زاهد زرگر:
نقش بازیهای رایانهای در زندگی کودکان
1 ارديبهشت 1397 ساعت 0:00
روانشناس و مشاور خانواده: بازی از ضروریات زندگی کودکان است. کودک در طول بازی توانایی حل مشکلات خود را پیدا میکند و به وسیله آن میتواند اعتماد به نفس و روحیه استقلال طلبی را در خود پرورش دهد.
به نام هستی بخش مهربان؛ بازی از ضروریات زندگی کودکان است. کودک در طول بازی توانایی حل مشکلات خود را پیدا میکند و به وسیله آن میتواند اعتماد به نفس و روحیه استقلال طلبی را در خود پرورش دهد. آنان احساساتی چون ترس، اندوه، شادی و عصبانیت خود را از طریق بازی بیان و به این ترتیب احساس امنیت و ارزشمند بودن میکنند. کودک در بازی نیازهای حسی، هیجانی رفتاری خود را برآورده میسازد و انرژی خود را تخلیه میکند که این کار باعث افزایش آرامش او میشود، در غیر این صورت اگر این انرژی امکان بروز پیدا نکند، احتمالا به اضطراب، افسردگی و پرتحرکی تبدیل میشود. در واقع بازی به اندازه تغذیه صحیح و احساس صمیمیت و امنیت برای رشد کودک مهم و ضروری است و عاملی است که به رشد تفکرات و خلاقیتهای کودک کمک می کند. ویژگیهای رفتاری کودکان در بازیهایشان کاملا مشخص میشود. حال با توجه به تغییر سبک زندگی و تغییر ساختارمند بازیهای کودکانه در این دوران آیا بازیهای رایانهای مفید هستند یا خیر؟
این سوالی است که بسیاری از والدین محترمی ست که امروزه از جامعه روانشناسی کودک میپرسند و باید گفت نیازهای کودکان در هر نسل با نسل دیگر متفاوتتر و متنوعتر خواهد بود و این تفاوت را میبایست والدین عزیز درک و در جهت ارضای نیاز فرزندان خود گام بردارند. عدهای از والدین معتقدند همانطور که ما کودکی کردیم میبایست فرزندانمان کودکی کنند اما این عده غافل از آن هستند که جذابیتهای کودکی در زمان آنان با اکنون بسیار متفاوت و تغییر نموده است پس باید گفت دیگر پسر 5 ساله اکنون با بسیاری از بازیهای سنتی گذشته به اقناع و رضایت نخواهد رسید و میبایست متناسب با هیجانات و بسیاری از قابلیتهای او بازی طراحی و در اختیار او قرار داد.
باید بگویم به اذعان بسیاری از والدین عزیز، کودکان فعلی نیازهای متفاوت و آشکاری نسبت به بازیها پیدا کرده و با توجه به رشد شناختی کودکان در نسلهای مختلف شکل و نماد بسیاری از بازیها تغییر یافته از این رو به عنوان رهبران تربیتی کودکانمان وظیفه داریم با فضای بازیهای کودکانه آشنا و بهترین و سالمترین و کاراترین بازیها را در اختیار آنان قرار دهیم.
بازیهای ویدئویی و رایانهای به لحاظ تأثیرگذاری خود در زمینه فرهنگسازی، رشد و تکوین شخصیت فرهنگی و علمی و ایفای نقشهای آموزشی و کمک آموزشی و همچنین پر کردن بخشی از اوقات فراغت گروههای سنی مختلف از جمله کودکان از جایگاه ویژهای و مهمی برخوردار میباشند. بازی های رایانه ای میتوانند مانند استادانی با تجربه و کار آزموده برای آموزش مهارتهای زندگی مفید باشند.
هماهنگی بین چشم و دست
هماهنگی بین چشمها و اعضای بدن یکی از مهارتهایی است که همزمان با دیدن صفحۀ نمایش و فرمان مغز به دستها و انگشتان صورت میگیرد.
