عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نیازمند گفتمانسازی است
4 دی 1399 ساعت 13:10
مشاور ارشد وزیر آموزش و پرورش در اجرای سند تحول بنیادین گفت: عملیاتی کردن سند تحول بنیادین نیازمند گفتمانسازی است و گفتمانسازی سند تحول و بسترسازی برای تحقق سیاستهای بالادستی جزء لاینفک دستیابی به اهداف این سند محسوب میشود.
به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری ایرنا، رضا مددی روز پنجشنبه در وبینار گفتمانسازی سند تحول در آموزش و پرورش که با حضور مدیران آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق و معلمان استان خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: جریان تربیت از طریق برنامه درسی در تار و پود نظام آموزشی و پرورشی جاری شده است و سایر امکانات مدرسه نظیر آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانهها مکمل و تقویت کنندههای برنامه درسی هستند.
وی گفت: شناخت کامل از برنامه درس ملی پایه فعالیت آموزش و پرورش و لازمه دستیابی به سیاستها و برنامههای نظام تعلیم و تربیت است که با تشریح آنها، میتوان افکار عمومی، خانوادهها، فرهنگیان و دانشآموزان را همسو با اهداف دستگاه کرد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به گفتمانسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ۶ بخش تربیت زیستی، بدنی، علمی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی اظهار داشت: این سند مسیر حرکت تعلیم و تربیت را تعریف کرده و دارای چارچوب تئوریک، راهبردی، نظام فکری و کاربردی و به عنوان نسخه تحقق تعلیم و تربیت اسلامی است که ارکان نظام و مقام معظم رهبری آن را پذیرفته و بر آن تاکید دارند.
وی افزود: فلسفه تعلیم و تربیت درسی کلیدی در حوزه سیاستگذاری آموزش و پرورش است.
مددی بر اداره آموزش و پرورش با دانش نظری و استفاده از تجربیات تاکید کرد و گفت: اگر سند تحول مورد تخلف واقع شود راه برای ورود اندیشههای نامحرم باز خواهد شد و سند تحول آموزش و پرورش نقشه راه است و هدف از سند تحول رسیدن از وضع موجود به وضع مطلوب براساس مقدورات است.
وی اضافه کرد: خراسان جنوبی با فعالیتهای گسترده خود، جزء استانهای پیشگام در گفتمانسازی سند تحول بینادین به شمار میرود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این نشست ویدئو کنفرانسی گفت: سند تحول بنیادین منشور نظام تعلیم و تربیت و گفتمان تعالی بخش و توسعه آفرین در جامعه ایران اسلامی است.
محمدعلی واقعی افزود: هدف سند تحول تغییر همه جانبه، نظام مند، آینده پژوهانه، مبتنی بر آموزههای وحیانی و معارف اسلامی است.
وی تولید و تصویب اسناد تحولی، زمینهسازی و تدارک زیرساختها، امکانات و منابع و اجرای راهکارهای تحولی را گامهای مهم تحول آفرینی دانست و تصریح کرد: مدیران مدارس، پیشگامان تحول آفرین در میدان اجرای سند تحول بنیادین به شمار میروند.
وی با بیان این که جریان تربیت از طریق برنامه درسی تحقق مییابد عنوان کرد: آزمایشگاه، کارگاه، کتابخانهها مکمل و تقویت کنندههای برنامه درسی هستند.
دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، آشناسازی معلمان و دبیران با اهداف کلی ساحتهای تعلیم و تربیت، حدود و قلمرو ساحتهای تعلیم و تربیت، رویکرد ساحتهای تعلیم و تربیت و اصول حاکم بر ساحتها را لازمه تسریع در دستیابی به اهداف سند تحول در دورههای مختلف تحصیلی دانست.
وی با بیان این که مدیریت ارائه خدمات آموزشی و تربیتی مبتنی بر سند تحول در دوران کرونا باید با تاکید بر نبود توقف چرخه یادگیری باشد گفت: عدم فروکاستن مسئولیت آموزش وپرورش به انتقال معلومات و محفوظات، تلاش برای تحقق مدرسه تربیتمحور و مدرسه کانون تربیتی محله، صیانت از نشاط و شادابی، شرایط روحی و روانی معلمان، دانشآموزان و خانوادهها، تاکید و مراقبت از تحقق تربیت در ساحتهای شش گانه و توانمندسازی و به روزآوری مهارتهای مدیریتی از دیگر الزامات تحقق اهداف سند تحول است.
واقعی گفتمانسازی را مهمترین اصل در اجرای سند تحول بنیادین دانست و افزود: لازمه ایجاد تحول اساسی در رفتار، ایجاد تحول در ذهن است و تربیت زیستی، بدنی، علمی، اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی جنبههای مختلف تربیت در سند تحول بنیادین و در راستای دستیابی به مراتبی از حیات طیبه به شمار میرود.
انتهای پیام/4
کد مطلب: 28724
آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/news/28724/عملیاتی-کردن-سند-تحول-بنیادین-نیازمند-گفتمان-سازی