دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۸

صادرات نامرئی مسیری برای توسعه اقتصادی روستاهای خراسان‌جنوبی

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: گردشگری به عنوان صادرات نامرئی، مسیری برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی شهری و روستاهای خراسان‌جنوبی است.
صادرات نامرئی مسیری برای توسعه اقتصادی روستاهای خراسان‌جنوبی
 
به گزارش گروه اقتصادی خراسان‌تایم به نقل از خبرگزاری مهر، لیلا محمودی در آستانه ۱۶ مرداد، سالروز تأسیس جهاددانشگاهی اظهارکرد: گیاهان دارویی با محوریت عناب، زرشک و زعفران، آسیب‌های اجتماعی، مطالعات اقتصادی و اجتماعی شهری و روستایی را از محورهای فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی است.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: تاکنون خدماتی فاخر و کم نظیر برخاسته از نیاز بازار و جامعه و با اتکاء به دانش تخصصی و خلاقیت پژوهشگران جوان که عمدتاً فارغ التحصیلان ممتاز بهترین دانشگاه‌های ایران هستند، از طرف جهاد دانشگاهی به جامعه عرضه شده است.

محمودی ادامه‌داد: فراوری محصولات استراتژیک استان و تلاش در راستای حداکثر کردن ارزش افزوده عناب، زرشک و زعفران، برگزاری بیش از ۵۰ برنامه در حوزه توسعه نشاط اجتماعی با تمرکز بر گروه بانوان خانه‌دار شامل همایش‌ها، کارگاه‌های تخصصی، مسابقات کتابخوانی، نشست‌های کتابخوان و برنامه-های تفریحی و آموزشی، انجام طرح‌های پژوهشی کاربردی در جهت شناسایی و رفع آسیب‌های اجتماعی بانوان خراسان جنوبی از مهمترین عناوین فعالیت‌های پژوهشی در جهاد دانشگاهی است.

مدیر طرح توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی استان با بیان اینکه در موضوع مطالعات اقتصادی و اجتماعی شهری و روستایی، تاکنون با کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در حال پیمایش و احصاء زمینه‌های اقتصادی و اشتغالزایی بیش از ۲۰۰ روستا در خراسان جنوبی هستیم، گفت: اشتغالزایی روستائیان موضوعی حیاتی است که علاوه بر پیامدهای مثبت اقتصادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار اثراگذار است، چراکه زیرساخت‌های توسعه‌ای روستاها در سایه اشتغال‌زایی میسر خواهد شد.

محمودی بیان‌کرد: تحلیل‌گران و متخصصان تیم تحقیقاتی مطالعات روستایی، معتقدند برندسازی محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی مانند زرشک، عناب و زعفران پیش نیاز توسعه مناطق روستایی است.
وی ادامه داد: علاوه بر این متخصصان مطالعات روستایی در تیم تحقیقاتی جهاد دانشگاهی معتقدند برندسازی مکان و توجه به توسعه
گردشگری به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون پژوهشی جهاددانشگاهی با اشاره به اینکه در پروژه حاضر برندسازی مکان و توجه به توسعه گردشگری به عنوان یکی از محورهای اصلی پروژه تدوین اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای خراسان جنوبی مورد توجه قرار دارد، گفت: برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری تجاری و اقتصادی از جاذبه‌های گردشگری منطقه خراسان‌جنوبی موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

محمودی افزود: منطقه خراسان‌جنوبی به مدد استعدادهای الهی و خدادی و همچنین ویژگی‌ها و منش مردمان و قدمت و پیشنیه تاریخی دارای ویژگی‌های انحصاری است و استعدادهای منحصر به فرد هر منطقه بخش مهمی از برندسازی یک مکان است.
مدیر طرح توسعه اقتصادی و اشتغال زایی روستایی خراسان‌جنوبی گفت: به عنوان یک نمونه عینی و ملموس، زرشک، محصول منحصر بفرد خراسان جنوبی در سطح دنیا است و بازدید از مزارع و درختان زرشک در فصل برداشت این محصول، قابلیت تبدیل شدن به جذابیت گردشگری را دارد.

محمودی با تأکید بر اینکه توسعه گردشگری در گرو برندسازی مکان است، اظها کرد: پرداختن و تمرکز بر صنعت گردشگری، اوضاع بسیاری از شهرها و روستاها را متحول کرده و از مشکلاتی مانند بیکاری و پایین بودن درآمد سرانه کاسته است.
وی بیان‌کرد: اقتصاد دانان گردشگری را صادرات نامرئی می‌دانند و پیش بینی سازمانی جهانی گردشگری این است که در چند سال آینده از نظر درآمد این صنعت در راس صنایع دیگر قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/4
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۲۷۴۵۱
کلمات کليدی: خراسان‌تایم , کرونا , خراسان جنوبی , بیرجند , اقتصاد , صادرات