افزود:یک روابط عمومی حرفه‌ای، هوشمند و موقعیت‌شناس باید با خلاقیت، دوراندیشی و مخاطب شناسی به شناسایی سلیقه و نیاز مخاطبین پرداخته و با استفاده از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی و فناوری و شناخت کافی سلیقه مخاطبین، به ارائه خدمات و معرفی سازمان خود پرداخته تا بتواند ارتباطات موثر و مستمر را پایه‌گذاری نماید و با پاسخگویی شفاف و به موقع، اعتماد عمومی مردم را نسبت به سازمان و اقدامات و خدمات مربوطه جلب نماید.
وی ادامه داد:متاسفانه هنوز جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها به خوبی شناخته نشده‌است؛ چراکه روابط عمومی، محرم‌ترین شخص به مدیر سازمان بوده و با اطلاعاتی که از جامعه کسب می‌کند، می‌تواند به عنوان یک مشاور در کنار مدیر سازمان به تبیین نقاط قوت و ضعف پرداخته و مدیر را در تصمیم‌گیری و ارائه خدمات مطلوب به مردم و مخاطبین یاری نماید؛ زیرا روابط عمومی با ارتباط دوسویه ازطرفی می‌تواند درخواست و انتظارات مردم را به مدیران سازمان منعکس کند و از سوی دیگر، اقدامات و خدمات دستگاه را به مردم‌ معرفی نماید و در تقویت تعامل و اعتماد نقش ارزنده و موثری داشته باشد.
آرامجو خاطرنشان داشت:عملکرد حرفه‌ای مدیران و کارکنان روابط عمومی و همچنین تغییر نگاه مدیران به این حوزه به عنوان ظرفیتی بی‌نظیر در کنار مدیر سازمان، می تواند به تثبیت جایگاه روابط عمومی‌ها کمک کند.

روابط عمومی همانند ویترینی است که خروجی سازمان را به آحاد جامعه نشان می‌دهد
حامد عارفی‌نیا، ارشد ژنتیک و اصلاح نژاد حیوان و رئیس روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان در گفت و گو با خبرنگار خراسان‌تایم با بیان اینکه همه انسان ها به برقراری ارتباط نیازمندند و حتی پیامبران ما نیز بزرگترین نمونه‌های ارتباطات گسترده کلامی و عملکردی بودند، اظهارداشت:فرآیند در نظام ارتباطی به گونه‌ای است که همه انسان‌ها به اجتماعات رو آورده و به ارتباط و روابط عمومی محتاج بودند حتی در گذشته نیز مردم به وسیله آتش، دود و سنگ با هم ارتباط برقرار می‌کردند. امروزه نیز نظام های ارتباطی با زندگی ما عجین شده است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی همانند ویترینی است که خروجی سازمان را به آحاد جامعه نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد:روابط عمومی در درون سازمان، به دنبال ایجاد روحیه خلاقیت و پویایی افراد بوده و به عنوان حلقه ارتباط بین مردم و سازمان تلقی می‌شود که با رسانه‌ها درارتباط مستقیم است.
عارفی‌نیا در خصوص وظایف روابط عمومی در جامعه گفت:در سطح جامعه روابط عمومی وظایف مختلفی از جمله؛ برنامه ریزی ارتباطات راهبردی و تاکتیکی، مدیریت تولید و نظارت اطلاعات در راستای انعکاس اخبار، تبیین عملکرد سازمان در رسانه ها و مطبوعات، مدیریت مصاحبه‌های مطبوعاتی، نظارت بر تولید مراسم و ارتباطات سازمانی، ایجاد تعامل سازمانی در جهت ارتباط بهتر مردم و مسئولین و کمک به ایجاد حس پویایی و خلاقیت در جهت رشد و توسعه سازمانی را نیز برعهده دارد.
وی ادامه داد:توجه جدی به مقوله روابط عمومی، پویایی و تحرک را به دنبال دارد و زمانی که ما این ساختار توانمند را ایجاد کرده و هویت کافی را به آن دادیم، فعالان این عرصه و مسئولان باید وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند تا پیشرفت در امور حاصل شود.
رئیس روابط عمومی جهاد کشاورزی به علاقمندان به این عرصه توصیه می‌کند که صبر، حوصله و تخصص‌های علمی و کاربردی کافی داشته باشند و با مردم، رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در تعامل باشند و افزود:ما در دوره گذار فرهنگی به سر می‌بریم که استفاده از ابزارهای ارتباطی، پیچیدگی رفتاری خاصی را برای همه به وجود آورده است و از طرفی لزوم ایجاد روابط سالم، چه در عرصه سازمانی و فردی و درون خانواده‌ای و چه در عرصه منطقه‌ای، ملی و بین المللی، بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین باید خود را در زمینه‌های مختلف به ابزارهای روابط عمومی، مجهز کرده و با افزایش سواد رسانه‌ای در آحاد جامعه، در پیگیری و ایفای نقش روابط عمومی نیز کمک کنیم.
وی تصریح کرد:در خصوص ایجاد روابط عمومی، در کشور ما اقدامات خوبی انجام شده است و فضا برای اقدامات جدی‌تر به منظور گسترش آن، از طریق ارسال دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها وجود دارد و در این بین، مسئولین از طرق آسیب شناسی در زمینه روابط عمومی، می توانند نقش به سزایی در توانمندسازی و نهادینه شدن آن داشته باشند.

