يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۱۳

فضائلی: دلیل بی‌وزیر ماندن وزارت علوم سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان است/ عطریانفر: نمی‌توانیم گمانه‌زنی کنیم توفیق دولت دوازدهم قطعی است

در حالی که فضائلی معتقد است دلیل بی‌وزیر ماندن وزارت علوم سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان بوده است،‌ عطریانفر می‌گوید: ما معتقدیم سر اصلاح‌طلبان در جریان چینش کابینه کلاه نرفته است.
فضائلی: دلیل بی‌وزیر ماندن وزارت علوم سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان است/ عطریانفر: نمی‌توانیم گمانه‌زنی کنیم توفیق دولت دوازدهم قطعی است
 
به گزارش گروه سیاسی خراسان‌تایم به نقل از خبرگزاری فارس، مناظره بررسی کابینه دوازدهم با حضور مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی و محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران عصر امروز(یکشنبه) برگزار شد.

 
در ابتدای این نشست فضائلی در ارزیابی خود از کابینه جدید روحانی، اظهار داشت: ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و انتظار این است در همه عرصه‌ها به یک رشد 40 ساله‌ای رسیده باشیم، یکی از مسائلی که می‌تواند نشانه این رشد و بلوغ باشد نوع مواجهه ما با پدیده‌های مهم سیاسی ازجمله تشکیل دولت دوازدهم است. 
*نگاه ما به دولت‌ها باید بر اساس منافع کشور و منافع نظام باشد
این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ممکن است برخی در یک نگاه کوته‌بینانه‌ و با نگرش سطحی از اینکه دولتی به‌عنوان رقیب سیاسی آن‌ها موفق نباشد، خوشحال شوند درحالی‌که باید طرز نگاه ما به دولت‌ها بر اساس منافع کشور و منافع نظام باشد. چراکه قبل از اینکه هر دولتی به یک جریان سیاسی وابسته باشد دولت جمهوری اسلامی است.
وی بابیان اینکه حتماً وضعیت و عملکرد دولت‌های قبلی در عملکرد دولت بعدی مؤثر است، افزود: ما اگر منافع سیاسی و جناحی خود را در طول منافع نظام تعریف کنیم حتماً باید برای موفقیت این دولت دعا کنیم تا وعده‌های آن‌ها محقق شود.
فضائلی در ادامه اظهار داشت: حتماً وضعیت و عملکرد دولت قبل در اقدامات و عملکرد دولت بعدی مؤثر است و اینکه دولت در چه شرایطی کار را تحویل گرفته بسیار مهم است هرچند چند نکته در این زمینه وجود دارد.
* وقتی خاتمی دولت را از مرحوم هاشمی تحویل گرفت نقدهای جدی درباره عملکرد آن دولت وجود داشت
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه هیچ‌کدام از دولت‌ها که مابعد از انقلاب داشته‌ایم در فضای رقابتی نمی‌گویند که ما دولت را در شرایط خوبی تحویل گرفتیم، افزود: معمولاً مبنای هر دولت این است که جریان قبلی نتوانسته کشور را خوب اداره کند، همان‌طور که وقتی آقای خاتمی دولت را از مرحوم هاشمی تحویل گرفت نقدهای جدی درباره عملکرد آن دولت وجود داشت.
وی تأکید کرد: ما باید دولت‌ها را مبتنی بر وعده‌هایی که داده‌اند ارزیابی کنیم، آقای روحانی دولتی را تحویل گرفته و بر اساس آن وعده‌هایی را به مردم داده است اما اینکه مجدد برخی مباحث به دولت قبل ارجاع داده شود بخصوص در دولت دوازدهم این امر قابل‌تأیید نیست.

 
* دولت یازدهم چندان توفیق اقتصادی نداشت
فضائلی با تأکید مجدد بر اینکه باید معنای ارزیابی تحقق وعده‌ها باشد، تصریح کرد: دولت یازدهم چندان توفیق اقتصادی نداشت و ما امیدواریم دولت دوازدهم از تجارب خود استفاده کرده و اتفاقات مثبتی رقم بخورد.
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به عملکرد دولت اول و دوم خاتمی، اظهار داشت: دولت اول آقای خاتمی ازلحاظ اقتصادی عملکرد ضعیفی داشت چراکه درگیر مسائل سیاسی بود و آن زمان به تعبیر مرحوم هاشمی هرروز یک بمب در روزنامه‌ها منفجر می‌شد که البته برخی از آن‌ها را نیز آقای عطریانفر اداره می‌کرد، هرچند آن زمان دولت اصلاحات طرف آقای هاشمی بود.
