موضوع حمایت از کالای ایرانی دارای ابعاد مختلفی است که به کمک سیاستهای برنامه ششم توسعه، میتوان نقشه راه مشخصی را برای آن ترسیم کرد. در برنامه ششم توسعه مولفههای تاثیرگذاری نظیر رشد اقتصادی شتابان، پایدار و اشتغالزا به کمک بسیج همه امکانات کشور، بهبود مستمر فضای کسب و کار، تامین مالی فعالیتهای خرد و متوسط به وسیله نظام بانکی، جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و سرمایهگذاران خارجی، با ایجاد انگیزه و مشوقهای لازم و... به چشم میخورد که با بهرهگیری از آنها چارچوبهای برنامه «حمایت از کالای ایرانی» شکل عملیاتی به خود میگیرد.
همانطور که گفتم حمایت از کالای ایرانی با بسیج همه ارگانها و عزم ملی امکان پذیر است، چرا که در این راه موانع و مشکلات زیادی وجود دارد که برطرف کردن آنها بدون هماهنگی بین قوای سهگانه کشور میسر نخواهد بود.
یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر اقتصاد مقاومتی حمایت همه جانبه از صنایع کوچک است.
صنایع کوچک در دنیا یکی از ارکان بسیار مهم در راستای اشتغالزایی محسوب شده و از عوامل تحرک صنایع متوسط و بزرگ به شمار میرود، هر چند که در این بین تمایل به بدهکار شدن از مهمترین نقاط ضعف این صنایع به شمار میرود.
تعاریف متفاوتی برای صنایع کوچک و متوسط وجود دارد و شاخصههای متفاوتی مطرح است، صنایعی که صرفا اشتغالی کمتر از ۵۰ نفر داشته تحت عنوان صنایع کوچک محسوب میشوند. میزان دارایی، گردش مالی، میزان سرمایه و اشتغال طبق یک ترکیب خاص کنار یکدیگر میشوند و مجموعهای را تعریف میکند که شامل خرد، کوچک و متوسط است و اگر از یک عدد مورد نظر فراتر رود شامل بنگاههای بزرگ خواهد شد. صرفا در ایران براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی واحدهای کمتر از ۵۰ نفر تحت عنوان صنایع کوچک در نظر گرفته میشوند.
صنایع کوچک در دنیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند که عمدهترین علت آن انعطافپذیری آنهاست و میتوانند در بخشهای مختلف به صنعت یک کشور کمک کنند. طبق آمار موجود بیش از ۵۰ درصد اختراعات و نوآوریها در دنیا توسط صنایع کوچک رخ میدهد و دومین مسالهای که موجب شده این صنایع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشند قدرت جذب بسیار زیاد نیروی کار توسط آنهاست.
دیگر ویژگی مهم صنایع کوچک این است که بنگاههای مذکور منبع قابل توجهی برای تولید نیروهای انسانی در واحدهای بزرگ صنعتی هستند و این صنایع هزینه خروج آنها از صنعت در مقایسه با صنایع بزرگ است که بسیار پایین بوده و با سقف هزینه کم میتواند تغییر در موضوعیت تولید خود را در دستور کار قرار دهد.
یکی دیگر از ویژگیهای بسیار مهم صنایع کوچک و متوسط این است که میزان ۲۰ درصد صادرات در کشورهای دنیا توسط اینگونه بنگاهها انجام میشود هر چند در ایران این رقم حدود ۱۰ درصد است و باید تلاشهای لازم صورت گیرد تا همزمان با رشد سایر جنبههای بنگاههای کوچک و متوسط در بخش صادرات نیز فعالیتهای بیشتری مدنظر قرار گیرد.
همچنین ۵۰ درصد نیروی کار در دنیا در واحدهای کوچک و متوسط مشغول به فعالیت هستند و بیش از ۹۰ درصد تعداد بنگاههای فعال در دنیا را بنگاههای کوچک و متوسط تشکیل میدهند. هر چند در ایران تعداد صنایع کوچک رقمی معادل ۹۲ درصد است و در حوزه اشتغال نیز ۴۵ درصد نیروی کار در بخش صنعت، در بنگاههای کوچک و متوسط فعالیت میکنند.
امروز نیز به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک نام گرفته است که امیدواریم دولتمردان و مسئولین و مجلسی ها توجه ویژه تری به این بخش داشته باشند زیرا با فعال شدن این بخش صنایع بزرگ و کارخانه های بزرگ نیز فعال می شوند و موتور محرکه اشتغال کشور خواهد شد اشتغالی که علاوه بر کاهش نرخ بیکاری تاثیر بسیار زیادی بر حمایت از اقتصاد مقاومتی نیز خواهد داشت .
البته لازمه پیشرفت صنایع کوچک پیشگیری از قاچاق کالا به عنوان یکی از مهم ترین عوامل نابودی این صنایع هست و تا زمانی که قاچاق کالا در کشور وجود دارد تلاش برای حمایت از صنایع کوچک پیشرفتی نخواهد داشت.
کلمات کليدی: خراسانتایم , اشتغال , صنایع کوچک