به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری ایرنا، نعمت اله موسی پور اظهار داشت: در موافقت با استخدام این افراد از آنجا که ذکر شده بود پذیرفته شدگان باید از اول مهر سال 96 به استخدام در آیند، شرایط تازه ای بر آموزش و پرورش تحمیل و سبب شد وزیر آموزش و پرورش و مجموعه مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارتخانه به این جمع بندی برسند که دوره مهارت آموزی این افراد باید به شکل فشرده و کوتاه مدت به اجرا درآید.
آزمون استخدامی 10 هزار معلم برای آموزش و پرورش در قالب سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی، آبان سال 95 از سوی سازمان سنجش کشور برگزار شد.
وی افزود: پس از گفت وگو و تبادل نظر میان دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش، نظرات نهایی در شورای دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا مدلی از برگزاری دوره های آموزشی آزمون استخدامی سال 95 اجرا شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: در مرحله اول آموزش، این پذیرفته شدگان باید در یک دوره آموزش فشرده متشکل از یک پودمان که خود دارای پنج تا هفت زیر پودمان است و از 20 تیر ماه آغاز می شود و به مدت هشت هفته ادامه دارد، شرکت و در پایان این پودمان در آزمون های کتبی (ارزشیابی صلاحیت حرفه ای) حضور یافته و در صورت کسب حد نصاب 65 درصد امتیاز، از اول مهر سال 96 و به طور موقت وارد کار در آموزش و پرورش شوند.
موسی پور با بیان اینکه این افراد همزمان با کار، باید در پودمان دوم که متشکل از سه خرده پودمان است شرکت کنند، تصریح کرد: پودمان دوم متشکل از یک دوره کارآموزی است که از اول مهر سال 96 آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه دارد.
به گفته وی، این دوره تماما در مدرسه و زیر نظر معلم راهنما انجام می شود و مهارت آموزان باید بر اساس نظرات معلم راهنما کار را دنبال کنند و کسانی که در پایان پودمان دوم امتیاز لازم را کسب کنند به گواهی صلاحیت حرفه ای دست پیدا می کنند که این گواهی مبنایی برای استخدام نهایی آنها در آموزش و پرورش خواهد بود.
موسی پور اظهار داشت: خرده پودمان دوم شامل دو درس است که مهارت آموزان با گذراندن این درس ها به روش مجازی، در پایان سال تحصیلی برای رفع اشکال به دانشگاه فرهنگیان مراجعه کرده و پس از شرکت در جلسات و رفع اشکال در مدت دو هفته، در آزمون های این دروس شرکت می کنند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: خرده پودمان سوم نیز شامل درس آموزش پژوهی است که مهارت آموز به طور مستمر با استاد خود در دانشگاه در ارتباط خواهد بود و باید بتواند تجربیات سالانه خود، سبک، چشم انداز و تصمیمات خود برای معلمی کردن را در قالب گزارش قابل انتشار تدوین کرده و در اختیار استاد درس بگذارد.
موسی پور حضور در این درس را توافقی بین استاد راهنما و مهارت آموز و نیز حضور در درس های مجازی را و گذراندن دوره در مدرسه را الزامی دانست و گفت: همزمان با فعالیت های پودمان دوم، برای مهارت آموزان فعالیت های فرهنگی نیز پیش بینی شده و فرد باید تجزیه و تحلیل خود در مدارس را به صورت گزارش تهیه کند.
وی اضافه کرد: در پایان پودمان دوم هر مهارت آموز علاوه بر اینکه باید در آزمون های جامع و پودمان اول شرکت کرده باشد، باید بتواند در پودمان دوم از فعالیت های فرهنگی و آموزشی خود در حضور داوران دفاع کند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان یادآورشد: آزمون بخش فعالیت های آموزشی لزوما حضوری است و حداقل دو استاد و یک معلم درباره تدریس مهارت آموز قضاوت خواهند کرد و بررسی بخش فعالیت های فرهنگی غیر حضوری است و فرد در نوشته و گزارش ها، شرایط دفاع از عملکرد فرهنگی خود را فراهم می کند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: پذیرفته شدگان آزمون استخدامی آبان 95 آموزش و پرورش که 10 هزار نفر هستند، قرار بود از مهر سال 96 وارد دوره آموزشی و پس از طی دوره در مهر 1397 وارد آموزش و پرورش شده و به عنوان معلم مشغول به کار شوند اما شرایط مندرج در این آزمون استخدامی و مسایل قانونی این موضوع باعث شد، آموزش آنان زودتر شروع شود که این گروه بتوانند از مهر 1396 به صورت موقت وارد کار شوند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان امسال از میان 8 هزار نفر از پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی سال 95 آموزش و پرورش در قالب 21 رشته 6 هزار و 600 نفر را تحت پوشش قرار می دهد و بیشتر از دو هزار نفر نیز نیز در دانشگاه شهید رجایی دوره های آموزشی را می گذرانند.
موسی پور یادآور شد: ظرفیت پیش بینی شده برای استخدام، در نوبت گذشته تکمیل نشد که علت های مختلفی دارد از جمله آنکه برای برخی از بوم های اعلام نیاز شده، متقاضی وجود نداشته و افرادی هم بوده اند که حد نصاب لازم را کسب کردند اما متقاصی رفتن به آن منطقه نبوده اند.
