پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۵

افزایش چهار برابری اعتبارات راه خراسان جنوبی

خراسان جنوبی در مسیر ۲ کریدور اصلی کشور و ترانزیتی قرار دارد و رشد جهشی دوبانده سازی جاده‌ها با افزایش چهار برابری اعتبارات، کلنگ‌زنی راه آهن بیرجند - یونسی و ساخت راه‌های روستایی از رهاوردهای تلاش و تدبیر در این حوزه زیرساختی است.
افزایش چهار برابری اعتبارات راه خراسان جنوبی
 
به گزارش گروه اجتماعی خراسان‌تایم به نقل از خبرگزاری ایرنا، طول راه‌های استان خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۸۲ کیلومتر است که از این میزان ۴۷۲ کیلومتر راه اصلی چهارخطه، یک هزار و ۶۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۹۸۲ کیلومتر فرعی و یک هزار و ۱۹۳ کیلومتر راه فرعی دسترسی است.
خراسان جنوبی به سبب وسعت و پهناور بودن حدود ۱۱ هزار کیلومتر راه روستایی دارد و حدود ۲ هزار کیلومتر راه شریانی (معادل پنج درصد) و ۹۲۲ کیلومتر راه ترانزیت در این استان زیر بار ترافیک رفته که ششمین استان از نظر طول راه‌ها در سطح کشور است.

2کریدور اصلی جنوب به شمال و شرق یعنی راه آسیایی بندر چابهار به مرز سرخس و راه ارتباطی استان‌های جنوب و مرکز کشور به خراسان رضوی و مرزهای شرقی و شمال شرقی از استان خراسان جنوبی عبور می‌کند، با این وجود خراسان جنوبی از استان‌های کمتر برخوردار در حوزه راه‌های دوبانده، راه آهن و پروازهای فرودگاهی محسوب شده و با وجود قرار داشتن در مرز افغانستان وضعیت راه‌هایش مطلوب نبوده، از این روز توسعه کمی و کیفی راه‌های استان در دستور کار دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.
نتیجه و پیامد خدمات دولت در استان، ارتقای کمی و کیفی شاخص‌های حوزه راه بوده است و مقایسه شرایط موجود استان با آنچه در ابتدای دولت یازدهم داشته‌ایم، این تغییرات را به خوبی نشان می‌دهد به گونه‌ای که در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل جاده‌ای، ۴.۳ درصد طول راه‌های استان در ابتدای دولت یازدهم بزرگراه بود و در این مدت بیش از ۲.۵ برابر رشد داشته است.

اغلب جاده‌های خراسان جنوبی مسیر عبور خودروهای حمل کالا و ترانزیتی به مقصد مرز مشترک ایران و افغانستان یا استان‌های مختلف کشور است و از این جهت سهمی بسزایی در حمل و نقل کشور دارد از همین رو است که وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه از راه زمینی به خراسان جنوبی سفر کرد.
محمد اسلامی که بیستم بهمن به کرمان در مجاورت خراسان جنوبی رفته بود، از مسیر راور - دیهوک که از راه‌های پرتردد بین چند استان بوده و کارگاه‌های راهسازی در آن فعال است، وارد شهرستان طبس در خراسان جنوبی شد و مورد استقبال استاندار و جمعی از مسوولان استانی قرار گرفت.

این سفر به گفته استاندار خراسان جنوبی پربار و پربرکت بود و وزیر راه و شهرسازی بخش عمده‌ای از محورهای استان را به صورت زمینی طی کرد و در طول مسیرها، برخی مسایل و مشکلات حوزه راه‌های استان مطرح شد.
حمید ملانوری اظهار داشت: تامین اعتبار برای روکش آسفالت برخی محورها، احداث زیرگذر و روگذر در برخی مسیرها، تقویت ناوگان راهداری، بهبود شرایط در ناوگان هوایی و منظم شدن و افزایش تعداد پروازها، اصلاح ایل راه‌ها و مسیرهای عشایری، دوبانده سازی برخی محورها از جمله وعده‌های وزیر راه و شهرسازی بود که مردم می‌توانند به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشند.