تواناییهای فیزیکی
خیلی از بازی ها همان قوانین فیزیکی را در که یک زندگی است رادارند. به طور مثال تاثیر شدت وزش باد هنگام تیراندازی. که به اصطلاح روانشناسی می گویند افزایش توانایی حل مسائل پیچیده مثل درست کردن پازل هایی سخت در بازی کردن و در کل دقیق تر شدن دید و ریز شدن بر روی مسائل زندگی ، که از توانایی های ست که اکثرا در بازی های adventure بیشتر یافت میشود.
طبق تحقیقات علمی و ثابت شده بازیهای رایانه ای به تصمیم گیری درست کمک می کنند
بازیهای کامپیوتری اکشن و استراتژیک میتواند به انسانها برای انتخاب تصمیم درست در مواقع بحرانی کمک کند
روانشناسان این حوزه معتقدند: با وجود بحثهای زیادی که در مورد مضرات بازیهای کامپیوتری وجود دارد و بسیاری اعتقاد دارند این بازیها باعث کاهش میزان فعالیت بدنی کودکان در خارج از خانه و شرکت در فعالیتهای جمعی میشود ، اما آخرین تحقیقات نشان میدهد کودکانی که بازیهای کامپیوتری میکنند نسبت به دیگر کودکان واکنش سریعتری دارند و قدرت تصمیمگیری آنها بیشتر است.
همچنین این کودکان در امتحاناتی که نیاز به تجزیه و تحلیل سه بعدی دارد نیز نتایج بهتری نسبت به دیگران دریافت میکنند. بازیهای کامپیوتری سبب میشود مهارتهای حرکتی بدن و همچنین قدرت حافظه و تصویرسازی سه بعدی در مغز کودکان به طور قابل توجهی افزایش پیدا کند.
تحقیقات نشان میدهد که حتی پدرو مادرها و حتی پدربزرگها و مادربزرگها از بازی کردن با کنسولهای بازی و کامپیوتر منافع زیادی خواهند برد و عملکرد مغزی و حافظه آنها بهبود پیدا خواهد کرد.
بازیهای کامپیوتری میتوانند از بروز بعضی از ناتواناییهای ادراکی و کاهش در عملکرد مغز انسانها پیشگیری کنند و همچنین قدرت پردازش سه بعدی و تصویری را به بهترین شکل تقویت کند.
یادگیری را آسان و توجه بچه ها را جلب میکند؛ تکرار موضوعات و مرور قسمت را امکان پذیر می کند؛ امکان خلق نقاشی و داستان را دارد؛ علاقه مند شدن به تاریخ یا جغرافیا را به همراه دارد؛ کودک بدون اینکه نقاشی کثیف شود می تواند رنگی را که دوست ندارد عوض کند؛ مفاهیم و مبانی ریاضیات را به کمک شکلهای کودکانه به کودک آموزش می دهد؛ کودک بیمار احتیاج کمتر به داروهای مسکن ( به دلیل سرگرم شدن به بازی ) دارد؛ کنترل در دست بچه هاست.
-با رایانه هرچند بار که بخواهند، میتوانند موضوعی را ببینند و مرور کنند.
-برنامههای بسیار متنوعی هستند که به کودکان امکان میدهد تا نقاشیها یا داستانهایی را خلق کنند و یا بازیهایی هستند که کودکان را به تاریخ یا جغرافیا علاقهمند میکند.
-برنامه آموزشی به کودکان کمک میکند تا مهارتهایی را تمرین کنند.
-کودک بدون کثیف کردن لباسها و اطراف میتواند به راحتی نقاشی بکشد و رنگها را عوض کند. مثلا اگر از رنگ سبز لباس نقاشیاش خوشش نیامد به رایانه میگوید رنگ قرمز کن، رنگ قرمز رضایت او را فراهم نکرد رنگ آبی و…
مفاهیم و مبانی ریاضیات را با کمک شکلهای کودکانه به کودک آموزش میدهد.
و به عقیده بعضی از پزشکان، بازیهای رایانهای به کودکان کمک میکند که به داروهای مسکن کمتر احتیاج پیدا کنند.
انتهایپیام/2/
کد مطلب: 14043
آدرس مطلب: http://www.KhorasanTime.ir/fa/doc/note/14043/نقش-بازی-های-رایانه-ای-زندگی-کودکان