وی یادآور شد: آقای خاتمی باتجربه‌ای که از دولت اول خود و پس از درگیری‌های سیاسی به دست آورده بود دولت دومش را به فضای اقتصادی برد و ما شاهد اتفاقات مثبت اقتصادی در آن دوره بودیم؛ لذا اگر همین رفتار در دولت آقای روحانی وجود داشته باشد کشور معطل نخواهد ماند.
فضائلی با اشاره به موضوع برجام خاطرنشان کرد: علی‌رغم ضرورتی که برجام برای کشور داشت اما ما نباید کشور را سه سال معطل برجام نگه می‌داشتیم؛ بنابراین امیدواریم این تجربه در دولت دوازدهم بکار گرفته و به موضوع اقتصاد توجه شود.
*سرمایه‌گذاری خارجی باید بیاید اما نه با معطل گذاشتن کشور
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سخنان امروز روحانی در دفاع از وزرای خود سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری را امری لازم برای کشور برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاری خارجی باید بیاید اما نباید با معطل گذاشتن کشور فرصت‌ها را از بین ببریم.
وی درباره برخی رفتارهای نمایندگان در مجلس شورای اسلامی و ثبت‌نام به‌عنوان مخالف و سخنرانی به‌عنوان موافق اظهار داشت: این مسئله جدید نیست و قبلاً هم سابقه داشته است و بخشی از این امر ناشی از مشکلات آیین‌نامه‌ای و بخشی نیز ناشی از مشکلات رفتاری نمایندگان است.
فضائلی بابیان اینکه نقش لابی در رأی آوردن برخی وزرا حتماً مؤثر بوده است درعین‌حال تصریح کرد: مجموعه‌ای از عوامل در رأی مجلس دهم و 16 وزیری که رأی اعتماد گرفتند مؤثر بوده و لازم است نقش این لابی، کار کارشناسی و دفاع از برنامه و عملکرد به‌صورت جداگانه بررسی شود.
فضائلی در ادامه و در پاسخ به اظهارنظر عطریانفر در این مورد که جریانات سیاسی می‌توانند باهم به گفت‌وگو بپردازند، اظهار داشت: از این فرصت باید استفاده کرد که دو جریان به هم نزدیک‌تر شوند و به‌صورت کلی با این اظهارات آقای عطریانفر موافقم چون این گفت‌وگوها را برای کشور مفید می‌دانم که جریان‌های سیاسی گفت‌وگوهای مفید و سازنده‌ای را داشته باشند و به نقاطی برسند که ماحصل آن فضای خوبی برای رقابت‌های سیاسی ایجاد کند. 

 
وی در پاسخ به سؤال مجری برنامه با این عنوان که چرا علیرغم اینکه آقای عطریانفر تأکید بر گفت‌وگوهای سیاسی بین جریان‌ها دارند، جریانی در سال 88 بدون در نظر گرفتن منافع ملی دست به اعتراضات غیرمعقول و آشوب‌های خیابانی زد، اظهار داشت: اتفاقات مشابه سال 88 که هزینه‌ها و خسارات زیادی به کشور از باب یک بدفهمی از شرایط توسط یک جریان سیاسی بر کشور تحمیل شد و این جریان تصور کرد از آن طریق و با به هم زدن بازی به قدرت می‌رسد و شرایط برمی‌گردد، عقلای این جریان اکنون متوجه شدند که رفتارشان پرهزینه بوده و اکنون می‌پذیرند که کار عقلانی نبود.
کارشناس مسائل سیاسی افزود: البته هستند کسانی که به‌رغم اینکه می‌دانند اشتباه کرده‌اند ولی حاضر به این نیستند که به‌اشتباه خود اذعان کنند و اگر می‌پذیرفتند اکنون فضای سیاسی کشور بهتر از این بود.
فضائلی با تأکید بر اینکه نیروهای اصلاح‌طلبی که علاقه‌مند به کشور و نظام هستند می‌توانند با نیروهای اصولگرا گفت‌وگو کنند، تصریح کرد:‌ من معتقدم با این‌طرف و آن‌طرف ایستادن و با خط‌کشی‌ها چیزی به دست نمی‌آوریم. 
وی در پاسخ به این بخش از اظهارات عطریانفر که گفته بود روحانی یک شخصیت اصولگرا است،‌خاطرنشان کرد: این با بخشی از ادعاهای جریان اصلاحات سازگاری ندارد جریان اصلاحات مدعی است که جریان اصولگرا با توجه به نتایج دو انتخابات گذشته با اقبال روبه‌رو نیست و شکست‌خورده است. اگر آقای عطریانفر و جریان اصلاحات بپذیرد که روحانی اصولگراست اینجا یک تناقض به وجود می‌آید.
