مطابق هر هفته و برای بالابردن سطح و فرهنگ و آگاهی، در جهت التماس تفکر و مطالعه، کتابی نوشته بزرگان بومی استان خودمان را معرفی میکنیم تا با توجه به آن و مطالعه آثار افراد مطلع سطح اطلاعاتمان از وضع موجود، بهبود یابد و امید است که همین روند و رویه در ادامه نیز ادامه دهیم تا به سعادت برسیم و آگاهی و اطلاعات کسب کنیم.
بهگزارش خراسانتایم چرتکه را که برداری خیلی خیلی وقت کم میآوری برای خواندن کتابهایی که فقط اسمشان را شنیدهای یا دوست داری آنها را مطالعه کنی، دیگر چه رسد به اینکه بخواهی کتابهای آن کتابفروشی را از دم به مطالعه بنشینی؛ خلاصه آنکه شنیدهاید میگویند: «هرچه تو پیش نروی دیگری پیش میآید» حالا نقل ماست هر چه قدر کتاب نخواهیم، روزانه هزاران کتاب دیگر به لیست کتابهای در حال انتظار برای خواندنمان اضافه میشود. باید ساعتی تفکر کرد و یک تصمیم جدی و مصمم گرفت. شاید بتوان کمی در روز از وقتهای بیهوده و بیارزش زد و کتاب خواند و کمی به فکر غذای روح بهمانند غذای جسم بود. فاطمه فاطمه است، کتابی به زبان فارسی که متن پیادهشده و تصحیحشده سخنرانی علی شریعتی در حسینیه ارشاد است. این کتاب به زبانهای عربی، انگلیسی، فرانسه و اندونزیایی ترجمه شده و علاوه بر چاپ فارسی آن به صورت مستقل، در کتاب «زن» از مجموعه آثار شریعتی نیز به همراه چند اثر دیگر چاپ شده است. مقالات بسیاری با نگاه جامعهشناختی و اسلامی و شیعی درباره کتاب نوشته شده و حتی برخی کتابها و مقالات، با الهام از متن یا عنوان این کتاب، چاپ و منتشر شده است.
شریعتی در این کتاب، مخاطب خود را زنانی میداند که به دنبال الگوگیری از شخصیت حضرت زهرا (س) هستند. او توجه بیش از اندازه به نقل کرامات و بیتوجهی به آنچه باید از فاطمه آموخت را مورد انتقاد قرار داده است.
کتاب فاطمه فاطمه است، اولین بار در سال ۱۳۵۰ش منتشر شد.
کتاب «فاطمه فاطمه است»، متن منتشر شده یکی از سخنرانیهای علی شریعتی در ۱۴ تیر ۱۳۵۰در حسینیه ارشاد بوده و در سال ۱۳۵۰ شمسی، پس از تصحیح شریعتی در ۲۱۶ صفحه چاپ شد. این کتاب علاوه بر آنکه الهامبخش انتشار نوشتهها و حتی کتابهایی بوده است، در مقالات متعدد هم مورد توجه و کنکاش محققان قرار گرفته و از دیدگاههای مختلف جامعهشناسی، مطالعات زنان و رویکردهای دینی و مذهبی مورد تحلیل قرار گرفته است. کتاب «فاطمه فاطمه است» علی شریعتی، موضوع برگزاری مسابقات کتابخوانی و جشنوارههای فرهنگی هنری هم بوده است.
شریعتی در مقدمه «فاطمه فاطمه است»، مخاطب خود را زنانی دانسته که نه در قالبهای سنتی قدیم ماندهاند و نه قالبهای وارداتی جدید را پذیرفتهاند و میخواهند خود را بسازند و نیازمند الگو هستند. به گفته شریعتی، شخصیت حضرت فاطمه (س)، پاسخی به پرسشهای این دسته از زنان است.
او در ابتدا، ناشناخته ماندن چهره واقعی حضرت فاطمه (س)، و توجه بیش از اندازه به تعظیم و تجلیل و نقل کرامات را مورد انتقاد قرار داده و تاکید میکند که درباره آنچه باید از فاطمه آموخت، هیچ سخنی گفته نشده است. شریعتی در ادامه کتاب، با بیان نکاتی درباره دینداری عوام، دین سطحی و دین ناشی از احساسات، مسئولیت عالمان در معرفی صحیح دین را مورد تاکید قرار میدهد.
شریعتی از اواسط کتاب، نکاتی درباره نظام قبیلهای عربی و نقش زن در آن بیان میکند که در آن وجدان جامعه قبایلی عرب، همه ارزشهای انسانی را مختص پسر میداند و دختر را فاقد هر گونه فضیلت و اصالت بشری میشمرد. سپس به جایگاه حضرت زهرا (س) میپردازد که در چنین جامعهای که ننگ دختر بودن را تنها زنده به گور کردنش پاک میکرد، وارث همه مفاخر خاندانش میشود. شریعتی سپس درباره رابطه ویژه پیامبر با دخترش، و جایگاه حساس و خطیر او پس از درگذشت پیامبر سخن میگوید.
کتاب «فاطمه فاطمه است»، ابتدا در سال ۱۳۵۰ از سوی انتشارات حسینیه ارشاد چاپ شده، و پس از آن بارها از سوی نشرهای مختلف، منتشر شده است. این کتاب علاوه بر انتشارات حسینیه ارشاد، در انتشارات محمد، شبدیز، نگاه امروز، مهر صفا، ایران جوان، سلمان، قلم، سپیدهباوران، و غیره چاپ شده است.
«فاطمه فاطمه است»، علاوه بر چاپ در یک مجلد مستقل، بارها در کتاب «زن»، جلد ۲۱ از مجموعه آثار علی شریعتی هم به چاپ رسیده است. کتاب «زن»، علاوه بر «فاطمه فاطمه است»، حاوی سه بخش دیگر با عناوین «انتظار عصر حاضر از زن مسلمان»، «سمینار زن»، و «حجاب» است.
علاوه بر چاپهای پیشگفته، «گلچینی از فاطمه فاطمه است»، با مقدمه پرویز خرسند، در سال ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ چاپ و منتشر شد.
انتهایپیام/2/