به گزارش گروه سیاسی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری فارس، آیتالله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در جمع دانش پژوهان بیست و دومین دوره طرح ولایت کشوری بسیج دانشجویی ضمن تبریک فرارسیدن دهه کرامت به تبیین سلسله وار مباحث فلسفی مطرح شده در طرح ولایت پرداخت و با ذکر مصادیقی به بیان اختلافات موجود بین انسانها از اختلاف در جنسیت و نژاد گرفته تا اختلافات عقیدتی فکری و سیاسی پرداخت و گفت: بعضی از این اختلافها فرد فرد ما انسانها با ان کنار آمدیم و برای تغییرش کاری نمیکنیم چون این اختلافات به اختیار خودمان بوجود نیامده است.
وی ادامه داد: اما برخی از اختلافات هستند که به اختیار خود ما بوجود میآیند. مانند اختلافات موجود در زمینه فکری، عقیدتی و موضع گیری های سیاسی و غیره. حتی افرادی را میبینیم که در طول عمرشان از لحاظ فکری و موضع گیری سیاسی چندین بار تغییر میکنند یا حتی خود ما بارها از کارهایی که قبلا انجام داده ایم پشیمان میشویم . همه اینها نشان دهنده اختیار ما در ایجاد این اختلافات است.
آیتالله مصباح تصریح کرد: اینها منشا این میشود که فکر کنیم آیا میشود راهی انتخاب کرد که به بهترینها برسیم؟! و هیچگاه آرزو نکنیم که ای کاش اینها را انتخاب نمیکردیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: ویژگی انسان به واسطه عقلش این است که میتواند به این سوالات پاسخ دهد. از چه راهی میتوان هدف را شناخت و امثال این سوالات فطرتا در درون ما هست و افرادی در گوش ما خوانده اند که در مورد اینها فکر کنیم و خودمان هم به اینها فکر کرده ایم. ما خیلی دنبال اینکه اثر بگذاریم در حوادث نیستیم و بیشتر تسلیم حوادث هستیم.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم اثر بگذاریم چه عاملی مهم است؟ آن عامل چیست؟ خیلی افرادی هم که به دنبال این اثر بودند به خاطر خواسته های حیوانی است. مثلا کسانی حاضرند میلیونها انسان دیگر کشته شده و به فقر و بیماری مبتلا شوند تا آنها از منابع زیر زمینی استفاده کنند و اینها را به عنوان دفاع از حقوق بشر انجام می دهند.
آیتالله مصباح ادامه داد: در کنار اینها یک اقلیتی سعی کرده اند که بهترینها را انتخاب کنند و نه تنها خودشان بلکه دیگران را هم به این سمت هدایت کنند و در راس انها انبیا صلوات الله علیهم میدانیم که در زمان خود پیغمبر و اندکی بعد از آن بین نزدیکان آن حضرت و تربیت شدگان خود آن حضرت اختلاف افتاد.
وی تصریح کرد: طبیعت این عالم این طوری است، ما در چنین دنیایی زندگی میکنیم که شرایط انتخاب، لحظه به لحظه عوض میشود. این سوال مطرح میشود که چرا اینگونه است. ما هم که انسانیم و طالب خیر خود هستیم و معتقدیم که راه یکی است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهارداشت: خیلی وقتها به این فکر میکنیم که چرا ما که دیروز هم سنگر بودیم امروز روبروی هم شمشیر میکشیم آیا اینها اتفاقی است یا علتی دارد همه اینها در یک نظام الهی ساخته شده است. هیچ وقت شنیدید که در بین ملائک نزاع شده باشد خیر نشنیدیم.
وی گفت: خداوند به ملائکه گفت میخواهم کسی را در زمین خلیفه قرار دهم. ملائکه گفتند که آیا کسی را در زمین می خواهی خلیفه قرار دهی که در زمین فساد و خونریزی کند ؟ خداوند در جواب آنها گفت من چیزی می دانم که شما نمی دانید. این که این راز چیست ما نمی دانیم و مشخص نیست ولی مسلم است که لازمه این راز اختیار است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: این بساط اختلافات به خاطر این است که انسان بتواند اختیار خودش را اعمال کند، میخواهد بشود یک صدام یا یک سرباز مجاهد، تا زمینهای بشود که یک نفر مثل امام خامنهای این قدر ترقی کنند و یکی هم مثل رئیس جمهور امریکا به حدی برسد که خود افرادی که به او رای داده اند او را دیوانه بپندارند. لذا باعث می شود که ما در حسن انتخاب مان بیشتر فکر کنیم.
آیتالله مصباح گفت: سوال این است که آیا میشود جواب این سوال را پیدا کرد؟! نام این بحث معرفت شناسی است که ادم چه چیزهایی را می تواند بشناسد و از چه راهی؟ ما چقدر امکان معرفت داریم و از چه راهی؟ چه چیزهایی را باید بشناسیم و چه چیزهایی را باید سوال کنیم؟ آیا این عالم روی حساب و کتابی بوجود آمده یا تصادفی است؟
وی افزود: پس از اینکه فهمیدیم بعضی چیزها را میتوانیم بشناسیم، یعنی سوالهای ضروری معرفت شناسی را پاسخ گفتیم، مهم ترین سوال این است که این عالم اتفاقیاتی است یا افریننده حکیم دارد؟ این بحث دوم خداشناسی است. اینجاست که می پرسیم خداوند چرا انسان را افریده است و سختی های در دنیا را در آن قرار داده است؟!
وی تاکید کرد: اگر بنا بود که عمر انسان بی نهایت باشد، این صدسال عمر این دنیایی ما با عمر بینهایت چه نسبتی وجود دارد؟ این صدسال در برابر عمر بی نهایت به اندازه یک چشم بر هم زدن است. آیا نمیارزد که انسان یک چشم به هم زدن سختی و زحمت بکشد تا بی نهایت شادی و راحتی داشته باشد ؟!
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) اظهارداشت: پس بعد از اینکه ما از قدرت معرفت استفاده کردیم و نظام عالم و خدای هستی را شناختیم، دنبال این هستیم که انسان چکاره است، هویتش چیست، عمرش چقدر است و به کجا می رسد؟ این سه مرحله شناختی است که اگر پیدا کنیم میتوانیم جوابهای بعدی را نیز پیدا کنیم.