فضائلی درعین‌حال با تأکید بر اینکه روحانی را با بخش‌هایی متعددی از شاخص‌های اصولگرایی منطبق نمی‌دانم، خاطرنشان کرد: روحانی امروز با روحانی دهه 60 و بخش‌هایی از دهه 70 متفاوت است و شاید برای توصیف شرایط ایشان بتوان به مرحوم هاشمی رفسنجانی اشاره کرد،‌هاشمی پایه‌گذار خاستگاهی است که اکنون آقای روحانی در آن قرار دارد و امروز کسی آقای هاشمی را اصولگرا نمی‌داند هرچند شاید عده‌ای بگویند آقای هاشمی از اول اصولگرا بوده است. 
کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: امروز روحانی را چه به اعتبار ارزش‌های اصولگرایی و چه به اعتبار ساختار اصولگرایی اصولگرا نمی‌دانم چون ایشان فاصله‌های قابل‌توجهی با معیارهای اصولگرایی دارند. 
*اصلاحات دنبال سهم‌خواهی از روحانی بوده و هست
وی در بخش دیگری از اظهارات خود بابیان اینکه نکته دیگر مسئله سهم‌‌خواهی از آقای روحانی است تصریح کرد: اصلاحات دنبال سهم‌خواهی از روحانی بوده و هست و هم اخبار پشت‌صحنه و هم مصاحبه‌های شخصیت‌های اصلاح‌طلب این مسئله را تأیید می‌کنند.
وی با اشاره به عدم معرفی وزیر علوم توسط روحانی برای رأی اعتماد از مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌وزیر بودن وزارت علوم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور این است که اصلاحات همواره دنبال این بوده که این وزارتخانه را در اختیار خود داشته باشد و اکثریت قریب به‌اتفاق وزرای بعد از انقلاب اصلاح‌طلب بوده‌اند و حتی این مسئله در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی نیز وجود داشت. هر زمان که وزیر علوم دولت اصلاح‌طلب بوده مشکلاتی در دانشگاه‌ها ازنظر سیاسی به وجود آمده و الان هم نیز عده‌ای همان وضعیت را دنبال می‌کنند.
فضائلی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به عدم رأی‌آوری حبیب‌الله بیطرف در جریان رأی اعتماد مجلس اظهار داشت:‌ به نظر من هم روحانی نتوانست دفاع خوبی از بیطرف کند و هم بیطرف ارائه خوب و موفقی به مجلس نداشت. 
کارشناس مسائل سیاسی همچنین با اشاره به بخشی از اظهارات عطریانفر مبنی بر تعامل روحانی و رهبر انقلاب در مورد انتخاب برخی از وزرای کابینه تصریح کرد:‌ اینکه آقای عطریانفر می‌گویند وزارت خارجه اطلاعات و دفاع با هماهنگی رهبر انقلاب انجام‌شده باید بگویم این هماهنگی نسبی است و کسی نمی‌تواند بگوید وزرای خارجه اطلاعات و دفاع قبلی یا فعلی منصوب رهبری هستند و در تعاملی توافق صورت می‌گیرد و وزیری که معرفی می‌شود وزیر رئیس‌جمهور است.
* روحانی و اصلاحات باید پاسخگوی عملکرد دولت دوازدهم باشند
وی همچنین با اشاره به بخش دیگری از اظهارات عطریانفر پیرامون نقش جهانگیری در دولت روحانی تصریح کرد: در فرآیندی که کابینه برای تعیین شدن طی می‌کرد به شرایطی رسید که جهانگیری می‌خواست از روحانی جدا شود ولی این اتفاق نیفتاد و نظر جهانگیری تغییر کرد فرد دیگری غیر از آقای کرباسیان مدنظر روحانی بود که آن فرد مورد اعتراض جهانگیری قرارگرفته بود ولی درنهایت با انتخاب آقای کرباسیان آقای جهانگیری در دولت دوازدهم باقی ماند.
فضائلی تأکید کرد: هم روحانی و هم اصلاحات باید پاسخگوی موفقیت و یا خدایی ناکرده عدم موفقیت دولت دوازدهم باشند. 
کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سؤال مجری برنامه که آیا کابینه دوازدهم کارآمدتر از کابینه سابق خواهد بود، گفت:‌باید ابراز امیدواری کنیم که به دلایلی همچون تجربه ارزشمند 4 ساله و به به‌کارگیری آن و اینکه به نظر می‌آید این دولت نباید حاشیه‌ساز باشد و معطوف به کار باشد و با توجه به اینکه فضای کشور را خوب می‌‌بینم و امیدوارم طوری باشد که نتیجه خوبی حاصل شود. 
