اتصال بیرجند به شبکه ریلی در قالب کنسرسیوم دنبال میشود
26 شهريور 1398 ساعت 11:45
استاندار خراسان جنوبی گفت: برای اتصال بیرجند به شبکه ریلی، کنسرسیومی (شراکت) متشکل از پنج شرکت ملی در نظر گرفته شده که مسئولیت انجام مراحل مختلف از جمله مطالعه، تملک اراضی، مسیر زیرسازی، ریلگذاری، ایجاد ایستگاهها و راهاندازی را برعهده دارد.
به گزارش گروه اقتصادی خراسانتایم به نقل از ایرنا، محمدصادق معتمدیان افزود: در ارتباط با آغاز عملیات اجرایی راه آهن در استان چندین سال است که قولهایی داده شده اما تا کنون به سرانجام نرسیده است .
وی احداث راهآهن را طرح منطقهای اتصال چابهار به سرخس و جزو سند توسعه دانست و اظهار داشت: عملیات اجرایی قطعات مختلف چابهار - زاهدان، زاهدان - زابل، زابل - بیرجند و گناباد - بیرجند در استانهای خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان آغاز شده و در حال انجام است و تنها استانی که هیچ گونه عملیات اجرایی نداشته، خراسان جنوبی است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: این در حالی است که برخی اعلام کردهاند در گذشته این پروژه کلنگزنی شده است که این موضوع را تکذیب میکنم زیرا معتقدم نباید اطلاعات غلط به مردم داد.
وی بیان کرد: سه پروژه در حوزه راهآهن امسال نهایی شد از جمله اینکه عملیات اجرایی خط آنتنی به طول ۷۱ کیلومتر که فردوس در خراسان جنوبی را به شبکه بافق - مشهد متصل میکند در سفر امسال وزیر راه و شهرسازی به استان آغاز شد.
معتمدیان گفت: تکمیل زیرساختهای این پروژه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
وی به پروژه دوم راهآهن شامل قطعه ۳۲ کیلومتری مسیر بیرجند - قاین اشاره کرد و افزود: مراحل مطالعه و مناقصه این پروزه انجام و شرکت ویسا برای انجام این قطعه انتخاب شده است که در حال انعقاد قرارداد هستند.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در یکی از سفرهای مقامات کشوری به استان کلنگزنی و شروع عملیات اجرایی این پروژه از بیرجند به قاین انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه برای اتصال بیرجند به شبکه ریلی هدفگذاری جدید کردهایم افزود: دولت دوازدهم قطعه بیرجند - یونسی را در دستور کار قرار داد و در شورای اقتصاد و دولت نیز تصویب شد.
معتمدیان اظهار داشت: در این زمینه کنسرسیوم متشکل از پنج شرکت ملی در نظر گرفته شده است و در مجموع چهار هزار میلیارد ریال اعتبار موردنیاز است که از این مبلغ ۹۰ درصد توسط کنسرسیوم ( ۷۰ درصد منابع صندوق توسعه ملی و ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم) و ۱۰ درصد از محل منابع مالی دولت (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به نمایندگی از دولت) تامین خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این زمینه پنج بانک به عنوان بانکهای عامل تعیین میشوند و مسئولیت پرداخت وامهای صندوق توسعه ملی را برعهده خواهند گرفت.
وی گفت: در برنامه زمانبندی چهار ساله مسیر بیرجند به یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر مطالعه، طراحی، تامین مالی و اجرا میشود و بعد از اتمام هشت سال دوره بازپرداخت وام شرکتهای کنسرسیوم به اضافه چهار سال زمان اجرای پروژه در مجموع بعد از ۱۲ سال مالکیت کامل راه آهن به دولت باز میگردد.
برنامه استفاده بیشتر از ظرفیت فعلی راهآهن
نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که از ظرفیت فعلی راهآهن استان در شهرستانهای طبس و بشرویه در زمینه باری و مسافری نیز بیشتر استفاده کنیم.
وی از سفر مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی به استان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در این سفر به دو بخش توسعه راهآهن و استفاده از ظرفیتهای موجود ریلی استان پرداخته خواهد شد.
وی بر لزوم توسعه صادرات و ارسال محصولات تولیدی خراسان جنوبی با استفاده از ظرفیت راهآهن در استان تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال در محصولاتی از قبیل کاشی، سرامیک، سیمان، زغالسنگ و سایر محصولات که به صورت زمینی به کشورهای افغانستان، پاکستان و عراق صادر میشود دنبال این هستیم ساز و کاری فراهم شود تا از ظرفیت راهآهن استفاده کنیم تا هزینه تمام شده کالاها کاهش یابد.
معتمدیان تصریح کرد: خراسان جنوبی این قابلیت را دارد به دلیل اینکه در مسیر شاهراه ارتباطی چند استان دیگر قرار دارد و ۲ کریدور اصلی کشور از این استان عبور میکند.
وی با بیان اینکه مسافربری با قطار باید در استان توسعه یابد گفت: توسعه و گسترش به این معنا که باید به سمت فعال کردن بخش گردشگری پیش رفت.
استاندار خراسان جنوبی افزود: قطار مسافربری استانهایی مانند هرمزگان، کرمان، یزد، خراسان رضوی، فارس و اصفهان روزانه از اقصا نقاط جنوب و جنوبی شرقی از مسیر طبس عبور میکند در صورتی که شاهد کمترین استفاده از این ظرفیت هستیم.
