به گزارش سرویس فرهنگی خرسانتایم از آنجایی سرانه مطالعه در بقیه کشورها تقریبا چند برابر ماست و ما تقربیا میشود گفت که در عمر شریفمان نگاهی به کتابها نمیاندازیم، کتاب حسین وارث آدم، مجموعهای از سخنرانیها و یادداشتهای علی شریعتی است که در سالهای ۱۳۴۹ و ۱۳۵۰ شمسی در مناسبتهای مختلف ایراد شده است. این کتاب، هفت بخش و یک ضمیمه دارد:
حسین وارث آدم: این بخش که شامل مقدمه و متن اصلی است، توسط علی شریعتی در عاشورای ۱۳۴۹ش (۱۳۹۱ق) نوشته شده و پیش از چاپ به همراه سخنرانیهای دیگر، به صورت مستقل هم انتشار یافته و در جلد ۱۹ از مجموعه آثار دکتر شریعتی هم آمده است. در انتخاب نام آن از زیارت وارث الهام گرفته شده است. مرتضی مطهری، انتقادات جدی و بنیادینی به این بخش وارد کرده است.
ثار: این بخش، از آخرین سخنرانی شریعتی در ماه محرم پیاده شده و مربوط به دی ۱۳۵۵ش است.
شهادت: این متن از سخنرانی علی شریعتی در اسفند ۱۳۵۰ش در حسینیه ارشاد پیاده شده و مطالبی هم از سوی او و پیش از چاپ به آن اضافه شده است.
پس از شهادت: این بخش، متن پیادهشده سخنرانی علی شریعتی در اسفند ۱۳۵۰ش است که در مسجد جامع نارمک ایراد شده است. او در این سخنرانی، تحتتاثیر کشته شدن ۱۰ تن از مبارزان مسلحانه با حکومت پهلوی، از جمله مسعود و مجید احمدزاده بوده است.
بحثی راجع به شهید:
بینش تاریخی شیعه: این بخش، متن پیادهشده سخنرانی در مسجد الجواد است که در شب ۱۴ اسفند ۱۳۴۹ ایراد شده و نام دیگر آن، «اسلام دین تاریخ» است.
انتظار مذهب اعتراض: این بخش، متن پیادهشده سخنرانی در حسینیه ارشاد، در ۸ آبان ۱۳۵۰ش است.
ضمیمهها: این بخش حاوی دو مطلب است که اولی فلسفه تاریخ از دیدگاه اسلام نام دارد و سخنرانی آن در سال ۱۳۴۹ش در حسینیه ارشاد ایراد شده. مطلب دوم، متن مقدمهای است که دکتر علی شریعتی بر کتاب حجر بن عدی، نوشته حسن اکبری مرزناک نگاشته است.
حسین وارث آدم
این بخش شامل مقدمه، متن و پاورقی است. متن و مقدمه توسط دکتر شریعتی در عاشورای سال ۱۳۴۹ش تهیه شده و پاورقیها نیز در حین ارائه متن اصلی، توسط نویسنده ارائه شده است. متن این بخش به دلیل نوشتاری بودن و نثر ادبی، برای خواننده معمولی سنگین است و گاه خواننده را از فهم معنای اصلی دور میسازد.
حسین وارث آدم، واقعه کربلا را چکیده و خلاصه تمام درگیریهای تاریخ از فرعون تا خود امام حسین(ع) میداند که بر ضد تثلیث فرعون و قارون و بلعم (زر و زور و تزویر) شوریده است. این بخش نوعی فلسفه تاریخ است. شریعتی با الهام از زیارت وارث به نوعی پیوستگی و وراثت تاریخی معتقد است. از نظر او وراثت یک تعبیر ادبی نیست بلکه یک اصطلاح علمی تاریخی است. این کتاب، حوادث زمانه را با استفاده از زیارت وارث، به حوادث تاریخی صدر اسلام گره زده است.
شریعتی معتقد است آنگونه که دجله و فرات از یک منبع سرچشمه میگیرند و بر بستر تاریخ پیش میآیند، از هم دور میشوند و در پایان کار، به آرامش یکنواخت نخستین میرسند، آغاز تاریخ بشر نیز در آغاز، اشتراک و برابری است، سپس نابرابری و حق و باطل آغاز میشود و سرانجام به وحدت بازمیگردد.
در این کتاب، انسان دو گونه است؛ طبقه برخوردار و استعمارگر، و فقیر و استثمار شده. طبقه حاکم و برخوردار سه چهره دارد: سیاست، اقتصاد، مذهب؛ یا صاحبان زر، زور و تزویر که اولی سر خلق را به بند میآورد، دومی جیبش را خالی میکند، و سومی آرام و مهربان فریبش میدهد. از نظر شریعتی، قصر و دکان و معبد، سه شعبه یک بنگاهاند. تیغ و طلا و تسبیح یک کار میکنند. نظام حاکم بر تاریخ همواره همین بوده است و آنچه غیر از این بوده نهضتهایی بوده محکوم، قیامها و انقلابهایی بوده دلسوزانه و مذبوحانه
گزیده هایی از کتاب حسین وارث آدم:
حسین بیشتر از آب «تشنه لبیک» بود،
این روح حسین بود که تشنه ی جام های لبیک بود وگرنه جسمش را از همان هنگام که حجه الوداعش را در عرفات ناتمام گذارد،
پاره پاره و مُثله شده دیده بود ومی دانست که می میرد.
حسین تشنه آب نبود ، همچنان که عباس نبود !
جایی خواندم که مبارزان بزرگ ،آن قدر می جنگند که دیگر بدنشان جایی برای زخم خوردن نداشته باشد،به یاد عباس افتادم و دیدم او بزرگترین مبارزاست،عباس جنگید تا جایی که دیگر بدنش جایی برای زخم خوردن نداشت عباس تشنه آب نبود،
تشنه اعتقادش بود و شهادت و پرواز و لبیک حسین که وارث آدم بود.
انتهایپیام/2/