راه‌های برون رفت از ‏مشکلات در آموزش عالی است

12 دی 1398 ساعت 16:51

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: از اهداف دانشگاه در نسل‌‏های مختلف آموزش همراه با فرهنگ است و راه‌های برون رفت از ‏مشکلات به معنای اعم در آموزش عالی است.


به گزارش گروه اجتماعی خراسان‌تایم به نقل از خبرگزاری تسنیم، احمد خامسان در سومین نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی منطقه 9 کشور که در دانشگاه بیرجند برگزار شد، اظهار داشت: از اهداف دانشگاه در نسل‌‏های مختلف آموزش همراه با فرهنگ است. 
وی با بیان اینکه دانشگاه‌های منطقه 9 در یک بافت همگون فرهنگی قرار دارند افزود: ‏یک سال گذشته مجموعه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند اکثر آئین‌نامه‌ها و شیوه نامه‌ها را براساس سیاست‌ها و ‏برنامه‌های جدید به روزرسانی کرده است. ‏
رئیس دانشگاه بیرجند یادآور شد:‌ باید تجربیات آموزشی و فرهنگی را در قالب داخل سازمانی و برون سازمانی به همدیگرانتقال دهیم ‏چرا که رقیب هم نیستیم و لازم است از این نشست‌ها برای انتقال فرهنگ و آموزش استفاده کنیم. ‏

آموزش، رکن اساسی توسعه است
خامسان با اشاره به اینکه افتخار می‌کنیم در بیرجند و منطقه خراسان جنوبی از لحاظ آموزش عالی چیزی کم ‏نداریم خاطرنشان کرد: معتقدیم آموزش، رکن اساسی توسعه است. ‏
وی با بیان اینکه در گذشته مصطلح بود که صادرات این منطقه معلم است ادامه داد: امروز معتقدیم راه‌های برون رفت از ‏مشکلات به معنای اعم در آموزش عالی است.
رئیس دانشگاه بیرجند افزود: امیدواریم در دانشگاه نقش اصلی خود یعنی فرهنگ به ‏همراه آموزش و پژوهش را توسعه دهیم و این با همدلی و همراهی همه همکاران محقق می‌شود.‏

استعدادهای درخشان  بین دانشجویان و هیئت علمی دانشگاه
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند نیز در این جلسه عنوان کرد: مفتخر هستیم که استعدادهای ‏درخشانی با محوریت مدیران بین دانشجویان و هیئت علمی دانشگاه داشته‌ایم.‏
محسن آیتی یادآور شد: استعدادهای درخشان رتبه تک رقمی کشور در سنوات و در المپیادهای گوناگون داشته‌ایم و  امیدوارم با برنامه‌‏ریزی‌های دقیق به اهداف بلند مدت آموزشی برسیم. ‏
وی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف دانشگاه عنوان کرد: باید شیوه نامه منظم و مشخصی برای آموزش و پژوهش ‏صادر شود.‏
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه بیرجند یادآور شد: در دانشگاه بیرجند سامانه یکپارچه آموزشی صدف راه‌اندازی شد و لازم است دانشگاه‌ها براساس یک برنامه ‏جامع و یکپارچه به سوی اهداف پیش روی نظام آموزشی حرکت کنند.
آیتی خاطرنشان کرد: منشور ‏اخلاقی اساتید دانشگاه بیرجند نیز رونمایی شده و گا‌م‌های خوبی در این زمینه برداشته شده تا به یک نظام نامه قوی برسیم. ‏

