به گزارش گروه اقتصادی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری تسنیم، در حال حاضر 3400 نقطه حادثهخیز در کشورمان وجود دارد و وضع حدود 1500 نقطه، بحرانی است. بررسیهای آماری نشان میدهد طی سه سال اخیر 8 هزار و 700 نفر از هموطنان در نقاط حادثه خیز جادههای کشور بر اثر تصادف جان خود را از دست دادهاند؛ آماری که نه تنها به لزوم بررسی مشکلات جادهای بلکه به اصلاح فنی و کارشناسی این نقاط حادثه خیز تاکید دارد.
در این زمینه کارشناسان فنی معتقدند اگر تنها فقط ده درصد نقاط حادثه خیز اصلاح و نواقص آن برطرف شود 31 درصد از حوادث منجر به فوت جادهای کمتر میشود که اگر از بعد انسانی و سلامتی آن بگذریم از نظر اقتصادی دستاورد بسیار بالایی برای جامعه است.
براساس اطلاعات و برررسیهای موجود استانهای شمالی، غربی و مرکزی بیشترین نقاط حادثه خیز را دارد بنابراین گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای هم اعلام کرده است برای رفع مشکل نقاط حادثه خیز 6 هزار و 300 میلیارد تومان نیاز است که حدود شش سال هم زمان میخواهد تا نقاط حادثه خیز جادههای کشور اصلاح شود.
مسئولان مربوطه در گام اولیه با استفاده از امکانات فنی و فضای مجازی در سامانه جدید پلیس راهور به صورت آنلاین و لحظهای همه نقاط حادثه خیز را نمایش میدهند و نقاط قرمز در این سامانه، پرتصادف و نقاط نارنجی هم کم تصادف معرفی شدهاند تا رانندگانی که قصد تردد در این نقاط را دارند با دقت بیشتری رانندگی کنند.
اما با توجه به گستردگی مشکلات و همچنین وسعت بالای کشورمان این سیاست مقطعی بوده و به هرحال لازم است فکری اساسی برای رفع مشکلات موجود داشته باشیم.
رشد 92 درصدی تصادفات دراستان خراسان جنوبی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی در شورای راهبری تصادفات خراسان جنوبی با اشاره به رفع اشکالات 2 نقطه حادثه خیز استان تا دهه فجر امسال گفت: درحال حاضر 8 میلیارد تومان قرارداد فعال در نقاط پر تصادف استان وجود دارد.
جعفر شهامت اظهار داشت: با توجه به آمارهای پزشکی قانونی از تصادفات استان، در فروردین ماه امسال رشد 92 درصدی تصادفات استان را شاهد بودهایم.
وی با بیان اینکه تصادفات استان در 3 ماهه نخست امسال به 82 درصد رسیده است افزود: در این راستا در حال حاضر در 6 ماهه امسال 38 درصد رشد را شاهد هستیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بر اساس آمار شدت رشد تصادفات در 6 ماه نخست امسال کنترل شده است بیان کرد: امید است این آمار تا پایان سال به نقطه صفر تبدیل شود.
شهامت با بیان اینکه تصادفات زنجیرهای در 6 ماه دوم سال گذشته بیشتر بوده است تصریح کرد: اجرای باند دوم در کاهش تصادفات رخ به رخ اثرگذار است اما حوزه راهداری نیز با اقدامات کم هزینه به دنبال کنترل تصادفات است.
وی از تکمیل و بروز رسانی علایم رانندگی و تابلوهای راهنمایی تا 2 ماه آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: این تغییرات به خصوص در نیمه جنوبی استان بیشتر محسوس خواهد بود.
رفع اشکالات 2 نقطه حادثه خیز استان تا دهه فجر امسال
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان جنوبی از آغاز ساخت استراحتگاههای موقت در محورهای استان در آینده نزدیک و پس از برگزاری مناقصه خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر 4 مرکز معاینه فنی در استان وجود دارد و 22 درصد خودروها در این مراکز رد میشود که بیشتر در بحث تست ترمز و آلایندگی مشکل دارند.
شهامت با اشاره به رفع اشکالات 2 نقطه حادثه خیز استان تا دهه فجر امسال اظهار داشت: درحال حاضر 8 میلیارد تومان قرارداد فعال در نقاط پر تصادف استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه برای تقویت مبلمان راههای کویری از تمام ظرفیتها استفاده میشود افزود: باید سیستم پایش تصادفات ایجاد شود چون با این پایش پاسخی برای اینکه چقدر اقدامات انجام شده اثرگذار بوده و هزینهها در این حوزه چه میزان تاثیر دارد یا الگوی تصادفات در طول زمان چه تغییری داشته به دست میآید.