وی بیان کرد: واگنهای محلی استان نیز بسیار محدود است که به نظر میرسد مردم استقبال نکردهاند و رونق این بخش نیاز به اطلاعرسانی و تبلیغات گستردهتر دارد.
وی گفت: اکنون تعداد قطارهای مسافری طبس هر چهار روز یک بار به سمت تهران حرکت دارد که رایزنیهای لازم برای افزایش قطار حتی به استانهای دیگر نیز انجام میشود.
معتمدیان افزود: بایستی شرایطی در استان فراهم شود تا تورهای گردشگری بتوانند گردشگران را یک تا ۲ روز در استان نگه دارند چون تلاقی تمام خطوط راهآهن جنوب و جنوب شرق کشور و بعضا استانهای مرکزی مانند فارس در خراسان جنوبی است.
وی اظهار داشت: به نظر میرسد در این زمینه زیاد ورود نداشتهایم و مقداری غریبه هستیم در حالی که مرکزیت راهآهن شرق کشور در خراسان جنوبی و شهرستان طبس است.
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ساختارهای بهرهبرداری راهآهن در کشور منطقهای است اظهار داشت: خراسان جنوبی جزو سه استان برتر از نظر راهآهن شرق محسوب میشود.
وی گفت: تلاش داریم استفاده از ظرفیت راهآهن را به بخش خصوصی، گردشگری، صنعت و معدن معرفی کنیم چراکه امکان اتصال به مرز سرخس، کشور پاکستان و کشور عراق در غرب را داریم.
وی تصریح کرد: تاکنون از ظرفیتهای بالقوه راهآهن در استان استفاده نشده اما مطالعاتی در حال انجام است که با حضور مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی و مشارکت بخش خصوصی بتوانیم از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.
کمیته راهبردی محصولات استراتژیک راهاندازی شد
استاندار خراسان جنوبی در ادامه گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره حضور دلالان و واسطهگران در بخشهای کشاورزی، صنعتی و سایر بخشها گفت: در خرید محصولات خام استان برنامه سلبی نداریم بلکه باید اقدامات ایجابی انجام داد یعنی صنایع فرآوری در استان ایجاد شود تا کشاورز و تولیدکننده مجبور نشود محصول خود را برای فروش در اختیار دلال و واسطهگر قرار دهد.
وی افزود: فرآوری برخی محصولات استراتژیک استان از سالهای قبل آغاز شده اما خیلی کم و تقریبا زیر ۱۰ درصد است.
معتمدیان تاکید کرد: تمرکز ما بر ایجاد صنایع فرآوری در خراسان جنوبی است و در این زمینه کمیته راهبردی محصولات استراتژیک در استان راه اندازی شده است که بخشهای دولتی، خصوصی، دانشگاهی و بنیاد نخبگان در این خصوص فعالیت خواهند داشت تا سود، عواید و ارزش افزوده محصولات استان به جیب تولیدکنندگان و مردم برسد.
محدودیتی برای بازسازی مناطق سیلزده وجود ندارد
وی ادامه داد: در زمینه ساخت واحدهایی که در سیل امسال تخریب شد، در استان هیچ محدودیتی نداریم اما از ناحیه خیلی از افراد استقبال لازم نشده است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: در روستای «شیرگ آقا» شهرستان سربیشه بحث جابه جایی یا انتقال روستا مطرح است چون در مسیل قرار دارد و ساخت و ساز در محیط کنونی خیلی به مصلحت نیست.
وی بیان کرد: اگر تمامی اهالی روستا موافق باشند جابه جایی انجام خواهد شد در حالی که تعدادی از اهالی مخالفت کرده و نظر به جانمایی مسکن خود دارند.
معتمدیان اظهار داشت: راهکار اصلی این است همه اهالی روستا موافق انتقال شوند و تعهد محضری بدهند چراکه انتقال روستا، امکانات، زیرساختها و سایر موارد هزینهبر و زمانبر است و مردم اگر همکاری نکنند کار پیش نمیرود.
وی افزود: ستاد مدیریت بحران قبل از شروع بارندگیها و به زودی در استان تشکیل خواهد شد تا با اقدامات و تمهیدات ویژه، بتوان جلوی خسارتهای احتمالی سیل و بارندگی را در سال جاری گرفت.
استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: تجربه کشور در سیل اخیر نشان داد بیشتر خسارتهایی که به هموطنان ما وارد شد به خاطر ساخت و سازهایی بود که در مسیل سیل و رودخانهها احداث شده بود.
وی با بیان اینکه نظارت بر ساخت و ساز در مسیر سیل و رودخانههای استان شدت مییابد گفت: همچنین به هماستانی ها توصیه میکنیم از هر گونه ساخت و ساز در مسیر و حریم رودخانهها پرهیز کنند تا شاهد اتفاقاتی مانند سیل اخیر نباشیم.
موضوعات استان از زوایای مختلف تحلیل شود
استاندار خراسان جنوبی همچنین گفت: در انتشار اخبار نباید سلیقهای عمل کرد که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در این زمینه مرجع و حرفهای عمل میکند.
معتمدیان بر لزوم برگزاری نشستها و میزگردهای تخصصی در استان تاکید کرد و افزود: موضوعات مربوط به استان باید از ابعاد و زاویههای مختلف تبیین و موشکافی شود.
انتهای پیام/4
کد مطلب: 23950
آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/news/23950/اتصال-بیرجند-شبکه-ریلی-قالب-کنسرسیوم-دنبال-می-شود