افتتاح همزمان ۹۰ کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی
وزیر راه و شهرسازی در اولین برنامه این سفر ۲ روزه با حضور در کیلومتر ۱۴۰ محور دیهوک - راور در شهرستان طبس، به طور همزمان ۹۰ کیلومتر از باند دوم راه‌های این استان را افتتاح کرد؛ راه‌های دوبانده که طی سال‌های اخیر با پیگیری مستمر مسوولان استان و حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی در تخصیص اعتبارات لازم، تکمیل و آماده بهره‌برداری شد. 
این ۹۰ کیلومتر باند دوم شامل ۱۰ پروژه است که در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس، طبس، سربیشه و زیرکوه اجرا و در مجموع ۲۰۱ میلیارد تومان برای ساخت آنها هزینه شده است اما بیش از ۳۶۵ میلیارد تومان ارزش روز این مقدار راه دوبانده است.

وزیر راه و شهرسازی دوشنبه شب در مراسم افتتاح همزمان ۹۰ کیلومتر باند دوم از راه‌های استان خراسان جنوبی گفت: بودجه راه استان در راستای توسعه زیرساخت‌ها در سه سال گذشته، چهار برابر افزایش یافته است.
محمد اسلامی ادامه داد: بودجه راه‌های خراسان جنوبی را از ۱۳۰ میلیارد تومان به ۵۴۰ میلیارد تومان در سال آینده می‌رسانیم.
وی گفت: از مجموع ۴۵۰ کیلومتر بزرگراهی که در دهه فجر امسال در کشور افتتاح شد، ۲۰ درصد در خراسان جنوبی بوده و به همین میزان پروژه جدید شروع می‌کنیم که سهم بسیار ممتازی برای این منطقه است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با سیاستی که به منظور جبران عقب‌ماندگی‌های مرزی در وزارتخانه اتخاذ شده، کشور در ۲ محور محرومیت‌زدایی و توسعه و پیشرفت متوازن تبدیل به کارگاه شده است.
وی ضرورت راهسازی در داخل افغانستان را از جمله تصمیماتی عنوان کرد که در همین دولت اجرایی شده است و افزود: بیش از ۷۵ درصد پیشرفت آن در ۲ سال اخیر صورت گرفته است.

اسلامی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل، موتور محرکه اقتصاد است گفت: طول بزرگراه‌های کشور از ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر به ۲۰ هزار کیلومتر تا پایان دولت دوازدهم خواهد رسید که نشان از یک باور و اعتقاد و یک وعده صادق است.
وی افزود: هشت هزار کیلومتر بزرگراه در دولت‌ یازدهم و دوازدهم در کشور احداث شد که در واقع سالانه هزار کیلومتر به بزرگراه‌های کشور افزوده شده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با وجود شرایط سخت کرونا و تحریم اما طی دهه فجر امسال بیش از ۵۰۰ پروژه در حوزه راه و شهرسازی با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد تومان در سطح کشور افتتاح شد که از جمله مهمترین آن افتتاح ۴۵۰ کیلومتر بزرگراه در کشور است و ۲۰ درصد از آن، یعنی ۹۰ کیلومتر در استان خراسان جنوبی قرار دارد.
وی بیان کرد: امروز حدود ۸۰ درصد از مجموع سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی خراسان جنوبی دوبانده شده یا در حال دوبانده‌سازی است.

بهره‌مندی مردم خراسان جنوبی از خط ریلی در اولویت‌ است
اسلامی در کنار افتتاح راه‌های دوبانده به بررسی روند اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند پرداخت که ۱۵ مهر سال گذشته همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری به خراسان جنوبی کلنگ‌زنی شد و قرار است مرکز استان را به ریل سراسری متصل کند. 
وی ابتدای سفرش در حاشیه افتتاح ۹۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: تامین مالی پروژه اتصال بیرجند به شبکه ریلی، از محل بازار سرمایه و بورس و با پشتوانه قوی مالی به‌زودی آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بهره‌مندی مردم خراسان جنوبی از خط ریلی جزو اولویت‌های مهم وزارت راه و شهرسازی است.
وی اظهار داشت: اکنون پروژه احداث خط آهن چابهار - زاهدان با موافقت رهبر معظم انقلاب، از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی توسط چهار هزار نیروی کار در ۲ شیفت، به سرعت در حال اجراست و اجرای ادامه این مسیر شامل زاهدان - زابل - بیرجند - یونسی نیز در دستور کار قرار دارد و جزو پروژه‌های اولویت‌دار است.