روابط عمومی سازمانی که با رسانه‌ها و مردم در ارتباط نیست، حصاری دور مجموعه خود کشیده‌است
حامد کاظمی‌تبار، مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز در گفت و گو با خبرنگار خراسان‌تایم با اشاره به اینکه روابط عمومی به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مدیران است، اظهارداشت:این حرفه یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر هر سازمانی است تا بتواند علاوه بر مدیریت افکار عمومی، فعالیت‌ها و رفتار سازمانی در قبال جامعه را مدیریت کند. پس نقش روابط عمومی به خصوص در عصر جدید که سازمان‌ها نیاز ویژه‌ای به افکارسنجی و نظرسنجی‌های عمومی دارند، به عنوان قلب تپنده هر مجموعه که نشان دهنده حیات آن است اهمیت دارد.
وی مهمترین وظیفه روابط عمومی را اطلاع‌رسانی شفاف به مردم دانست و افزود: دریافت نظرات مردمی و انتقال آن به مدیران نیز به رفتار سازمانی جهت می‌دهد.
کاظمی‌تبار تصریح کرد:قطعا روابط عمومی سازمانی که با رسانه‌ها و مردم در ارتباط نیست، حصاری دور مجموعه خود کشیده و هیچ یک از فعالیت‌های آن مجموعه، به گوش مردم نخواهدرسید.
مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف، موفقیت در روابط عمومی عصر جدید را به معنای تعامل درون سازمانی و برون سازمانی و استفاده مطلوب، بهینه و به موقع از ابزارهای رسانه‌ای جدید دانست و گفت:اهمیت جایگاه روابط عمومی هنوز برای بسیاری از مدیران روشن نیست و اغلب، روابط عمومی‌ها را یک بازوی مشورتی که قدرت رسانه و مردم در اختیار اوست نمی‌دانند.