ضرورت تسریع در تدوین طرح جامع ترافیکی بیرجند
محمدعلی جاوید شهردار بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: اگر منابع مالی داشته باشیم معابر خوبی خواهیم داشت چراکه نصب هر چراغ هوشمند 600 میلیون تومان هزینه دارد بنابراین با احتساب 104 تقاطع در شهر بیرجند اجرای این طرح هزینه زیادی خواهد داشت که با بودجه و اعتبارات موجود امکان ورود به این موضوع وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته از محل جرایم رانندگی ماده 23، کل مبلغ تخصیص یافته 100 میلیون در قالب اسناد خزانه سه ساله بوده است گفت: اجرای برخی از راستگردها منوط به تملک است که اکثر آن در اختیار دستگاههای دولتی است و در صورت همکاری میتوانیم این امر را اجرایی کنیم.
شهردار بیرجند با بیان اینکه راهاندازی پیستهای اتومبیلرانی و موتورسواری در شهر کویری بیرجند الزامی است افزود: این امر در کاهش بسیاری از تصادفات اثرگذار است.
جاوید با بیان اینکه باید هرچه سریعتر طرح جامع ترافیکی شهر بیرجند تدوین شود یادآور شد: به تازگی موافقت نامهای با مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون تومان بین شهرداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی مبادله شده که امیدواریم تخصیص داده شود.
بیشترین آمار تصادفات در محورهای بیرجند_ نهبندان_ زاهدان ثبت شده است
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: توانایی خواندن پلاک را میتوان محوریترین توانمندی برای نظارت و ثبت تخلفات مکانیزه وسایط نقلیه دانست و همانطور که میدانیم تخلفات وسایط نقلیه انواع متعدد دارند که برای تشخیص هر یک از این تخلفات به صورت مکانیزه، ابزارها و تجهیزات متفاوت و متنوعی مورد نیاز است.
سرهنگ علیرضا رضایی افزود: برای مثال هریک از تخلفات سرعت غیرمجاز، اضافه بار، ورود به محدوده غیرمجاز، عدم پرداخت عوارض، توقف غیرمجاز و… با ابزارهای متفاوتی سنجیده شده و تشخیص داده میشوند. با این وجود یک جزء ثابت در کنار کلیه سامانههای مکانیزه ثبت تخلفات، توانایی خوانش پلاک است از این رو سامانه پلاک خوان از اهمیت خاصی در این حوزه برخوردار است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از وجود 69 سامانه ثبت تخلف سرعت در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 53 سامانه آماده به کار است و 16 سامانه نظارتی و کنترلی برون شهری و 30 سامانه ثبت تخلف سیار در استان وجود دارد.
رضایی عنوان کرد: سالانه 17 تا 18 هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست میدهند.
وی با اشاره به اینکه در 10 سال گذشته در حوادث رانندگی 210 هزار نفر فوت کردند افزود: در حوادث رانندگی هر 31 دقیقه یک نفر فوت میکند.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی 150 هزار دستگاه وی نقلیه وجود دارد بیان کرد: در سال 97، 22 هزار گواهینامه صادر شده است.
روزانه 18 نفر در تصادفات استان مجروح میشوند
رضایی با اشاره به سال گذشته 1.4 متوفیان رانندگی سهم خراسان جنوبی بوده است تصریح کرد: در مجموع تاکنون 212 نفر در تصادفات درون و برون شهری استان فوت کردند که از این تعداد 190 نفر در حوزه برون شهری و 21 نفر در حوزه درون شهری بودند.
وی با اشاره به اینکه 4 هزار و 242 نفر در تصادفات استان مجروح شدند خاطرنشان کرد: این امر نشان میدهد روزانه 18 نفر در تصادفات استان مجروح میشوند.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 55 درصد تصادفات رانندگی در شهرستانهای قاین، طبس و نهبندان اتفاق افتاده است یادآور شد: در محورهای بیرجند_ نهبندان_ زاهدان بیشترین آمار تصادفات را شاهد هستیم.
رضایی با اشاره به اینکه محورهای روستایی خراسان جنوبی نیز در حادثه است اظهار داشت: در بحث متوفیان برون شهری نیز 41 درصد متوفیان مربوط به خودروها هستند.
