به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری تسنیم، خلیل خلیلی با اشاره به وضعیت دانشگاههای استان خراسان جنوبی و برنامههای آنها طی چهار سال گذشته اظهار داشت: خراسان جنوبی و شهر بیرجند به عنوان مرکز استان، یک منطقه کاملاً فرهنگی و به طور خاص از جنس آموزش عالی است و شاخصهایی همچون نسبت دانشجو به شهروند به میزان یک به پنج و نسبت هیئت علمی تمام وقت به شهروند به میزان یک به 800 گویای وضعیت استان از نظر آموزش عالی است.
وی افزود: در خراسان جنوبی دانشگاه بیرجند، دانشگاه بزرگمهر قائنات، دانشگاه صنعتی بیرجند و دو موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی در کنار سایر دانشگاههای علوم پزشکی، پیام نور و مراکز استانی علمی کاربردی، فنی و حرفهای و دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به خدمت رسانی به جامعه هدف هستند.
دبیر هیئت امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی خراسان جنوبی گفت: در این میان دانشگاه بیرجند با دارا بودن قریب به 12 هزار دانشجو در بیش از 300 کد رشته و نزدیک به 350 عضو هیئت علمی تمام وقت و با قدمت بیش از 40 سال خدمات ارزندهای را به منطقه و کشور ارائه کرده است.
خلیلی بیان کرد: طی چهار سال گذشته دانشگاههای استان در راستای اهداف و وظایف خود اقدامات موثر و عملی انجام دادهاند که ارائه آن در این مجال ممکن نیست و گزارش کامل آن قبلاً ارائه شده است و به روز شده آن نیز در طی سال تحصیلی آینده اعلام میشود.
وی در پاسخ به این سئوال خبرنگار تسنیم که چرا از میان تمام وزارتخانهها فقط وزیر علوم تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی نشد در حالی که قرار بود دکتر خاکی صدیق معرفی شود گفت: این سئوال همه دانشگاهیان اعم از اساتید، کارمندان و دانشجویان که جامعهای پنج میلیون نفری را شامل می شوند نیز هست و البته پرسش ذهن بسیاری از شهروندان و قرار بود دکتر خاکیصدیق به عنوان وزیر علوم به همراه سایر اعضای کابینه روز سهشنبه گذشته به مجلس معرفی شوند ولی به هر حال این اتفاق به هر دلیلی تاکنون نیفتاده است.
رئیس دانشگاه بیرجند در پاسخ به این سؤال که در دولت قبل هم شاهد چندین نوبت تغییر در رأس وزارت علوم بودیم و تأخیر در معرفی مسئول این وزارتخانه مهم چه مشکلاتی برای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایجاد میکند بیان کرد: همانطور که اشاره کردید در کابینه قبل ابتدا دکتر توفیقی سرپرستی وزارت را برای مدتی داشتند و سپس دکتر فرجی دانا برای مدت کوتاه حدود یک سال وزرات و پس از سرپرستی دکتر نجفی بالاخره وزارت دکتر فرهادی که تاکنون ادامه یافته است و طبعاً تغییرات فراوان آن هم در رأس وزارتخانه برنامههای کلان را دچار اختلال و سردرگمی میکند و اجرای آن را به مشکل و تأخیر میاندازد که تأثیر نامناسبی به جا میگذارد برهمین اساس امیدوارم طی امروز و فردا وزیر پیشنهادی به مجلس مشخص شود و با همراهی نمایندگان مجلس در نخستین فرصت سکان این وزارتخانه به سکاندار آن سپرده شود و برنامه های وزارت علوم بدون وقفه و با قدرت پیش برود.
استاد تمام گروه مهندسی مکانیک و رئیس دانشگاه بیرجند در خصوص ویژگیهای وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: وزیر علوم مانند سایر وزرا باید دارای ویژگیهای عام و با توجه به ماهیت فعالیتهای تخصصی وزارت باید دارای خصوصیاتی باشد و اطلاعات جامعی از دانشگاهها در سطح ملی و بینالمللی و ارتباطات با آنها داشته باشد ضمن اینکه سیاسی نباشد اما سیاست و مناسبات سیاسی و اجتماعی جامعه را بداند و تجربه مدیریت صف و ستاد داشته باشد، جامعنگر بوده و بتواند نیازهای کشور را با توانمندیهای علمی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی را با هم تلاقی دهد.
خلیلی درباره معیارها و ملاکهای سنجش ویژگیهای وزیر علوم نیز اظهار داشت: معیارها تا حدود زیادی مشخصاند مثلا برای اینکه مشخص شود اطلاعات جامعی از دانشگاهها در سطح ملی و بینالمللی وجود دارد یا خیر باید به سابقه تحصیلی و کاری فرد مراجعه کرد و فردی که در دانشگاههای مختلف کشور و دنیا تحصیل و تدریس کرده و در مجامع علمی حضور مکرر داشته است، زبان بینالمللی را مسلط است را میتوان ملاک قرار داد.
وی افزود: در مورد این که سیاسی نباشد ولی مناسبات سیاسی و اجتماعی جامعه را بشناسد به نظرم باید فردی باشد که ابتدا از بستر علمی به جایگاه بزرگی رسیده باشد و سپس به دلیل این جایگاه به دنیای سیاست ورود پیدا کرده باشد و اگر عکس این قضیه باشد قطعاً مناسب نیست.
دبیر هیئت امنای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: از نظر تجربه باید فردی باشد که در سیستم دانشگاهی و وزارتی سمتهای اجرایی متعدد را تجربه کرده باشد و سوابق درخشانی داشته باشد و جامعنگری و توان تلاقی نیازهای جامعه با توانمندیهای دانشگاهها نیز از تجربه فرد حاصل میشود به عنوان مثال فردی که در جنبههای مختلف پژوهشی اعم از اجرای طرح پژوهشی کلان، تألیف کتاب، انتشار مقالات، اجرای پروژههای مشترک ملی و بینالمللی، تجربه کاری و مدیریتی در سایر وزارتخانهها و مؤسسات بهره میبرد قاعدتاً دارای این دیدگاه و توانمندی است.
خلیلی یادآور شد: برای انتخاب مدیران چه در سطح موسسه و چه در سطح کلان قطعا به روشهای سنتی و سلیقهای بسنده نمیشود و از روش علمی آن که بر مبنای مدلهای تصمیم سازی است بهره برده میشود و به نظر من از میان مدلهای مختلف تصمیم سازی شاید مدل گارنگی مدل مناسبتری باشد که البته این مدل را باید باتوجه مسئله تصمیم و شرایط حاکم استفاده کرد.
وی افزود: واقعیت این است که شرایط احراز سمت، در کنار همراهی عوامل تأثیرگذار در موفقیت مدیر در راه رسیدن به هدف بایستی لحاظ شوند و بر آن اساس انتخاب صورت پذیرد و شناسایی این موارد و تعیین وزن هر یک از این عوامل رهیافتهای علمی خود را دارد که خارج از حوصله این بحث است.