فضائلی در پاسخ به این بخش اظهارات عطریانفر که گفته بود اصولگرایان از احمدی‌نژاد دفاع کردن و احمدی‌نژاد گزینه اصولگرایان بود، تصریح کرد: اصولگرایان در دور اول از احمدی‌نژاد دفاع نکردند و در دور دوم هم همه چهره‌های شاخص پشت آقای احمدی‌نژاد نبودند. در نشستی که جریان اصولگرایی نامزد خود را مشخص کرد ولی آقای احمدی‌‌نژاد به آن جلسه نیامد.
وی همچنین بابیان اینکه در برخی اظهارنظرها توسط برخی از وزرای پیشنهادی این عنوان شد که اشتغال وظیفه وزارتخانه من نیست،‌خاطرنشان کرد: تا زمانی که این نگاه در دولت درست نشود نمی‌توان امیدی برای بهبود داشت.
* همه وزرای دولت باید یکی از وظایف خود را ایجاد اشتغال بدانند
کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه همه وزرای دولت باید یکی از وظایف خود را ایجاد اشتغال بدانند، گفت: اینکه کسی خود را موظف در این زمینه نداند خطاست و باید آن را اصلاح کند.
فضائلی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر سه مؤلفه معیشت و اقتصاد، تعامل با همه جهان و صلابت در برابر سلطه‌طلبان که اخیراً‌ مطرح کردند خاطرنشان کرد: اگر به این سه مؤلفه توجه شود شاهد دستاوردهای خوبی خواهیم بود و دولت باید نشان دهد که به معیشت، تعامل با جهان و اقتصاد اهمیت می‌دهد. اینکه فقط به چند کشور محدود شویم تعامل با جهان نیست و متأسفانه امروز شاهد هستیم در وزارتخانه‌ای چون نفت تعامل با جهان نیست و جهت‌گیری سوم نیز که صلابت در برابر سلطه‌طلبان است باید توسط دولت دوازدهم مدنظر قرار گیرد.
عطریانفر: سر اصلاح‌طلبان در جریان کابینه کلاه نرفته/ «بیطرف» هیچ علاقه‌ای به عضویت در کابینه نداشت
در ادامه این نشست عطریانفر طی سخنانی اظهار داشت: دولت‌ها دارای اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت هستند که هرکدام آثار و تبعات خود را دارند.

 
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی افزود: مدیریت اجرایی حکم می‌کند ما در مقام تعمیم منافع بلندمدت دولت‌ها حتماً باید پیوندی تمام عیار بین آنچه دولت فعلی عمل می‌کند با دولت‌های پیشین و آتی قائل باشیم.
عطریانفر معتقد است که دولت‌ها در مقام تأمین منافع پایدار و بلندمدت خود حتماً باید در راستا و همسو با آهنگ عمومی نظام که برگرفته از تاریخ چند ده‌ساله آن است در تاکتیک‌ها و عملیات اجرایی کوتاه‌مدت خود روش و سرعت مختص به خود را دارند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: در کشورهای دیگر هم که رقابت‌ها نوعی رقابت حزبی و گروهی است احزاب رقیب یک افق بلندمدت‌تر را تعقیب می‌کنند و همسویی دارند؛ چون در مقام تعقیب هدف اصلی منافع مردم است و آن‌ها در این جهت حرکت می‌کنند چون مردم یک مجموعه ثابت و پایدار هستند؛ بنابراین در مقام گفتار نیز همان چیزی را می‌گویند که دولت پیشین و رقیبشان می‌گفت.
وی توضیح داد: اگر مقایسه کنیم می‌بینیم که شعارها چه در دولت احمدی‌نژاد، خاتمی، هاشمی و روحانی همگی در قالب شعار قابل دفاع هستند؛ اما مردم در پایان هر دولت بررسی می‌کنند که بین آنچه گفته و عمل شده چه فواصلی وجود دارد.
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که شما یکی از مدافع سرسخت کابینه دوازدهم بوده‌اید و تأکید داشته‌اید که کابینه دوازدهم با وعده‌های رئیس دولت سنخیت دارد؛ بنابراین یکی از مشکلات جدی مردم موضوع اقتصاد است و برخی‌ها معتقدند که این تغییر با شعارهایی که داده شد هماهنگ نیست؛ به نظر شما آیا وعده‌های جدید آقای روحانی و منابع اقتصادی مردم تحقق می‌یابد یا خیر گفت: آرزو می‌کنیم که تأمین شود.

 
*نمی‌توانیم گمانه‌زنی کنیم که توفیق در دولت دوازدهم قطعی است
عطریانفر خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم نیت‌خوانی و گمانه‌زنی کنیم که توفیق در دولت دوازدهم قطعی است چراکه این را بازی کردن با افکار عمومی می‌دانیم. ما باید در مقام پاسخ دادن سؤال بررسی کنیم که در چه نقطه‌ای قرار داریم.