اسلامی بیان کرد: با موافقت بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، تامین مالی پروژه اتصال بیرجند به خط ریلی، از محل بازار سرمایه و بورس و با پشتوانه قوی مالی به‌زودی آغاز می‌شود و تاکنون تمامی گام‌های اساسی اولیه و توافقات مقدماتی انجام شده است.
وی افزود: ابتدا براساس قرارداد منعقد شده با یک کشور خارجی، قرار بود هزینه پروژه از محل فاینانس خارجی تامین شود اما پس از خروج آمریکا از برجام و تهدید کشورهای طرف قرارداد از سوی آمریکا، این کشورها ناچار به لغو همکاری با ایران شدند و حدود ۱۰ پروژه مهم وزارت راه و شهرسازی به همین مشکل دچار شد.

بازدید وزیر راه و شهرسازی از پایانه مرزی ماهیرود
وزیر راه و شهرسازی دوشنبه شب از طبس به بیرجند آمد و صبح سه‌شنبه در دومین روز سفر به خراسان جنوبی که همزمان با دهمین روز دهه فجر بود با همراهی استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استان از پایانه، گمرک و سالن تجاری‌سازی در مرز ماهیرود سربیشه با هدف کنترل شرایط و ارائه راهکارهای لازم برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی موجود در این مرز بازدید کرد.

پایانه مرزی ماهیرود در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار شامل سالن‌های مسافری، تجاری، محوطه‌سازی و زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی مورد نیاز تجار و بازرگانان ایرانی و افغانستانی احداث شده است.
موقعیت استراتژیک خراسان جنوبی، قرار گرفتن در دالان ترانزیتی محور شرق (بندر چابهار، افغانستان، ازبکستان، آسیای میانه)، وجود منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند، اهمیت وجود پایانه مرزی ماهیرود را دوچندان کرده است.

خراسان جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.
سه بازارچه میل ۷۳، دوکوهانه و یزدان در سال‌های اخیر از جانب دولت افغانستان تعطیل اعلام شد و فقط مرز ماهیرود فعال است که توسعه زیرساخت های این پایانه مرزی از اولویت‌های دولت و مدیریت عالی استان در سال‌های اخیر بوده است.
همزمان با حضور اسلامی در خراسان جنوبی و برنامه‌های بازدید از محورهای مواصلاتی، محور بیرجند - سربیشه - ماهیرود مورد ارزیابی قرار گرفت.

محور سربیشه - ماهیرود با طول ۱۲۵ کیلومتر به جهت تردد خودروهای ترانزیتی و مهمترین راه دسترسی به مرز افغانستان، اهمیت بسزایی در اقتصاد کشور دارد لذا بهسازی این مسیر پرتردد نیز از برنامه‌های اولویت‌دار استان است.
از مجموع ۱۲۵ کیلومتر طول این محور، ۱۰ کیلومتر دوبانده‌سازی شده و در هفته دولت امسال به بهره‌برداری رسید، دوبانده‌سازی ۵۳ کیلومتر در دست اجراست و عملیات اجرای دوبانده سازی ۲۷ کیلومتر دیگر، امروز طی مراسمی در محل پایانه مرزی کلنگ‌زنی شد و بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی، مابقی قطعات باقیمانده تا پایان سال جاری، تعیین تکلیف می‌شود.

عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر باند دوم راه‌ در خراسان جنوبی آغاز شد
با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر پروژه بزرگراهی (ساخت باند دوم) راه‌های خراسان جنوبی با اعتبار ۲۹۰ میلیارد تومان طی مراسمی که در پایانه مرزی ماهیرود برگزار شد، آغاز شد.
 این پروژه‌ها در قالب ۲ پروژه واقع در شهرستان‌های سربیشه و طبس اجرا می‌شود که شامل ۲۷ کیلومتر باند دوم در محور درح- ماهیرود و ۲۷ کیلومتر تکمیل قطعه ششم محور دیهوک - راور است.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی ۵۴ کیلومتر باند دوم راه‌های استان در منطقه مرزی ماهیرود به خبرنگاران گفت: اعتبارات خراسان جنوبی در سال ۹۶ معادل ۱۳۰ میلیارد تومان، سال ۹۷ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان و تاکنون روند صعودی داشته است.
اسلامی افزود: سال آینده اعتبارات بودجه و اعتبارات مکمل ماده ۵۶ در استان خراسان جنوبی بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به متوسط کشوری خیلی بالاتر است.
وی گفت: محور سربیشه - ماهیرود یک راه روستایی فرعی بود که با توجه به بار ترافیکی که در حال افزایش نیز خواهد بود باید مطالعات را انجام و ظرفیت راه را گسترش می‌دادیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای این منظور ۲ اقدام را در دستور کار قرار دادیم ابتدا اینکه وضع موجود بهبود و تعریض شود و اینکه باند جدید احداث کنیم.
وی که پس از تصادف اردیبهشت امسال در محور درح - سربیشه پیگیر ارتقای وضعیت این مسیر بوده است، گفت: از ۱۲۰ کیلومتر محور ماهیرود - سربیشه تا عید هیچ قطعه‌ای بدون پیمانکار نخواهد ماند و این قول را چند ماه قبل به مردم داده بودم لذا توانستیم مصوبه مربوطه را اخذ و شرایط را فراهم کنیم تا مردم منطقه از بزرگراه بهره‌مند شوند.

