گزارش؛
عبور از "جاده مرگ" در خراسان جنوبی
30 مهر 1396 ساعت 21:15
خراسان جنوبی به دلیل محرومیت، توسعه نیافتگی از جادههای خوب برخوردار نبوده و شاهد تصادفات منجر به فوت در محورهای استان هستیم.
به گزارش گروه اجتماعی خراسانتایم به نقل از خبرگزاری تسنیم، چند روز پیش بود که خبری دردناک تیتر رسانههای خراسان جنوبی شد با عنوان "معلمانی که به سال تحصیلی نرسیدند".
تکرار سناریوی مرگ در جادههای خراسان جنوبی
ساعت 7 صبح خودوری حامل 4 نفر از معلمان شهرستان سربیشه در کیلومتر 12 جاده بیرجند-سربیشه دچار سانحه تصادف شد که در این حادثه دو معلم فوت کردند.
حال باید از داغ دل خانوادههای این معلمانی که هر کدام چند فرزند کوچک داشته با خبر شد. آنها آن روز میرفتند تا خود را برای جشن شکوفهها برسانند اما جاده و تصادف به آنها مهلت نداد و چه بسا دانش آموزانی را بیمعلم و خانهای را از وجود مادر محروم کرد.
رهگذران زوزه مرگ را از گردنههای پر پیچ و خم جاده میشنوند
در محوری دیگر از راههای خراسان جنوبی که اسمش به جاده مرگ شهرت یافته جادهای آسفالته که دو طرف آن را کوههای سر به فلک کشیده محصور کرده است رهگذران هر از چندگاهی زوزه مرگ را از گردنههای پر پیچ و خم جاده میشوند و برای عبور سریع از آن متوسل به هر تخلفی میشوند از سبقتهای غیرمجاز گرفته تا سرعتهای غیرمجاز و خیلیها هم از این جاده به دلیل سرعت زیاد و خواب آلودگی و کم عرض بودن جاده جان سالم به در نمیبرند.
مسافت این جاده 104 کیلومتر است که این مسافت را در یک جاده عادی با یک ساعت و 10 دقیقه میتوانی به مقصد برسی اما در این جاده هرگز نباید توقع داشته باشی تا در زمان نرمال یک ساعته به مقصد برسی چون جاده کوهستانی بوده و پیچ و خم زیادی دارد حال چهار دهه است که از احداث محور بیرجند ــ قاین سپری میشود این محور تاکنون تعداد زیادی از رهگذرانش را به خواب ابدی کشانده است و هر روز تیتر جدید رسانههای خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده اما در این راستا پیگیریهایی در زمینه دوبانده سازی آن انجام شده که تا حدودی در دست اقدام است.
موضوع تصادف در خراسان جنوبی به همین جا تنها ختم نمیشود چه بسا در این استان به دلیل محرومیتها، توسعه نیافتگی زیاد به خصوص در حوزه حمل و نقل ریلی، پروازها و متاسفانه در وضعیت جادهها و محورهای ارتباطی از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و سالانه جان زیادی از شهروندان را گرفته و خانوادههای زیادی را عزادار میکند.
هر چند امروزه بخش زیادی از تصادفات منجر به فوت متاثر از اشتباهات و خطاهای شخصی در هنگام رانندگی و نقص فنی خودرو بوده اما باید توجه داشت که استانداردسازی، بهینهسازی محورها و جادهها نقش زیادی در کاهش تصادفات دارد که باید مسئولان با اقدامات به هنگام نسبت به تعریض محورهای ارتباطی امکان بروز تصادفات را کاهش دهند.
برخی از محورهای استان به عنوان جاده مرگ شناخته میشود
طبق آمار، تصادفات سال گذشته در جادههای خراسان جنوبی یک هزار و 733 فقره بوده و 186 نفر جان خود را از دست دادند و برخی از محورهای استان شامل محور بیرجند ـ قاین، دیهوک ـ راور و فردوس هم به عنوان جاده مرگ شناخته میشود چون بیشترین تصادفات و فوتیها مروبط به این جادههاست.
در این مدت در پی حوادث زیاد و فوتیهای تصادفات در جادههای خراسان جنوبی، کمپین جادههای مرگ راهانداری شد که مردم استان در قالب این کمپین اعتراضات خود را به گوش مسئولان رساندند که اقدامی نتیجه بخش بود و سبب تسریع دوبانده سازی محور بیرجند ـ قاین شد اما در هفته گذشته با توجه به کشته شدن 7 نفر و مجروح شدن 16 نفر در 24 ساعت بار دیگر مردم کمپینی برای اعتراض به وضعیت جادههای استان تشکیل داده تا بتوانند مطالبات به حق خود را مطرح و توجه مسئولان را جلب کنند.