به باور وی پدیده معضلات اقتصادی محصول یک حرکت فردی نیست که بتوان به‌صورت فردی به آن پاسخ داد. بلکه بخش بزرگی از معضلات ما در حوزه اقتصادی ناشی از مشکلاتی است که در طول این چند ده سال داشته‌ایم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: من نمی‌خواهم به زمان جنگ بپردازم چراکه آقای هاشمی رفسنجانی گام‌های مؤثری برای بازسازی اقتصاد ملی ما برداشت و  علی‌رغم همه نقدها جمع‌بندی قابل دفاعی داشت و ما در جناح‌های سیاسی بر روی اینکه نکته تأکید کردیم. 
وی می‌گوید که حواشی ما (ایران) در روابط سیاسی و اقتصادی خود با دنیای معاصر سبب ایجاد تحریم‌ها شد و تحریم‌ها نیز آسیب جدی به کشور زد و این چیزی نیست که یک‌شبه بتوان آن را حل کرد.
عطریانفر بابیان اینکه دولت احمدی‌نژاد دولت موفقی در تأمین مقاصد اقتصادی ملت نبود، گفت: دولت احمدی‌نژاد تعبیری از عدالت به مفهوم عدالت توزیعی مطرح و بر روی آن تأکید کرد، اما از سویی دیگر ما درآمد هنگفت ارزی و بزرگی از طریق نفت در هشت سال دولت داری ایشان در اختیار داشتیم اما بخش سنگینی از این منابع در حوزه زیرساختی تأمین نشد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی بر این باور است که عدم تأمین درآمدهای عظیم ارزی و نفتی هشت سال دولت احمدی‌نژاد در بخش زیرساختی دارای آثار و تبعاتی بوده و خواهد بود که در دولت‌های بعدی برجایی گذاشته و می‌گذارد.
* اکنون هم بعد از داستان برجام اعتماد به‌صورت عرفی شکل نگرفته است
وی به برجام (سند توافق ایران با 1+5) اشاره و تصریح کرد: اکنون هم بعد از داستان برجام اعتماد به‌صورت عرفی شکل نگرفته است و ما امکان جذب سرمایه‌های خارجی و رونق اقتصادی در عرصه ملی و فراملی احساس نمی‌کنیم و این تبعات شرایط گذشته است.
عطریانفر بابیان اینکه منطق حرکت دولت حکم می‌کند که در توزیع اقتصاد نیروهای کارآمد را به کار بگیرد اظهار کرد: با به‌کارگیری نیروهای کارآمد می‌توان به بخشی از مشکلات فائق آمد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تفاوت چندانی بین تیم اقتصادی در دولت یازدهم و دوازدهم قائل نیست و تأکید دارد که اگر درگذشته تیم دولت آقای روحانی گام‌های مورد انتظار را برنداشته است باز همان تیم بازسازی‌شده اما یک امید وجود دارد و آن اینکه وزرای اقتصادی ما واجد دو هویت هستند.
وی هویت شخصی و تخصصی و هویت جمعی و کابینه‌ای را دو هویت از وزرای اقتصادی عنوان و تصریح کرد: باور من این است مسئولیت نقش‌آفرینی و تأثیر عضویت کابینه مهم‌تر از وزارتخانه است. به این معنا که اگر بتوانیم یک هماهنگی قابل قبولی را رقم بزنیم آن هماهنگی عمومی با تأکید بر هویت جمعی در کابینه می‌تواند حتی بر بخشی از زخم‌ها قائل آید و مشکلات را رفع کند.
عطریانفر ابراز امیدواری کرد: اگر شرایط سیاسی ما به‌گونه‌ای رقم بخورد که اعتمادها هم درون جامعه سیاسی و هم در ارتباط بین مناسبات ایران و دیگر کشورها صورت بپذیرد می‌توان رونقی که مورد انتظار است را حاصل کرد.
عطریانفر در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه برخی از اصلاح‌طلبان برخلاف شما که مدافع کابینه هستید، انتقاداتی را نسبت به کابینه مطرح می‌کنند، بنابراین به نظر شما سر اصلاح‌طلبان در جریان کابینه بی‌کلاه مانده است یا خیر،‌گفت: خیر. سر اصلاح‌طلبان کلاه نرفته است. 
وی افزود: وقتی سخنی را مطرح می‌کنیم مهم این است که بررسی شود گوینده این سخن کیست و نسبت وی چه عرصه‌های را به خود اختصاص می‌دهد. یک تصور کلی وجود دارد که آن گفتمان غالب در حوزه اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را چه کسی نمایندگی می‌کند و چه کسی آن سخن و پیام را به‌صورت جامع‌الاطراف مطرح می‌کند؛ بنابراین برخی‌ها نقدهایی را مطرح می‌کنند که صداهای تک‌صدایی است.  