اسلامی بیان کرد: اکنون تمامی پروژه‌های راه خراسان جنوبی فعال هستند و رساندن پروژه‌ها به مرحله بهره‌برداری فرایندی زمان‌بر و هزینه‌بر دارد.
همچنین در ادامه برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی، ۳۵ کیلومتر احداث و توسعه راه روستایی خراسان جنوبی با هزینه ۲۴۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال و برخورداری ۱۵۶ خانوار روستایی استان از مزایای آن در قالب طرح ابرار به بهره‌برداری رسید.

مرز با افغانستان پیشران توسعه شرق کشور است
 استاندار خراسان جنوبی هم گفت: یکی از پیشران‌های بزرگ توسعه استان و شرق کشور مرز ۳۳۱ کیلومتری خراسان جنوبی با افغانستان است که ظرفیت خوبی را برای توسعه ایجاد می‌کند.
حمید ملانوری افزود: ما به دنبال استفاده هرچه بیشتر از این فرصت هستیم و در حوزه مرز فعالیت خوبی صورت گرفته و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان نیز فعال است. 
وی بیان کرد: در شرایط کنونی که تحت فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها قرار داریم، پایانه مرزی ماهیرود یکی از پایانه‌های تجاری بزرگ کشور بوده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: حتی در زمان شیوع کرونا فعالیت این پایانه تعطیل نشد و ۲ هزار و ۸۴۸ هزار تن صادرات انجام شد که ۳۰ درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: طبق آمار در ۱۰ ماه گذشته، ‌۴۷ درصد صادرات کشور به افغانستان بوده که ۳۲ درصد آن در خراسان جنوبی انجام شده و نشان می‌دهد همجواری با مرز، موقعیت خوبی را برای ما ایجاد کرده است.
ملانوری اظهار داشت: این سایت برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده که کمک زیادی به اشتغال مرزنشینان است و روزانه هزار نفر از افاغنه در این فضا مشغول به کارند.

آغاز عملیات اجرایی پنج هزار و ۹۸۰ واحد مسکن ملی در خراسان جنوبی
وزیر راه و شهرسازی عصر سه‌شنبه پس از بازگشت به مرکز استان با حضور در محل پروژه ۷۲۰ واحدی شرکت تعاونی مسکن مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) بیرجند، کلنگ ساخت پنج هزار و ۹۸۰ واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در استان خراسان جنوبی را به زمین زد.

اسلامی در این آیین گفت: امروز بیش از ۵۰۰ هزار واحد مسکن ملی در کشور فعال است یا مردم اراضی را تحویل گرفته و خودشان می‌سازند.
وی افزود: در بخش مسکن که وظیفه قانونی ما است و بنابر تاکید مقام معظم رهبری و تاکید مکرر ریاست جمهوری، پتانسیل مردمی و جریانی که توسط تشکل‌ها شکل گرفته است را شاهد هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسکن مهر باقیمانده و اینکه هزینه‌های بسیار سنگینی داشت، گفت: ۴۸۰ هزار واحد مسکن مهر بلاتکلیف داشتیم و وقتی وارد وزارتخانه شدیم که ۳۹ هزار واحد هنوز تکمیل نشده بود و در چند ماه آینده جشن اختتامیه مسکن مهر را برگزار خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: مسکن ملی نیز در ماه‌های اخیر چند هزار واحد تحویل شد و مابقی در ماه‌های آینده آغاز خواهد شد.