از استانداردهای فرهنگی، اخلاقی  و آموزشی کوتاه نیاییم
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر این نشست نیز با اشاره به اینکه الان وضع بحرانی ‏است و باید تصمیمات هم بر همین اساس اتخاذ شود افزود: نباید از استانداردها کوتاه بیاییم، استاندارد در حوزه دانشجویی، محیط ‏دانشگاه و کیفیت کلاس و درس حق همه دانشجویان است.
پیش قدم، بیان کرد:  برای رسیدن به استاندارهای آموزشی، هیئت علمی باید ‏آموزش و پژوهش را به ‌هم پیوند دهد و ارتباط متقابل بین آنها برقرار کرد.
وی گفت: انتخاب استاد نمونه یعنی در کلاس و ‏آموزش طرح نو و به روز داشته باشد و تألیفات و داشتن کتاب نشانه نمونه بودن نیست چرا که کتاب از مصادیق ترویج و ‏پژوهش است و آموزشی نیست.‏
دبیر نشست معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های منطقه 9 کشور  با بیان اینکه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است افزود: اخلاق آموزشی اثرگذاری بیشتری دارد و باید نظام نامه ‏اخلاق آموزشی تدوین شود.‏
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز با ارتباط ویدئو کنفرانس گفت: دانشگاه‌های منطقه ‌‏9 بیشترین و گسترده‌ترین وسعت را دارد و به‌دلیل هم مرزی با دو کشور همسایه از لحاظ دانشجوی خارجی نیز رتبه اول را دارا است.‏
وی با بیان اینکه به دلیل این هم مرزی می‌توانیم در زمینه جذب دانشجوی خارجی کار کنیم افزود: گزینش دانشجوی خارجی و ارتباط ‏بین‌الملل در دستور کار وزارت علوم است.
خاکی‌صدیق یادآور شد: سیاست کلی معاونت آموزشی وزارت علوم مهارت‌آموزی و رتبه‌بندی در ‏زمینه اشتغال‌زایی است که با تبادل تجربیات و انتقال آن قوت بیشتری می‌گیرد.
وی ضمن اشاره به صندلی‌های خالی ‏در برخی رشته‌های دانشگاه‌ها پیشنهاد داد: با همکاری دانشگاه‌های مختلف جابه‌جایی دانشجویی به‌منظور تکمیل ظرفیت‌ها و حتی ‏استفاده از آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌ها همدیگر را پوشش دهیم.
مدیر آموزشی دانشگاه فردوسی نیز در این نشست یادآور شد: در دانشگاه فردوسی خدمات آموزشی به بیش از 25 هزار دانشجو ‏و صدور روزانه بیش از 10 دانشنامه را داریم.‏
ساده تأکید کرد: امیدواریم هر دانشجو و مراجعه کننده‌ای با لبخند و رضایت از دانشگاه خارج شود.
وی با بیان اینکه منشور حقوق، ‏وظایف و منشور اخلاقی کارمندان طراحی شده است افزود: نارضایتی دانشجویان بیشتر مربوط به یک سری سؤالات پر تکرار است. ‏
مدیر آموزشی دانشگاه فردوسی پیشنهاد داد: این سؤالات پرتکرار جمع‌آوری شده و بر روی سایت یا در مکان‌های پر‌تردد برای جوابگویی و استفاده دانشجویان و ‏مراجعان قرار گیرد.
وی تأکید کرد: کرامت انسانی و برخورد با مسئولان و دانشجویان و ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی در چارچوب آئین‌نامه‌ها از اهداف ‏ما است. ‏

اخلاق آموزشی با اخلاق پژوهشی در هم تنیده است
مدیر توسعه و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم عنوان کرد:‌ تدوین منشور اخلاقی اساتید و ‏دانشجویان از ضروریات است.‏
وی با اشاره به قرارگیری وجدان حرفه‌ای در دستور کار افزود: اخلاق آموزشی با  اخلاق پژوهشی  در ارتباط و در هم تنیده است.
رستمی‌نژاد حضور فعال در کلاس، در دسترس بودن، پایبندی به برنامه  وبروز بودن و ترغیب افزایش اعتماد به نفس را از اهداف عدالت ‏آموزشی دانست.‏
مدیر توسعه و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه بیرجند با اشاره به رونمایی از منشور اخلاقی در روز جهانی کیفیت در دانشگاه بیرجند ادامه داد: پیشنهاد ما برای داشتن یک ‏شعار محوری در زمینه آموزش «دانشگاه اخلاق‌مدار»  است.‏
در ادامه این نشست پنل تخصصی با موضوع مسائل آموزش عالی در سطح منطقه 9 برگزار شد و حاضران در نشست ضمن ارائه ‏پرسش‌هایی در زمینه موضوع افزایش توان اشتغال‌پذیری به جمع‌بندی محورهای این نشست پرداختند.‏

انتهای پیام/4


کد مطلب: 25167

آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/news/25167/راه-های-برون-رفت-مشکلات-آموزش-عالی

خراسان تایم
  http://www.KhorasanTime.ir