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این پرسش که یعنی صحبت‌های آقایان منتجب‌نیا، صوفی، لاری و حتی جهانگیری در زمره تک‌صدایی است، گفت: حتماً؛ وقتی صحبت از اصلاح‌طلبان می‌کنیم باید بدانیم که اصلاح‌طلبان امروز یک شورای عالی به محوریت آقای خاتمی دارند که جمع‌بندی‌ها در آن صورت می‌گیرد و این رضایت عمومی به مفهوم اینکه حداکثر توقعشان پاسخ‌داده‌شده، نیست بلکه یک رضایت نسبی محسوب می‌شود و همین رضایت کفایت می‌کند.
عطریانفر ادامه داد: ممکن است بنده که در شورای عالی سیاست‌گذاری عضویت دارم به دلیل مطالبات حداکثری خودم قانع نباشم اما دیگری ممکن است قانع باشد و فکر کند قناعت زیادی حاصل شده اما به‌صورت متوسط و میانگین آن چیزی که توسط دولت تعریف‌شده رضایت عمومی اصلاح‌طلبان و گفتمان اعتدال را پاسخ داده است و اگر غیر این بود حتماً صدای بزرگان اصلاح‌طلب درمی‌آمد.
وی معتقد است که در انتخابات 92 و 96 یک اتفاق بی‌نظیر صورت گرفته که در سلسله توالی دست‌به‌دست شدن دولت‌ها در گذشته رخ نداده است چراکه آقای دکتر حسن روحانی یک شخصیت اصولگرا بود و زیرساخت‌های فکری، عملکرد و نشاط سیاسی وی نیز یک تصویر کاملاً اصول‌گرایانه را به نمایش می‌گذاشت و این جزو حوادث زیبای تاریخی عرصه سیاست ما محسوب می‌شود که اصلاحات آن گفتمان و عملکرد را تائید و پشتیبانی می‌کند.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران بابیان اینکه 92 تصویری از سال 60 است، خاطرنشان کرد: در سال 60 حوادثی در قضیه دست‌به‌دست شدن دولت‌ها صورت داشت که دارای بخش خونینی هم بود اما مجموعه دلسوزان نظام در یک نقطه به توافق جدی رسیدند و سال 60 با دولتی که بعدها دچار اختلافاتی نیز شد، آغاز و آن ترکیبی از مجموعه دیدگاه‌های چپ و راست بود.
عطریانفر با تأکید بر اینکه پیام من به دوستان اصولگرای معقول این است که آیا می‌توانید این گسستی که رخ‌داده مجدداً به یک نقطه الفت برگردانید، اظهار داشت: برگردان این گسست به نقطه الفت منافع بیشتر مردم را به دنبال خواهد داشت. 
وی می‌گوید که گفتمان اصلاحات دنبال سهم‌خواهی از دولت روحانی نبوده و نیست و کسانی هم که چنین مسائلی را مطرح  می‌کنند شاید نظریه‌های فرعی آنان باشد و یا به دنبال هدف دیگری هستند؛ اما نهاد مرکزی و ذاتی اصلاح‌طلبان یعنی شورای عالی سیاست‌گذاری به‌خوبی می‌داند یک رئیس‌جمهور نمی‌تواند کابینه را مطابق باسلیقه من اصلاح‌طلب یا حتی خودش که مسئولیت دارد، تدارک ببیند. 
عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان بر این باور است که مجموعه‌ای از محدودیت‌ها و معذوریت‌ها در رأی گرفتن یک کابینه از مجلس، دخیل هستند.
عطریانفر در پاسخ به این پرسش مجری که ارزیابی شما از عدم رأی اعتماد آقای بیطرف چیست، چراکه ایشان از گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای وزارت نیرو بود، گفت: من مشروح مذاکرات امروز مجلس را نشنیدم اما می‌توانم کمی پیش‌بینی کنم که اولاً شخص آقای بیطرف هیچ علاقه‌مند به عضویت در کابینه نبود و تمایلی هم نداشت و به دلیل شرایط جسمی به‌سختی وی را قانع کردند. 
وی در همین زمینه توضیح داد: من عدم رأی کافی به آقای بیطرف را بیش از آنکه ناشی از یک رقابت فکری بین دو جریان سیاسی در مجلس قلمداد می‌کنم ناشی از این می‌دانم که آقای بیطرف نتوانسته اعتماد کافی نمایندگان را در گفت‌وگوهای رودررو تأمین کند.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران ادامه داد: نمایندگان مجلس که به تعبیر امام باید از عصاره فضائل ملت باشند وقتی می‌خواهند رأی خود را در سند بیاورند و وزیری را تعیین کنند قطعاً عوامل مختلفی در صدور رأی آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت.
