به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری ایسنا، عباس لامعی اظهار کرد: طرح نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان(نماد) امسال 12 مدرسه شهرستانهای بیرجند و درمیان اجرا میشود.
وی افز.د: با توجه به قرار داشتن مدرسه در رشد و پرورش شخصیت کودکان، ارتقاء آگاهیبخشی در اين نوع پيشگيري در سه حيطه خانواده، مدرسه و گروه همسالان حائز اهميت است چرا که بعد از ورود در این سه حوزه است که کودک به عنوان يك شهروند آماده ورود به جامعه میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسانجنوبی با اشاره به همکاری 9 نهاد در این طرح، بیان کرد: هدف این 9 نهاد، توجه سازمانیافته به سرنوشت کودکان و نوجوانان میهن اسلامی است که توانستند به یک توافق جامع برای مشارکت در طرح و استقرار نظام جامع مراقبت از دانشآموزان(نماد) دست یابند.
لامعی ادامه داد: هدف کلی این طرح، توانمندسازی دانشآموزان و مقابله با آسیبهای اجتماعی از طریق مداخله به موقع و مؤثر با استفاده از رويكرد پيشگيري رشدمدار است.
وی بیان کرد: گسترش آموزشهای ریشهای در زمینه پیشگیری از رفتارهای پرخطر، آسیبهای اجتماعی و بزهکاری، ایجاد نظام شناسایی دانشآموزان آسیبپذیر با چکلیستهای منظم و علمی، طراحی و توسعه مداخلههای مؤثر و توانمندسازی دانشآموزان از دیگر اهداف این طرح است.
آموزش 20 مهارت در طرح نماد
مدیرکل آموزش و پرورش خراسانجنوبی با بیان اینکه در طرح نماد، 20 مهارت در زمینههای اجتماعی، تربیت فرزند سالم و خودکنترلی به مربیان آموزش داده میشود، افزود: روش به کار گرفته شده در این دوره مبتنی بر پیشگیری رشدمدار است.
لامعی ادامه داد: در این نوع پیشگیری تلاش ميشود با مداخله سريع و زودرس زمانی که کودکی قصد بروز رفتار بزهکارانه از خود را دارد از مزمن شدن آن و احتمال بزهکاری در آینده جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: برنامه نماد به دلیل ظرفیت ائتلافی و چند سازمانی میتواند از جمله برنامههای اثربخش برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسانجنوبی یادآور شد: آموزش و پرورش استان در اجرای سند تحول در ذیل شاخص مدرسه سالم، توجه ویژهای به آسیبهای اجتماعی و رفتار پرخطر دانشآموزان دارد.
انتهای پیام/4
کلمات کليدی: خراسانتایم , مشارکت , دانشآموزان , طرح نماد