تعیین تکلیف مسائل مالی پروژه راه‌آهن بیرجند در سال جاری
 وزیر راه و شهرسازی همچنین در بازدید از روند اجرای پروژه قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند - یونسی گفت: سعی می‌کنیم در سال جاری مسائل مالی مربوط به پروژه راه‌آهن بیرجند - یونسی را حل و فصل کنیم.
 اسلامی افزود: با سیستم تامین مالی این پروژه در حال مذاکره هستیم و این شرکت‌ها متعهد هستند هرچه سریع‌تر تجهیز کارگاه و عملیات را شروع کنند تا زمان را بیشتر از این از دست ندهیم.

وی اظهار داشت: زیرسازی قطعه ۱۶ راه‌آهن شرق در محور بیرجند - یونسی گناباد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که همین قطعه چراغ امیدی را در دل مردم خراسان جنوبی روشن کرده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: تصمیماتی درخصوص تامین مالی پروژه راه‌آهن گرفته شده که از جمله آن می‌توان به تشکیل کنسرسیوم با بخش خصوصی اشاره کرد.
وی افزود: چند شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری در کشور تجربه راه و راه‌آهن قوی دارند که باید به طور مشترک عملیات این مسیر را انجام
دهند.

اسلامی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی باید به شبکه ریلی کشور متصل شود اظهار داشت: راه‌آهن تا گناباد در حال ساخت است و این بخش باقیمانده که حدود ۲۰۰ کیلومتر است باید با تامین مالی که از طریق صندوق توسعه ملی برای کنسرسیوم فراهم می‌شود، تامین مالی شود.
وی گفت: همچنین از طریق بازار سرمایه اقدام خواهیم کرد تا تمام مسیر راه‌آهن زاهدان تا یونسی به طول ۹۰۰ کیلومتر را تامین مالی کنیم.

وی تاکید کرد: این پروژه ریلی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است که علاوه بر مزیت اجتماعی دارای مزیت اقتصادی نیز هست چرا که بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب از محور چابهار را تشکیل می‌دهد.
وزیر راه و شهرسازی در ساعات پایانی سفر به خراسان جنوبی از محور ترانزیتی بیرجند - قاین که ساخت باند دوم آن در قطعات مختلف ادامه دارد، بازدید کرد.

محور بیرجند - قاین ۱۰۰ کیلومتر طول دارد که ۱۷ کیلومتر از پروژه دوبانده سازی آن دوشنبه شب در برنامه افتتاح همزمان ۹۰ کیلومتر باند دوم راه‌های استان با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری رسید و با افتتاح این قطعه، تاکنون ۶۷ کیلومتر از مسیر دو بانده شده و زیر بار ترافیک رفته است.
عملیات دو بانده‌سازی محور بیرجند - قاین از سال ۸۹ آغاز شد و تا سال ۹۷ حدود ۴۰ کیلومتر از این محور به نتیجه رسید اما پروژه در سال‌های اخیر شتاب گرفت و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بخش دیگری از مسیر تا پایان سال زیر بار ترافیک می‌رود و مابقی نیز تا پایان تیر ۱۴۰۰ مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برای شتاب‌بخشی به روند اجرای کار در این پروژه اولویت‌دار استان، از ظرفیت ماده ۵۶ استفاده و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت تسهیلات از طریق بانک مسکن برای پروژه اخذ کرد.
وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه در پایان سفر ۲ روزه به خراسان جنوبی از پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند هم بازدید کرد. این ساختمان با زیربنای ۶۰۰ مترمربع و ۸۰۰ مترمربع مساحت محوطه احداث شده و قرار است به‌زودی افتتاح شود.
۱۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه هزینه شده که از این میزان ۷۵ میلیارد ریال از محل منابع استانی و ۵۰ میلیارد ریال از منابع داخلی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تامین شده است.

وزیر راه و شهرسازی در این بازدید با بیان اینکه برای ارتقای خطوط هوایی به دنبال خرید هواپیمای جدید هستیم گفت: با ابلاغ برنامه جدید به سازمان هواپیمای کشوری، به دنبال این هستیم که برنامه پروازها را نظم ببخشیم.
وی افزود: امیدواریم با انجام این برنامه هم برای فرودگاه بیرجند و هم برای فرودگاه طبس برنامه مناسبی با عدالت برای مردم انجام دهیم.
اسلامی گفت: اعتبارات راه‌های استان نسبت به سال ۹۶ در ۱۴۰۰ تقریبا چهار برابر خواهد شد و تا پایان این دولت محور دوبانده بیرجند - قاین به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/4
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۲۹۰۱۳
کلمات کليدی: خراسان‌تایم , وزیر راه و شهرسازی , خراسان جنوبی , بیرجند , قاین