عطریانفر تأکید کرد: اگر آقای بیطرف یک نشاط جدی و مناسب‌تری در ارائه خود به نمایندگان مجلس نشان می‌داد هیچ دلیلی برای رأی اعتماد وی در مجلس وجود نداشت. احتمال داده می‌شد شاید برخی‌ها نتوانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند اما هیچ‌گاه پیش‌بینی نمی‌شد که آقای بیطرف رأی نیاورد.  
وی بررسی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را در دو نگاه تاریخی و سیاسی دسته‌بندی و تصریح کرد: نگاه تاریخی و سیاسی به جریان‌ها متفاوت است. یکی از عزیزان اصولگرا اخیراً صحبت از افراط کرده بود و ما در آن گفت‌وگو به یک تفاهم رسیدیم؛ و ما در آن گفت‌وگو به تفاهمی رسیدیم که جریان اصلاحات به لحاظ تاریخی تندروی داشته و از منظر سیاست تندرو نیست و درست معکوس آن بر سر اصولگرایان رفته است.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران اضافه کرد: اصولگرایان به لحاظ تاریخی تندرو نبودند اما به لحاظ سیاسی امروز با تندروی‌هایی مواجه بوده که نماد آن نیز آقای احمدی‌نژاد است. 
عطریانفر می‌گوید که وقتی ما از آقای روحانی صحبت می‌کنیم منظورمان روحانی درگذر تاریخ است. 
وی در پاسخ به این صحبت فضائلی مبنی بر اینکه احمدی‌نژاد را نه اصولگرایان اصولگرا می‌داند و نه خودش، خود را اصولگرا، گفت: بله شخصی می‌تواند از این ظرفیت استفاده کند. رأی بگیرد و بگوید من از شما نیستم و احمدی‌نژاد از این جنس است و همه شخصیت‌های بزرگ اصولگرا احمدی‌نژاد را درگذشته حمایت کردند؛ بنابراین دریافت مردم و جامعه این است که احمدی‌نژاد برانگیخته‌شده از جریان اصولگرایی است
عطریانفر تاکید کرد: آقای احمدی‌نژاد خود را به جریان اصولگرایی تحمیل کرد. نان اصولگرایی را خورد اما ضربه زد. در این بحثی نیست و قبول داریم.
وی افزود: ما سخن از این می‌گوییم که شاخص چیست. با عنوان مثال بنده مدعی می‌شوم اصلاح‌طلب هستم. کدام شاخص من را با این ادعا تطبیق می‌دهد و راستی‌آزمایی می‌کند. آقای فضائلی می‌گوید آقای روحانی اصولگرا نیست. بنابراین باید شاخص‌های اصولگرایی باید جایی ثبت شده باشد و یا میانگین تعابیر جریان اصولگرا رشته‌ای به دست بدهد که عملکرد افراد را با آن بسنجیم. 
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تصریح کرد: ما وقتی اینگونه اشاره می‌کنیم هدف و منظور از بد و خوب بودن اصولگرایی نیست که مورد تناقض قرار بگیریم.که اگر اصولگرایی خوب است پس چرا می‌گویند رای ندارد چون اصلا ما نمی‌گوییم رای ندارد. 
عطریانفر معتقد است جامعه سیاسی ما در دست به دست شدن قدرت از منظر انتخابات معمولا رفتار حزبی ندارد چرا که ظرفیت اصلاح‌طلبان واصولگرایان در جامعه ما از منظر حزبی ظرفیتی بسیار قلیل و حدود 30 تا 35 درصد است. و یک جامعه گسترده 70 تا 80 درصدی وجود دارد که جامعه بی‌وزنی را تشکیل می‌دهند که تحت تاثیر فضای روانی و تبلیغاتی گاها به این سو و سویی دیگر مایل می‌شود. 
وی می‌گوید که در عرصه تاسیس کابینه خیلی گفتمان‌ها مهم نیست.شما (آقای فضائلی) تاکید دارد که ما اصلاح‌طلبان بر روی وزارت علوم متمرکز هستیم. در حالی که اصلاح‌طلبان در مصادیق هم سهم‌خواهی نداشتند. 
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران افزود: گفتمان‌های سیاسی تاثیر فزاینده و توسعه مند برای پیشرفت حوزه بخشی کابینه که وزارتخانه‌ها هستند، ندارد و اتفاقا سهم مهلک نیز هستند. 
