کارشناس مسائل اقتصادی:

مرز «ماهیرود» از فرصت‌سازی تا فرصت‌سوزی

2 اسفند 1399 ساعت 20:20

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: جاده‌ مرز ماهیرود یک جاده روستایی است که همواره تلفات جاده‌ای سنگینی را به همراه داشته است و امکانات بین‌راهی، رفاهی و تفریحی آن بسیار نامناسب است.


به گزارش گروه اقتصادی خراسان‌تایم به نقل از خبرگزاری فارس، حسین خسروی با اشاره به ظرفیت‌های مرز در شکوفایی اقتصاد اظهار داشت: بر اساس آمارهای منتشرشده در سال جاری بیشترین میزان صادرات کشور به کشورهای چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه بوده است که با بررسی محصولاتی که به این کشورها صادر شده، توجه به شعار سال و رونق و جهش بخش تولید از طریق صادرات مشخص می‌گردد.
وی افزود: بیشترین اقلام صادر شده بنزین، پلی‌اتیلن، گرید فیلم، گاز طبیعی، پروپان مایع‌شده و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بوده است.

عدم توازن در کالاهای صادراتی
کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه طبیعتاً اگر با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو نبودیم آمار صادرات نفت خام نیز می‌توانست به این آمار و اقلام اضافه شود، تصریح کرد: لذا مانند سابق شاهد هستیم عمده صادرات ما مربوط به اقلام اساسی است و تولیدات سایر بخش‌های اقتصاد نتوانسته‌اند در اولویت برای صادرات قرار گرفته و جزو پنج محصول برتر برای صادرات قرار نگرفته‌اند.
محمدی ادامه داد: دولت‌ها برای رونق بیشتر مرزها، تدابیر متعددی را به کار می‌گیرند که مهم‌ترین این تدابیر برای این امر تقویت روابط بین‌المللی و مدیریت نوسانات نرخ ارز بوده است که به نظر می‌رسد در این زمینه به موفقیت چشمگیری دست نیافته‌ایم.

زیرساخت‌های لازم برای افزایش میزان صادرات 
وی افزود: تجهیز بیشتر راه‌ها و امکانات موجود در مرزها، تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی، اعزام رایزن اقتصادی به کشورهای هدف و بازاریابی مناسب از موضوعاتی است که توجه بیشتر مسؤولین را در این دوره می‌طلبید.
کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به ظرفیت مرز در خراسان‌جنوبی عنوان داشت: موضوع غفلت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی استان خراسان‌جنوبی مسئله ریشه‌داری است که ما در همه دوره‌ها شاهد آن بوده‌ایم و عمده محصولات صادراتی از مرز ماهیرود نیز بنزین، فولاد، گچ، سیمان و اقلامی از این گروه می‌باشد.

توسعه پایدار استان نیازمند تنظیم سند توسعه مبتنی بر ظرفیت‌ها است
محمدی با بیان اینکه به جز سیمان سایر اقلام مذکور مربوط به دیگر استان‌ها می‌باشد، اضافه کرد: برای توسعه پایدار این استان نیازمند برنامه‌ریزی کلان و تنظیم سند توسعه استان مبتنی بر ظرفیت‌های اقتصادی هستیم.

وی افزود: در سند توسعه شهرستان سربیشه عمده موضوعات مرتبط با بخش کشاورزی و دامداری بوده و برنامه‌ریزی خاصی برای تقویت و استفاده بهینه در سایر بخش‌ها را شاهد نبودیم.
کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در سندهای توسعه استان استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی و برنامه‌ریزی جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مبتنی بر ظرفیت‌های استان را شاهد نبوده‌ایم.

محمدی با اشاره به ظرفیت‌های مرز ماهیرود در توسعه صادرات کالاهای تولید خراسان‌جنوبی عنوان داشت: در حال حاضر مرز ماهیرود چه از وجه صادرات غیرنفتی و چه از وجه صادرات به کشور افغانستان به یکی از گذرگاه‌های مهم کشور تبدیل شده است و حجم قابل توجهی از اقلام صادراتی از این مرز صادر می‌شوند، اما اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری به این موضوع بپردازیم زیرساخت‌های لازم برای حجم از صادرات در استان فراهم نشده است.

بی‌توجهی به زیرساخت‌های مرزی ماهیرود
وی افزود: جاده‌ای که برای این حجم از صادرات استفاده می‌شود یک جاده روستایی است که همواره تلفات جاده‌ای سنگینی را به همراه داشته است و امکانات بین‌راهی، رفاهی و تفریحی آن بسیار نامناسب بوده و هتل، رستوران، محل‌های توقف بین‌راهی، فضای سبز در پایانه مرزی و غیره در وضعیت نامناسبی قراردارند.

کارشناس مسائل اقتصادی خراسان‌جنوبی امکانات اقتصادی استان را نامتناسب با ظرفیت صادراتی ماهیرود دانست و خاطرنشان ساخت: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در خراسان‌جنوبی مورد غفلت واقع شده است ظرفیت و توان علمی این استان است که می‌تواند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با منابع طبیعی و نیازهای کشور افغانستان و پذیرش دانشجو با معرفی ظرفیت‌های علمی استان برای جامعه دانشجویی کشور افغانستان نقش مهمی را در رونق اقتصادی استان ایفا کند.

انتهای پیام/4


کد مطلب: 29061

آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/news/29061/مرز-ماهیرود-فرصت-سازی-فرصت-سوزی

خراسان تایم
  http://www.KhorasanTime.ir