رئیس دانشگاه بیرجند:
معرفی وزیر پیشنهادی علوم سبب تسریع در اجرای برنامه های این وزارت می شود
22 مرداد 1396 ساعت 22:53
رئیس دانشگاه بیرجند گفت: امید است هر چه سریعتر وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس مشخص و با همراهی نمایندگان مجلس در نخستین فرصت سکان این وزارتخانه به سکاندار آن سپرده شود تا برنامه های وزارت علوم بدون وقفه و با قدرت پیش برود.
به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری ایرنا، خلیل خلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در زمینه معرفی نشدن وزیر علوم تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی، افزود: از میان تمام وزارتخانه ها فقط وزیر علوم به مجلس معرفی نشد در حالیکه قرار بود دکتر خاکی صدیق معرفی شود.
وی گفت: این سوال برای همه دانشگاهیان از جمله اساتید، کارمندان و دانشجویان که جامعه ای پنج میلیون نفری و حتی تعداد زیادی از شهروندان را شامل می شوند، مطرح است.
وی ادامه داد: قرار بود دکتر خاکی صدیق به عنوان وزیر علوم به همراه سایر اعضای کابینه روز سه شنبه گذشته به مجلس معرفی شوند ولی به هر حال این اتفاق به هر دلیلی تاکنون نیفتاده است.
به گزارش ایرنا خلیلی در پاسخ به این سوال که در دولت قبل هم شاهد چندین نوبت تغییر در راس وزارت علوم بودیم و تاخیر در معرفی مسئول این وزارتخانه مهم چه مشکلاتی برای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ایجاد می کند، افزود: در کابینه قبل ابتدا دکتر توفیقی سرپرستی وزارت را برای مدتی بر عهده داشت و سپس دکتر فرجی دانا برای مدت کوتاه حدود یک سال و پس از آن سرپرستی را دکتر نجفی و بالاخره وزارت دکتر فرهادی که تاکنون ادامه یافته است.
** تغییرات فراوان در وزارتخانه سبب اختلال دربرنامه های کلان می شود
وی تاکید کرد: تغییرات فراوان آن هم در راس وزارتخانه برنامه های کلان اعم از ستادی و صف را دچار اختلال و سردرگمی می کند و اجرای آن را به لکنت می اندازد که تأثیر نامناسبی به جا می گذارد.
رئیس دانشگاه بیرجند در ارتباط با ویژگی های وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، گفت: وزیر علوم مانند سایر وزرا بایستی دارای ویژگی های عام و با توجه به ماهیت فعالیت های تخصصی وزارت باید دارای خصوصیاتی باشد.
خلیلی با بیان اینکه وزیر علوم باید اطلاعات جامعی از دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی و ارتباطات آنها داشته باشد، افزود: ضمن اینکه وی نباید سیاسی باشد ولی سیاست و مناسبات سیاسی و اجتماعی جامعه را بداند.
** تلاقی نیازهای کشور با توانمندی های علمی دانشگاه ها
وی، دارا بودن تجربه مدیریت صف و ستاد و جامع نگر بودن را از دیگر خصوصیات وزیر علوم دانست و گفت: این شخص باید بتواند نیاز های کشور را با توانمندی های علمی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی را با هم تلاقی دهد.
وی درباره معیار ها و ملاک های سنجش ویژگی های وزیر علوم اظهار کرد: معیارها تا حدود زیادی مشخص اند به عنوان مثال برای این که مشخص شود اطلاعات جامعی از دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی وجود دارد یا خیر بایستی به سابقه تحصیلی و کاری فرد مراجعه شود.
دبیر هیأت امنای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی استان عنوان کرد: تحصیل و تدریس در دانشگاه های مختلف کشور و دنیا، حضور مکرر در مجامع علمی، مسلط بودن به زبان بین المللی، شناخت مناسبات سیاسی و اجتماعی جامعه از دیگر ملاک های انتخاب وزیر علوم است.
خلیلی تصریح کرد: به اعتقاد بنده وزیر علوم باید فردی باشد که ابتدا از بستر علمی به جایگاه بزرگی رسیده باشد و سپس به دلیل این جایگاه به دنیای سیاست ورود پیدا کرده باشد قطعا عکس این قضیه مناسب نیست.
وی گفت: از نظر تجربه نیز وزیر باید فردی باشد که در سیستم دانشگاهی و وزارتی سمتهای اجرایی متعدد را تجربه کرده و سوابق درخشانی داشته باشد.
** جامع نگری از ملاک های انتخاب وزیر علوم
وی جامع نگری و توان تلاقی نیاز های جامعه با توانمندی های دانشگاه ها را از دیگر ملاک های انتخاب وزیر علوم برشمرد و یادآور شد: به عنوان مثال فردی که در جنبه های مختلف پژوهشی اعم از اجرای طرح پژوهشی کلان، تالیف کتاب، انتشار مقالات، اجرای پروژه های مشترک ملی و بین المللی، تجربه کاری و مدیریتی در سایر وزارتخانه ها و مؤسسات بهره می برد قاعدتا دارای این دیدگاه و توانمندی است.
وی تاکید کرد: برای انتخاب مدیران چه در سطح موسسه و چه در سطح کلان بدون شک به روش های سنتی و سلیقه ای بسنده نمی شود و از روش علمی آن که بر مبنای مدل های تصمیم سازی است بهره برده می شود.
وی یادآور شد: واقعیت این است که شرایط احراز سمت، در کنار همراهی عوامل تأثیرگذار در موفقیت مدیر در راه رسیدن به هدف بایستی لحاظ شوند و بر آن اساس انتخاب صورت پذیرد.
رئیس دانشگاه بیرجند در ادامه به وضعیت خراسان جنوبی از لحاظ آموزشی اشاره کرد و افزود: این استان و مرکز آن بیرجند یک منطقه کاملا فرهنگی و به طور خاص از جنس آموزش عالی است.
خلیلی در ارتباط با وضعیت دانشگاه های استان و برنامه های آنها در چهار سال گذشته، گفت: شاخص هایی همچون نسبت دانشجو به شهروند به میزان یک به پنج و نسبت هیات علمی تمام وقت به شهروند به میزان یک به 800، گویای وضعیت استان از نظر آموزش عالی است.
وی بیان کرد: در خراسان جنوبی دانشگاه بیرجند، دانشگاه بزرگمهر قاینات، دانشگاه صنعتی بیرجند و 2 موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی در کنار سایر دانشگاه های علوم پزشکی، پیام نور و مراکز استانی علمی کاربردی، فنی و حرفه ای و دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به خدمت رسانی به جامعه هدف هستند.
وی اظهار کرد: در این میان دانشگاه بیرجند با دارا بودن حدود 12 هزار دانشجو در بیش از 300 کد رشته و نزدیک به 350 عضو هیات علمی تمام وقت، با قدمت بیش از 40 سال خدمات ارزنده ای را به منطقه و کشور ارایه کرده است.
وی عنوان کرد: در چهار سال گذشته دانشگاه های استان در راستای اهداف و وظایف خود اقدامات موثر و عملی انجام داده اند که در سال تحصیلی آینده اعلام خواهد شد.
کد مطلب: 7663