روابط عمومی پیشانی سازمان محسوب می‌شود
جمشید سورگی، ارشد روان شناسی، مدرس دانشگاه، مشاور استاندار و مدیر روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان، با بیان اینکه کمیته‌امداد در واقع به مثابه یک دولت کوچک است، اظهارداشت:فعالیت‌های فرهنگی برای خانواده‌های تحت حمایت با بیش از ده‌ها طرح و برنامه، ساخت مسکن و تعمیرات منازل مسکونی مددجویان، برنامه‌های عریض و طویل حوزه حمایت، بهداشت و سلامت و همچنین اهتمام ویژه امداد در خصوص فعالیت‌های حوزه اشتغال و خودکفایی مددجویان، تسهیلات بدون بهره، نظارت مستمر، کاریابی و بازاریابی، بیمه مشاغل و سیاست‌های تشویقی کارفرمایان، بال‌های حمایتی امداد را نیز تشکیل می‌دهند و همچنین حوزه وسیع توسعه مشارکت‌های مردمی با بیش از سی طرح و برنامه برای استفاده از ظرفیت خیرین و کمک‌های مردمی برای کمک بهتر و بیشتر به محرومین از جمله دیگر وظایف کمیته‌امداد است.
وی با اشاره به اینکه کار روابط عمومی در مجموعه امداد بسیار متفاوت با دستگاه‌های دیگر است، افزود: حجم فراوان برنامه‌ها و فعالیت‌ها، لزوم اطلاع رسانی صحیح و ارتباط مستمر و تنگاتنگ با تمامی رسانه‌ها، حساسیت‌ها و ملاحظات ویژه در صیانت از حقوق و آبروی مددجویان محترم، کار در روابط عمومی امداد را فوق‌العاده سخت و طاقت‌فرسا نموده است.
سورگی، روابط عمومی را پیشانی هر سازمان دانست و ادامه داد:عملکرد حساب شده، کارشناسانه، علمی، ارتباط موثر با رسانه‌ها، مردم، گروه‌های مخاطب، مدیران و همکاران می‌تواند نام سازمان را در صدر قرار داده و اعتماد عمومی به سازمان را نیز افزایش دهد. ازطرفی، عملکرد ضعیف آن نیز می‌تواند تبعات جبران ناپذیری را برای سازمان به دنبال داشته باشد.
مدیر روابط عمومی کمیته امداد استان در خصوص ارتباط روابط عمومی با رسانه ها و مردم، گفت:امداد همواره ارتباط نزدیک، تنگاتنگ، مستمر و صادقانه ای با تمامی رسانه‌ها داشته و همواره سعی در استفاده حداکثری از ظرفیت ارزشمند رسانه‌ها دارد. نگاه امداد به تمام رسانه‌ها نگاهی فراجناحی است و آنان را بعنوان خیرین رسانه ای، همانند همکاران امدادگر خود قلمداد می‌کند. ما نیز معتقدیم که خبرنگاران و رسانه‌های مختلف، پل ارتباطی امداد، مردم، خیرین و نیکوکاران هستند و تاکنون مشکلات زیادی از خانواده های نیازمند بوه اسطه پیگیری‌ها، اطلاع‌رسانی‌ها و انعکاس صحیح و دغدغه‌مند گزارشات رسانه‌ای، حل شده است.
وی به علاقمندان این عرصه برای رسیدن به موفقیت، توصیه کرد:مطالعه زیاد و کسب دانش روابط عمومی، تسلط بر شرح وظایف سازمانی، بخشنامه ها، استفاده از تجربیات پیشکسوتان روابط عمومی، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، تقویت روحیات اخلاق مدارانه به ویژه صداقت و برخورد صمیمی و دوستانه با همکاران، مردم و مراجعین، ارتباط مستمر با اصحاب رسانه و علاقه نسبت به کار روابط عمومی نیز قسمت کوچکی از دنیای بزرگ روابط عمومی است که تقویت هرکدام از این موارد، فرد را به سمت موفقیت بیشتر خود و سازمان سوق می‌دهد.
سورگی نگاه سنتی و سطحی برخی مدیران و سازمان‌ها به مقوله ارتباطات، تبلیغات و روابط عمومی را از مهم‌ترین آسیب‌های حوزه روابط عمومی دانست و تصریح کرد:با قاطعیت می‌توان گفت مدیرانی که در سوابق و کارنامه فعالیت خود، کار و تجربه روابط عمومی را داشته اند از موفقیت‌های چشمگیری در مقایسه با سایر مدیران برخوردار هستند و این از مهم‌ترین محاسن کار در روابط عمومی است.


انتهای پیام/4


کد مطلب: 22438

آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/news/22438/روابط-عمومی-سازمانی-رسانه-ها-مردم-ارتباط-نیست-حصاری-دور-مجموعه-خود-کشیده-است

خراسان تایم
  http://www.KhorasanTime.ir