به گزارش گروه اقتصادی خراسانتایم به نقل از
خبرگزاری تسنیم، مهدی جعفری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خراسان جنوبی دو محور اصلی وجود دارد که یکی از این محورها محور چابهار - زاهدان - مشهد است که بخشی از آن در استان خراسان جنوبی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر محور بیرجند- زاهدان در حال انجام کار است افزود: در محور قاین به سمت گناباد نیز تا انتهای حوزه قاین تنها 2.5 کیلومتر باند دوم باقیمانده است که قرار است به زودی مناقصهای برای این محور برگزار شود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه آسفالت 20 کیلومتر از حد فاصل بیرجند تا قاین نیز به اتمام رسیده است بیان کرد: به دلیل مسائل ایمنی و جداسازی دو محور این کیلومتر قابل بهرهبرداری نیست.
جعفری تصریح کرد: در این راستا راه و شهرسازی، استانداری و راهداری با کمک یکدیگر در حال پیگیری هستند تا این 20 نقطه را به بهرهبرداری برسانند چراکه اگر این قسمت به بهرهبرداری برسد قسمت اعظم مشکلات محور بیرجند- قاین برطرف میشود.
وی این 20 کیلومتر را شامل 7 کیلومتر محدوده ثمنشاهی، 4.5 کیلومتر در محدوده قبل از آرینشهر و 9 کیلومتر در محدوده سیمان باقران عنوان کرد و خاطرنشان کرد: با راهاندازی این 20 کیلومتر 42 کیلومتر دو بانده میشود و 57 کیلومتر باقی میماند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه این طرح در حدفاصل خراسان رضوی و خراسان جنوبی است یادآور شد: مجموع اعتبارات مصوب در سال 96 برای این طرح 22 میلیارد تومان است اما پیگیر هستیم که از سایر منابع نیز مطالبات پیمانکاران را فراهم کنیم.
جعفری مطالبات پیمانکاران در محور بیرجند- قاین را 30 میلیارد تومان عنوان کرد و اظهار داشت: در صورت برطرف کردن میزان مطالبات 2 پیمانکار تا پایان سال 96 کار را تمام میکنند.
وی افزود: در محور دیهوک به راور که یکی از محورهای اصلی کشور طی 3 سال گذشته 71 کیلومتر از این محور به بهرهبرداری رسیده است و 16 کیلومتر نیز زیربار ترافیک رفته و در حال حاضر 17 کیلومتر نیز آسفالت شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: با احتساب این 17 کیلومتر 45 درصد از این محور به بهرهبرداری خواهد رسید و برای قطعات باقیمانده نیز مناقصه جدیدی برگزار خواهد شد و 17 میلیارد تومان نیز مطالبات پیمانکاران در این باند است.
جعفری با بیان اینکه در حال حاضر 473 کیلومتر باند دوم در خراسان جنوبی زیر بار ترافیک است و 214 کیلومتر در دولت یازدهم به بهرهبرداری رسیده است افزود: هدف ما افزایش طول باند دوم در استان است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به شدت تصادفات به خصوص تصادفات رخ به رخ برنامه ما این است که بتوانیم باندهای دوم استان را افزایش دهیم گفت: در حال حاضر در استان 80 کیلومتر باند دوم آسفالت شده وجود دارد که به دلایل ایمنی بازگشایی نشدهاند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: از این میزان 20 کیلومتر در محور بیرجند- قاین، 14 کیلومتر در محور سده- اسدیه و 6 کیلومتر در سه راهی روم به آفریز است.
جعفری با بیان اینکه در محور طبس به اصفهان نیز 17 کیلومتر آماده آسفالت است که پیگیری میشود آسفالت آن انجام شود افزود: در این راستا برای محور دیهوک به راور نیز 22 میلیارد تومان مصوب شده است که با استان کرمان مشترک است.