تصادفت و فوتیهای اخیر در جادههای خراسان جنوبی صدای دادستان بیرجند را هم درآورد
سیدحسین مقدس در این باره گفت: بارها به صورت کتبی و شفاهی به مدیران دخیل در امر جادهسازی و حمل و نقل نسبت به وقوع تصادفات هشدار دادهایم اما باز هم خبرهای تلخ و دردناکی از جادههای خراسان جنوبی مخابره میشود.
وی اظهار داشت: وظیفه قانونی دادستانی احقاق حقوق عامه مردم است در این راستا علاوه بر ارائه هشدارهای لازم برای رفع نواقص جادهها به منظور بهرهبرداری از قسمتهای جدید و دوبانده سازی تا نیمه اول مهرماه به مدیران مربوطه مهلت داده شد و اگر تصادفی در جادها رخ دهد که باند دوم آن احدث شده و آماده بهرهبرداری باشد و سهل انگاری و قصور اداره مربوطه محرز شود مدیران را احضار خواهیم کرد.
10 کیلومتر از جاده بیرجند ـ قاین تا پایان هفته آینده بهرهبرداری میشود
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: قطعه اول محور بیرجند-قاین به طول 4.5 کیلومتر در کیلومتر 20 تا 25 در محدوه ثمن شاهی و قطعه دوم به طول 4.5 کیلومتر، در کیلومتر 40 تا 45 انتهای حوزه شهرستان بیرجند به بهرهبرداری رسید.
جعفری افزود: برای اجرای این طرح 15 میلیارد تومان هزینه شد و پیگیری شده تا قطعه دیگر به طول 10 کیلومتر در محدوده کارخانه سیمان قاین حدفاصل گردنه خونیک تا کارخانه سیمان تا پایان هفته آینده بهرهبرداری برسد.
وی بیان کرد: محور قاین ـ بیرجند 102 کیلومتر است که طرح دوبانده کردن آن 56 کیلومتر از این محور در حال اجرا است و بیشترین تلفات حوادث رانندگی در خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است.
تکمیل جاده بیرجند ـ قاین نیازمند 100 میلیارد تومان اعتبار دیگر
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: قطعه سوم محور بیرجند ـ قاین در هفته آینده به طول ده کیلومتر انجام میشود.
جعفری افزود: در مجموع 56 کیلومتر این محور آسفالت نشده و برای تکمیل آن به 100 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است و در حال حاضر پیمانکاران محور بیرجند ـ قاین 30 میلیارد تومان طلب دارند و اعلام کردهاند در صورت تزریق 50 میلیارد تومان اعتبار پروژه را به اتمام میرسانند.
وی بیان کرد: ترانزیتی بودن و تردد کامیون و تریلرهای حمل کالا، در کنار عرض کم و دوطرفه بودن، تصادفات رخ به رخ را در محور بیرجند ـ قاین افزایش داده است.
"مرداد" پر حادثهترین ماه امسال در استان بود
مدیر کل پزشکی قانونی استان نیز در کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل استانخراسان جنوبی اظهار داشت: مردادماه امسال پر حادثهترین ماه از ابتدای سال تاکنون بوده است.
جعفرزاده افزود: در این ماه با 26 فوتی بر اثر حوادث رانندگی این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل 59 درصد افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: در مجموع در 6 ماه امسال 129 نفر فوت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 8.4درصد افزایش دارد.
لزوم توجه ویژه مسئولان به جادههای استان و ایمنسازی آنها
قطعاً کاهش تصافات و زخمی و کشته شدن افراد در این جادهها نیازمند اهتمام جدی، برنامهریزی و جذب اعتبارت است تا با ایمنسازی این مسیرها از بروز خطرات ناگوار دیگر جلوگیری شود.
عدم توجه مسئولان و یا کمبود اعتبارات دلایل قابل پذیرشی برای جان دادن عزیزان در جادههای استان نیست و از آن جایی که خراسان جنوبی از ظرفیت ریل و پروازهای درست و حسابی برخوردار نیست توجه به جادههای استان و ایمنسازی آنها برای جلوگیری از آمار مرگ و میر مطالبه زیادی نیست که باید مسئولان بیشتر به آن توجه کرده و تحقق این مطالبه تلاش جدیتری داشته باشند.
انتهای پیام/4
کد مطلب: 9891
آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/news/9891/عبور-جاده-مرگ-در-خراسان-جنوبی