** بخش اول دوره آموزشی مهارت آموزان از 20 تیرماه آغاز می شود
موسی پور در خصوص علت تاخیر یک ساله برگزاری دوره های آموزشی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال 95 آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: در فرایند آزمون، گزینش افراد و اعلام نتایج بر اساس ضوابط پیش بینی شده وزارت آموزش و پرورش، مسایل مختلفی همچون بومی گزینی و سهمیه ایثارگران و غیر ایثارگران مشکلاتی را به وجود آورده بود و منجر به این شد که نتایج در اواخر اسفند سال 95 به گزینش آموزش و پرورش اعلام شود.
وی افزود: گزینش وزارت آموزش و پرورش نیز از زمان اعلام نتایج یک ماه تا 45 روز کاری فرصت بررسی دارد. از این رو مجموعه این فعالیت ها باعث شد اعلام نتایج نهایی پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال 95 در هفته اول تیر ماه امسال اعلام شود.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: اکنون با اعلام نتایج گزینش پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدامی سال 95، به این افراد از 14 تا 16 تیر ماه فرصت داده شد تا به طور غیر حضوری و از طریق سامانه گلستان دانشگاه فرهنگیان مدارک خود را بارگذاری کرده و در 20 تا 23 تیر ماه برای شرکت در کلاس ها و ارائه مدارک خود به پردیس های دانشگاه مراجعه کنند.
موسی پور ادامه داد: پس از تایید ثبت نام، این افراد به عنوان مهارت آموز رسمی آموزش های خود را آغاز می کنند و نتیجه ثبت نام نیز به مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام می شود.
وی خاطر نشان کرد: البته در میان این مهارت آموزان، کسانی هم هستند که در آزمون استخدامی سال 94 شرکت کرده و در سال 95 پس از حضور در دوره های آموزشی نتوانسته اند حد نصاب امتیاز که 65 درصد است را کسب کنند، به همین علت باید مجددا در دوره آموزشی شرکت کنند.
** برای پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال 96 بعدا تصمیم گیری می شود
موسی پور درمورد آزمون استخدامی سال 96 سازمان آموزش سنجش کشور که هشت هزار نفر را برای وزارت آموزش و پرورش به عنوان سهمیه در نظر گرفته است، نیز گفت: پیش بینی اولیه این بود که آزمون این گروه به گونه ای برگزار شود که پذیرفته شدگان در این آزمون نیز با مهارت آموزان سال قبل در دوره های آموزشی شرکت کنند اما از آنجا که تاکنون چیزی اعلام نشده است پس از اعلام وزارت آموزش و پرورش برای این دسته از مهارت آموزان نیز درباره نحوه شرکت در دوره های آموزشی تصمیم گیری خواهد شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگی با بیان اینکه ماموریت گرایی دانشگاه با پاسخگویی به موقعیت های اضطراری وزارت آموزش و پرورش معنی پیدا می کند، افزود: اکنون با توجه به نیازهای جدی این وزارتخانه باید شرایط لازم برای تامین نیروی انسانی فراهم شود و البته این مساله که افراد چگونه و کی پذیرش شوند وابسته به سیاست های کلی دولت، برگزاری آزمون استخدامی و سیاست سازمان سنجش آموزش کشور و قسمت گزینش وزارت آموزش و پرورش است.
موسی پور یادآورشد: در اجرای دوره های مهارت آموزی، مدیریت اقتضایی از سوی این دانشگاه حاکم شده و به تناسب شرایط، این دوره ها را برگزار کرده ایم و تمامی تلاش این است که کیفیت دوره ها حفظ شده و کسانی که از این دوره گواهی صلاحیت می گیرند واجد صلاحیت های حرفه ای باشند.
وی اضافه کرد: سعی می شود از امکانی که امروز برای استفاده آموزش و پرورش از ظرفیت های علمی کشور در آموزش عالی وجود دارد به بهترین نحو استفاده کرده و بویژه از آنجا که در یک دهه آینده نیازهای وزارتخانه به تامین نیروی انسانی افزایش می یابد با ایجاد شرایط اقتضایی به این نیازها در بکارگیری دانش آموختگان دانشگاه های کشور جواب مثبت داده و به تربیت معلم باصلاحیت اقدام کنیم.
** مهارت آموزان از مهر 96 حقوق دریافت می کنند
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان در خصوص دریافت هزینه از مهارت آموزان نیز گفت: وزارت آموزش و پرورش تمامی هزینه آموزشی دوره را تقبل کرده و وجهی از مهارت آموزان برای آموزش دریافت نمی شود اما هزینه رفاهی از جمله اسکان و خوراک از افرادی که تمایل به استفاده از امکانات دانشگاه را داشته باشند، به تناسب قیمت جاری دانشگاه دریافت خواهد شد.
موسی پور همچنین عنوان کرد: مهارت آموزان بابت شرکت در دوره های آموزشی تابستان امسال حقوقی دریافت نمی کنند اما از اول مهر ماه 96 و همزمان با شرکت در پودمان دوم دوره، حقوق دریافت خواهند کرد.
** 10 هزار نفر در مهر 96 به جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان می پیوندند
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: این دانشگاه در مجموع 98 واحد آموزشی شامل 64 پردیس و 34 واحد تابعه دارد و تعداد دانشجو معلمان دوره های کارشناسی پیوسته، ناپیوسته و ارشد 55 هزار نفر است.
موسی پور اضافه کرد: از این تعداد 40 هزار نفر دانشجو معلمان دوره کارشناسی پیوسته هستند که حدود 14 هزار نفر آنان در مهر ماه امسال فارغ التحصیل شده و در عین حال با جذب 10 هزار دانشجوی جدید، تعداد دانشجو معلمان دوره کارشناسی پیوسته به 36 هزار نفر می رسد.