عطریانفر با طرح این پرسش که در بین 8 تا 9 وزیر تغییر کرده چه تصویر اصولگرایی و اصلاح‌طلبی می‌توان یافت، گفت: اینها افرادی هستند که در حوزه‌های اجرایی فعالیت و دستاوردهایی داشته‌اند. و آقای رئیس‌جمهور فکر می‌کند با آنها هماهنگ‌تر است.در ضمن رئیس‌جمهور باید کل محدودیت‌ها را رعایت کند. 
وی با بیان اینکه در حوزه وزارت اطلاعات، کشور، خارجه و دفاع حتما رای رهبری مطرح است، مطرح کرد: حتما رای رهبری مطرح است مگر می‌توان رای رهبری لحاظ نشود. این استدلال که من دارم استدلال فراقانونی رهبری نیست بلکه استدلال قانونی رهبر است چرا که در قانون اساسی ما مسئولیت حفظ هویت و وحدت ملی بر عهده رهبری است و نهادهایی که به آن اشاره شد کارگزار این حوزه‌ها محسوب می‌شود. و ابزاری هستند که معمولا باید همسو با منویات رهبری باشند و باید رعایت شود.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران خطاب به فضائلی گفت: چون آقای فرهادی در دولت آقای خاتمی مسئولیت داشته است برچسب اینچنینی می‌زنید که اصلاح‌طلبان بر روی وزارت علوم متمرکز هستند؟ اتفاقا عملکرد آقای فرهادی هیچ مورد رضایت دوستان و اصلاح‌طلب ما نبوده و نیست. اما علیرغم این به لحاظ تاریخی به ما چسبندگی دارد. 
عطریانفر گفت: حقیقت حرف من این است که گفتمان غالب در مقام تحمیل مصادیق برای گرفتن موقعیت نیست البته به طور طبیعی ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید در سیستم وجود داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه ما از رفتار سیاسی علی لاریجانی دفاع می‌کنیم، اظهار داشت: جریان اصلاحات در قم از آقای لاریجانی در جریان دهمین دوره انتخابات مجلس حمایت کرده است. البته بنده نیز شخصا از رویکرد آقای باهنر و یا از آقای فضائلی دفاع می‌کنم چون در هویت و رفتار سیاسی آنها اعتدالی وجود دارد که علیرغم همه مرزبندی‌ها سمت و سوی عمومی آنها منافع ملی است.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پاسخ به این پرسش که علت نارضایتی برخی اصلاح‌طلبان و آقای جهانگیری در مورد کابینه چه بوده است، تصریح کرد: من باور دارم که مقام معظم رهبری مسئولیت اقتصاد مقاومتی و فرماندهی آن را بر عهده شخص آقای جهانگیری در عرض رئیس‌جمهور قرار دارند و این را بر عهده رئیس‌جمهور نگذاشتند که ایشان تفویض کند.
عطریانفر معتقد است هر کسی در هر موقعیتی که قرار بگیرد در حوزه حق و تکلیف با دوگانه‌ای روبرو خواهد بود و این تعبیر روزگار سیاسی ما نیست بلکه ادبیات قرانی ما نیز همان را می‌گوید چرا که من اگر مسئولیتی می‌پذیرم باید اختیارات کافی داشته باشم و اگر مسولیتی ندارم بیخود ادعا می‌کنم که باید حقی داشته باشم.
وی خاطرنشان کرد: آقای جهانگیری که چنین مسئولیت و محدودیتی عهده‌دار است برای اینکه فردا پاسخگو باشد باید ابزار قدرت اعمال این فرماندهی در حوزه اقتصاد را بر عهده بگیرد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران  افزود: آقای جهانگیری انتظار داشت که ترتیب اقتصادی کابینه که عبارتند از سازمان برنامه بودجه،‌بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با همدلی و توافق ایشان باشد اما این اتفاق نیفتاده است.
به گفته عطریانفر جهانگیری امروز با دولت روحانی به دلایل ثانوی همراه است اما به طور منطقی اگر فردا شخص رهبری و رئیس‌جمهور انتظار پاسخگویی داشته باشد باید این همسویی و همراهی را آقای جهانگیری در اختیار داشته باشند تا بتوانند مورد سوال واقع شوند. البته بیان کلی روحانی این است که با همین ترکیب می‌توانیم هماهنگی کلی با محوریت آقای جهانگیری به وجود بیاوریم.
وی تاکید کرد: دراین قضیه دعوای شخصی وجود ندارد. اگر هماهنگی ایجاد نشود باید در این فرایند اصلاحاتی صورت گیرد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا کابینه دوازدهم از کابینه یازدهم را موفق می‌دانید، گفت: به لحاظ هماهنگی بله اما به لحاظ جزئیات ممکن است زیاد تفاوتی نکرده باشد.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب:۷۹۰۸
کلمات کليدی: خراسان تایم , وزارت , کابینه