بیش از 12 هزار تخلف رانندگی در استان خراسان جنوبی ثبت شد
وی با اشاره به اینکه در تصادفات درون شهری، 57 درصد متوفیان شهری موتورسواران و سپس عابرین پیاده هستند افزود: همچنین 53 درصد متوفیان برون شهری بومی و 47 درصد غیر بومی هستند.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در تصادفات اکثر متوفیان بومی هستند گفت: در تصادفات برون شهری 63 درصد تصادفات در جاده های اصلی و 30 درصد در جاده های روستایی بوده است.
رضایی با اشاره به اینکه از مجموع تصادفات، 43 درصد در جاده های روستایی بوده است بیان کرد: در تصادفات درون شهری، 57 درصد تصادفات مربوط به موتورسواران و 21 درصد مربوط به عابرین پیاده بوده است.
31 درصد تصادفات مربوط به واژگونی است
وی با اشاره به اینکه در بحث واژگونیها 31 درصد تصادفات مربوط به واژگونی است اما در خراسان جنوبی 50 درصد حوادث درون شهری واژگونی است که 87 نفر بر اثر واژگونی فوت کردند.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: در بحث برآورد هزینههای حوادث امسال در سطح استان اگر میتوانستیم مدرسه بسازیم میتوانستیم با یک میلیارد تومان 339 باب مدرسه بسازیم، 679 دستگاه دوربین میتوانستیم نصب کنیم.
رضایی با بیان اینکه در بحث سهم تقصیر سازمان 112 مورد سهم سازمانها لحاظ شده است اظهار داشت: اعتبار ماده 23 واگذار نشده است اما هفت درصد اعتبارات در سال 97 به استان واگذار شده است.
وجود 27 نقطه حادثهخیز برون شهری در استان
وی با بیان اینکه روزانه 2 هزار و 477 راننده متخلف اعمال قانون میشوند بیان کرد: در بحث توقیف وسیله نقلیه 2 هزار و 741 خودرو توقیف شده است و گواهینامه 395 راننده متخلف ضبط شده است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از وجود 69 سامانه ثبت تخلف سرعت در استان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد 53 سامانه آماده به کار است و همچنین 16 سامانه نظارتی و کنترلی برون شهری و 30 سامانه ثبت تخلف سیار داریم.
رضایی به نقاط حادثه خیز اشاره کرد و گفت: در بحث نقاط حادثه خیز که شناسنامه دار هستند 27 نقطه برون شهری داریم که 9 نقطه برطرف شده 18 نقطه اصلاحات آشکارسازی انجام و 49 نقطه مستعد حادثه شناسایی شده که نیاز به اقدامات اساسی دارد.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: در بحث نقاط حادثه خیز درون شهری نیز 24 نقطه حادثه خیز وجود دارد که 9 مورد رفع و 15 مورد اصلاح نشده هستند.
رضایی به دلایل افزایش تصادفات اشاره کرد و یادآور شد: افزایش تردد و عبور و مرور در ایام عید، خسارت ناشی از سیلهای آخر سال گذشته و فروردین و اردیبهشت 98، افزایش قیمت حاملهای سوخت در افغانستان و قاچاق سوخت و افزایش تصادفات، افزایش قیمت پروازهای داخلی و خارجی و مشکلات ناشی از آنها و مشکلات اقتصادی و معیشتی و گرانیها و عدم تمرکز رانندگان از جمله دلایل افزایش تصادف هستند.
وی به درخواستهای پلیس راه اشاره کرد و گفت: تهیه نقشه راه برای برطرف کردن نقاط حادثه خیز و اشکالات و نواقص فنی و مهندسی جادهها، تسریع در رفع مشکلات به وجود آمده ناشی از سیلابهای فروردین و اردیبهشت ماه و بازگشایی محور نهبندان_ شهداد_کرمان، افزایش لاینهای عبوری و خروجی شهر بیرجند به سمت مشهد، اصلاح هندسی سه کیلومتر اول تفرجگاه بند امیرشاه و تسریع در رفع نقاط حادثه خیز و نقاط مستعد حادثه از جمله درخواستهای ما است.
رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به درخواستهای درون شهری پلیس یادآور شد: توجه به مقوله ترافیک و رفع مشکلات ناشی از آن از طرف شهرداران، تهیه و نصب تجهیزات هوشمند کنترل ترافیک در معابر درون شهری و اجرای سریع و به موقع مصوبات شورای ترافیک استان و شهرستانها از جمله درخواستهای پلیس در حوزه درون شهری است.
انتهای پیام/4